نسخه چاپی

تابوی بزرگی كه در برنامه زنده تلویزیونی شكسته شد

عکس خبري -تابوي بزرگي که در برنامه زنده تلويزيوني شکسته شد

در برنامه ویژه "فوتبال برتر" دوشنبه شب یك اتفاق تازه افتاد كه پیش از این در برنامه های ورزشی سیما مشاهده نشده بود.

به گزارش نما - دوشنبه شب "فوتبال برتر" چهره مردمی و تقید به اخلاق حرفه ای را به نمایش گذاشت و در یک برنامه چالشی سه ساعته، رییس سابق فدراسیون فوتبال را که مسبب اصلی عقد قرارداد رازآلود و پرابهام ویلموتس است، خلع سلاح کرد و از یک واقعیت دردناک، که بی تدبیری "مدیران کوتوله و سفارشی" یاد می شود، پرده برداشت. موضوعی که سالهاست منتقدین و کارشناسان دلسوز فریاد می زنند اما فریادرسی ندارند!

قبل از هر چیزی باید از شبکه سه سیما تقدیر و تشکر کرد که عرصه نقد و چالش را باز گذاشت تا بی غرض و مرض همه آنچه در پس پرده ماجرای قرارداد ننگین ویلموتس و افراد دخیل در این پرونده وجود دارد را عیان سازد و یک بار دیگر معلوم کند که فوتبال همواره مظلوم و یتیم بوده و بالانشین های بی خیال و بی توجه به منافع ملی و ملت، بر جسم بی جان آن تاخته اند و مصالح حزبی و رفاقتی را بر منافع ملی ترجیح داده و جامعه ورزش را به سمتی سوق داده اند که جز نگرانی، استرس، اضطراب، خسارتهای روحی و روانی، هدر دادن بیت المال و البته بدنامی! عایدی نداشته است!

در برنامه ویژه "فوتبال برتر" دوشنبه شب یک اتفاق تازه افتاد که پیش از این در برنامه های ورزشی سیما مشاهده نشده بود. از آنجایی که مهدی تاج همیشه برای گفتگو و مصاحبه، شرط های انحصاری می گذارد و اجازه مداخله و ورود کارشناسان و سایر مسئولان را در حین گفتگو نمی هد، این بار این تابو و عرف غلط توسط فوتبال برتر شکسته شد و هر چند کسی پشت خط نیامد و کارشناس و مسئولی ورود پیدا نکرد اما اصل موضوع شرط گذاری تاج بر رسانه ملی شفاف سازی شد و معلوم گشت که پیش از این تمام برنامه ها از قبل توسط وی قرنطینه می شد و آنچه وضعیت دلخواه بود اجرا می شد. برنامه نود عادل فردوسی پور یکی از این برنامه هایی بود که تاج قبل از حضورش در آن شرایطش را به تهیه کننده و مجری تحمیل می کرد و ضمن دستچین کردن سوالات وارد مصاحبه و گفتگو می شد!

بیشتر بخوانید:

قرارداد با ویلموتس خیلی هم خوب بود/ از ورود نهادهای نظارتی استقبال می‌کنم

مسئولان و منتقدان در صف پاسخگویی به تاج/ روز محاکمه!

فرق "بدون تعارف" با "فوتبال برتر"

پیش از آنکه مهدی تاج برای گفتگو به برنامه "فوتبال برتر" دعوت شود، برنامه "بدون تعارف" شبکه دو سیما پس از ماهها دور شدن تاج از انظار عمومی و مخفی شدن از دست مطبوعات و رسانه ها او را جلو دوربین برد و در یک شوی کوتاه بی خاصیت، سناریوی از پیش تعیین شده پشت پرده مخالفان وزیر ورزش را کارگردانی کرد و تمام مصائب و مشکلات و تقصیرات قرارداد ویلموتس را متوجه سلطانی فر کرد که گویا این مربی بلژیکی با سفارش او انتخاب و به فدراسیون فوتبال تحمیل شده بود و همه خسارت ها و بدهی های ببار آمده از جانب وزیر بوده است! این در حالی است که مجری معروف و همیشه چالشی بدون تعارف و خارج از گود، این بار با آرامش و متانت خاصی رییس سابق فدراسیون فوتبال را مورد خطاب قرار می داد که گویا با یک قهرمان گمنامی در حال گفتگوست و پیش از این خدمات شایانی انجام داده و از دید ملت و کارشناسان مغفول مانده و انتظار این است که مورد تجلیل و تفقد نیز قرار گیرد!

