نسخه چاپی

حنیف غفاری در گفتگو با نما:

نژادپرستی یك امر ساختاری و سیستماتیك در آمریكا است

عکس خبري -نژادپرستي يک امر ساختاري و سيستماتيک در آمريکا است

ما با نژادپرستی سیستماتیك در آمریكا روبرو هستیم كه از سمت كاخ سفید، پلیس فدرال، سازمان سیا و سایر نهادهای امنیتی آمریكا و ساختار قضایی و اجتماعی این كشور پمپاژ، ترویج و تبلیغ می‌شود.

حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌المللی، در باره قتل جورج فلوید سیاهپوست کشته شده به دست پلیس این کشور به خبرنگار نما گفت: ما با نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا روبرو هستیم که از سمت کاخ سفید، پلیس فدرال، سازمان سیا و سایر نهادهای امنیتی آمریکا و ساختار قضایی و اجتماعی این کشور پمپاژ، ترویج و تبلیغ می‌شود. در نیمه قرن بیستم شاهد بودیم سیاهپوستان در آمریکا از یکسری امتیازات حداقلی اجتماعی برخوردار شدند، اما پس از آن دیدیم دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در راستای محدودسازی اقلیت‌های نژادی و اعمال فشار بر آنها گام برمی‌دارند، به‌گونه‌ای که آنها یا ناچار به ترک آمریکا شوند یا در اجتماع و فعالیت‌های شغلی و... امتیازات بالا و حتی معمولی نداشته باشند.
وی اضافه کرد: بر اساس آنچه گفته شد شاهد هستیم قتل جورج فلوید اتفاق افتاد. این قتل اولین نمونه خشونت بی‌حد و حصر و عامدانه و نژادپرستانه پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان این کشور نیست. قتل نوجوان سیاهپوست در فرگوسن ایالت میسوری آمریکا در سال 2014 با شلیک بیش از ده گلوله توسط پلیس و خفه شدن اریک گارنر دستفروش سیاهپوست در نیویورک به دست پلیس در همان سال و به رگبار بسته شدن سیاهپوستان در کلیسایی در این کشور در سال 2015 که منجر به کشته شدن 9 تن از آنها شد نمونه‌هایی از این دست هستند. جالب است همه اینها در ریاست جمهوری اوباما، رئیس‌جمهور رنگین‌پوستی اتفاق افتاد که خیلی‌ها فکر می‌کردند آمدنش بر این مسند یعنی پایان عصر نژادپرستی مدرن در آمریکا.
این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: هم در دوران اوباما و هم در دوران فعلی که ترامپ با وضوح و صراحت بیشتری عقاید نژادپرستانه را ترویج می‌کند، شاهدیم ساختار حاکمیتی آمریکا در حال نهادینه کردن این نژادپرستی است و دست پلیس را برای اعمال انواع خشونت‌های بی‌حد و حصر علیه سیاهپوستان باز می‌گذارد.
وی در خصوص تأثیر اعتراضات اخیر آمریکا بر انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه سال جاری مطرح کرد: شکی نیست که جو بایدن نامزد حزب دموکرات سعی می‌کند از این اعتراضات نهایت بهره‌برداری سیاسی را بکند. نظرسنجی‌های اخیر نشان از تنزل بیشتر محبوبیت ترامپ بین مردم است. محبوبیت ترامپ پس از شیوع بیماری کرونا و ناتوانی دولت وی در کنترل این بیماری کاهش پیدا کرده بود.

غفاری خاطرنشان کرد: سوء استفاده دموکرات‌ها از تظاهرات سیاهپوستان و خشونت‌های نژادی که علیه آنها صورت می‌گیرد در حالی انجام می‌گیرد که خود دموکرات‌ها در ایجاد این وقایع متهمند. خیلی از قوانین تصویب شده که اختیارات بی‌حد و حصری به پلیس فدرال می‌دهد از جمله مواردی هستند که دموکرات‌ها هم در جریان آن هستند. حتی در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا که قتل جورج فلوید در آن اتفاق افتاد، شهردار، اعضای شورای شهر، فرماندار ایالت و نمایندگان کنگره چه مجلس نمایندگان و چه مجلس سنا همگی از حزب دموکرات هستند.
وی تصریح کرد: اعتراضاتی که در آمریکا صورت می‌گیرد معطوف به بایدن و ترامپ نیست، بلکه معطوف به ساختار قدرت آمریکاست که خشونت نهادینه‌شده را به نهادهای مختلف علیه سیاهپوستان اجازه داده است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل اعتراضات اخیر آمریکا را از کاتالیزورها و عوامل تسریع‌کننده‌ای دانست که در گذار ساختاری این کشور از شرایط موجود مؤثرند و گفت: به اذعان چامسکی و فوکویاما ساختار سیاسی، حکومتی و اجتماعی فعلی حاکم بر آمریکا دیگر برای شهروندان این کشور قابل پذیرش نیست.
وی اشاره کرد: شرایط به‌گونه‌ای است که منجر می‌شود به اینکه سیاستمداران آمریکا خواسته یا ناخواسته گذار ساختاری را در این کشور بپذیرند. اصرار بر سیستم حاکمیتی فعلی هزینه‌های آنها را به‌قدری افزایش خواهد داد که قدرت جبران نداشته باشند.
غفاری در پایان گفت: در آینده نزدیک گذار ساختاری در آمریکا کاملاً تحقق‌پذیر خواهد بود. ممکن است در نهایت منجر به شرایطی شود که ایالات مختلف در آمریکا بخواهند حکومت، مرام و مسلک سیاسی و اجتماعی را که الان هست که قدرت بین حزب جمهوریخواه و دموکرات دست به دست می‌شود کاملاً از بین ببرند و در ساختاری عادلانه و کاملاً متفاوت از ساختار فعلی که تأمین‌کننده حقوق، برادری، برابری و عدم تبعیض بین آنها باشد زندگی کنند.

۱۳۹۹/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...