تاج در آن برنامه توپ را به زمین وزیر ورزش انداخت و پس از آن برخی کارشناسان و تعدادی از نویسندگان نیز بدون تعمق تحت تاثیر جریانی قرار گرفتند که با حمله به وزیر، مقصر اصلی و همدستانش را از مهلکه فراری دادند. البته برنامه فوتبال برتر نقشه آنها را عقیم گذاشت و کلاف سردرگمی را که رشته بودند پنبه کرد. برخی ها که با این ترفند در صدد بودند مسیر بررسی درست ماجرا را منحرف کنند، با کشاندن پای کانون فرهنگی ایران و هلند و ربط دادن آن به شخص سلطانی فر بازی جدیدی را راه انداختند که همه آنها دوشنبه شب لو رفت و انحصار طلبی رییس فدراسیون فوتبال در سفر به بلژیک با ترجمه ناقص قرارداد و عدم تسلط وی به بندهای ابهام آمیز و باختش در این قرارداد موید حقیقتی است که سالهاست دامنگیر مدیریت کلان شده و دست از سر آن بر نمی دارد.

چرا تلویزیون عاقل نیست!؟

رییس سابق فدراسیون فوتبال وقتی نتوانست پاسخ قانع کننده ای به سوالات میثاقی بدهد و از شاخه ای به شاخه دیگری می پرید، با گیر کردن در منگنه سوالات از پیش هماهنگ نشده، عرق از پیشانی اش سرازیر شد و فشارش بالا رفت تا آنجایی که مجری برنامه را بی عقل خواند و گفت: "اگر شما عاقل بودید... د. "، و عجز و ناتوانی اش را نشان داد. تاج در این لحظه به استیصال رسیده بود و راه فراری نداشت و به همین دلیل از منطق پاسخگویی فاصله گرفت و عصبانیتش را عیان ساخت.

مهدی تاج شخصی است که پس از رسیدن به ریاست بارها در برابر انتقادات خبرنگاران واکنش تندی نشان داده و آنها را با ترس و ارعاب نسبت به نقد و بررسی وضعیت آشفته فدراسیون فوتبال باز داشته است! در این زمینه خیلی راحت می توان درک کرد که چرا پای نیروهای امنیتی و قضایی همانند قاضی قاسم زاده مفسد اقتصادی و ارتشاء و... به فدراسیون باز شد و حفاظ پاسداری از حریم ریاستی آقای رییس ضخیم تر گشت!

قاسم زاده همان شخصی بود که با شکایت و سفارش تاج خبرنگاری را بازداشت و با تراشیدن سر او و تهدیدش به عدم تکرار انتقاد از فدراسیون نشان داد که تا چه حد استقلال فدراسیون وابسته به مطامع شخص رئیس بوده و مخالفان آن با برخورد و تنبیه مواجه می شدند! رفتاری که بارها به انحای مختلف تکرار شد و مدیران مسئول و سردبیران نشریات و خبرگزاری ها همواره با شیوه های تهدید آمیز تاج و امنیتی های دور و بر او روبرو بودند.

مشکوک شدن به سوالات مردم

فرافکنی رییس سابق فدراسیون فوتبال و فرار او از مهلکه سوالات بیشمار مجری پایانی نداشت و مسلسل وار بر سرش آوار می شد تا جاییکه در لحظات پایانی برنامه به اوج خود رسید.

وقتی محمد حسین میثاقی قصد مطرح کردن چند سوال مردمی را داشت، تاج اظهار کرد که معلوم نیست اینها سوالات مردم باشد! این در حالی بود که مجری برنامه، گوشی همراهش را که همیشه پیامهای مردمی بر آن مرتبط است، به سمت او برد و نشان داد که صدها سوال از سوی مردم رسیده که حداقل چند سوال آن باید پاسخ داده شود. اما از آنجاییکه آقای رییس مردم را نیز باور ندارد و نمی توانست سوالات بیشمار آنان را گلچین و انتخاب کند و از پیش تعیین نماید و شروطی هم برای مطرح کردن آنها بگذارد، به همین دلیل تهیه کننده برنامه ترجیح داد تا زودتر به غائله پایان دهد و پیش از اینکه اتفاق خاصی بیفتد، مهدی تاج را از استودیو به سمت منزلش برای یک شب کابوس وار بدرقه نماید.


چه باید کرد؟

این تنها سوالی است که می شود از مقامات مسئول، نهادهای نظارتی و قضایی و اجرایی پرسید که واقعا چه باید کرد و چگونه می شود تصمیمی گرفت که جامعه فوتبال از آسیب های ضعف مدیریتی و تخصصی، دلال بازیها، فساد و رانت خواری ها، عدم دخالت آقازاده ها و ...، نجات یابد و به یک سازمان سیستماتیک و به تعبیری یک کانون گرم و سالم برای مردم تبدیل شود؟ کانونی که با اعضای کاربلد و دلسوز اداره شود و فقط برای یک بار برای همیشه از شر حاسدان و فاسدان رها و به اهلش سپرده شود. این کار نیاز به همت وزارت ورزش، قوه قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور و حتی وزارت اطلاعات دارد تا با تشکیل یک کمیته مشترک تخصصی قاطعانه با فساد حاکم و خاطیان متمرد برخورد کند و آنگونه که سزاوار این ملت است زندگی را برایش بهتر و شایسته تر مهیا کند.


* مرتضی موسوی زنوز

۱۳۹۹/۳/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...