نسخه چاپی

تشكیل كمیته ارزی در مجلس برای ساماندهی بازار ارز

عکس خبري -تشکيل کميته ارزي در مجلس براي ساماندهي بازار ارز

مرحبا، نماینده آستارا گفت؛ كمیسیون اقتصادی مجلس درحال تشكیل كارگروهی ویژه در قالب كمیته بررسی ارز است تا در این راستا بانك مركزی با تعامل مجلس بتواند در مسیر حل مشكلات ارزی كشور از نظرات مشورتی و راهكارهای خاص كارشناسانه نمایندگان ملت، استفاده كند.

به گزارش نما ،عبور قیمت دلار از مرز ۲۰ هزار تومان همراه با رشد قیمت سکه و طلا و بدنبال آن افزایش قیمت کالا و خدمات در بازار باعث شد تا مجلس با دعوت از رئیس کل بانک مرکزی به کمیسیون اقتصادی، برای حل این بحران در کنار هم چاره اندیشی کنند. چرا که تبعات منفی افزایش نرخ ارز در بازار علاوه بر تشدید رکور در بخش تولید و چرخه اقتصاد کشور، اقتصاد خانوارها را با مشکل جدی روبه رو کرده است.
با نگاهی به علل رشد مستمر نرخ ارز در بازار طی یکی ۲ ماه اخیر خواهیم دید که تقاضا برای این کالا در بازار چند هفته ای است بالا رفته و عرضه آن با هدف ثبات و تعادل قیمت ها(عرضه و تقاضا) نیز کم است. از طرفی بانک مرکزی طی چند ماه گذشته و درست در زمانی که نرخ ارز روندی رو به رشد به خود می گیری بدون اینکه کار عملیاتی کارشناسانه ای را برای مهار نرخ ارز و یا ساماندهی این بازار انجام دهد، فقط وعده کاهش قیمتها را داده در حالی که طی چند ماه اخیر هیچ اقدام درخور توجه ای که ارز را کاهشی کند در این زمینه مشاهده نشده است.
با این وجود چنین موضوعی باعث شده است تا بازار داد و ستد ارز با نوسان قیمتی همراه شود چرا که تقاضا برای این کالا در بازار بالاست اما عرضه ای وجود ندارد.

چاره جویی بانک مرکزی برای سیاست گذاری مهار قیمت ها در بازار ارز بدون تزریق این کالا به بازار
به عقیده کارشناسان؛ عرضه ارز به بازار توسط بانک مرکزی برای متعادل شدن قیمت ها نیز با توجه به محدودیت منابع ارزی کشور در پی تحریم ها، کاهش شدید قیمت نفت، بسته شدن مرزها و عدم تبادلات تجاری و...با دنیا (به دلیل شیوع ویروس کرونا) بسیار سخت بوده و باید با حساسیت انجام شود. البته این موضوع باعث شده است تا قیمت ها در بازار ارز روندی صعودی به خود گیرند چرا که بانک مرکزی مخالف عرضه ارز به بازار برای متعادل شدن قیمت ها است و می خواهد با راهکارهای خاص دیگر مسیر کاهش قیمت ارز در بازار را هموار کند.
در چنین شرایطی و با توجه به رشد روز افزون ارز در بازار، نمایندگان مجلس از دولت خواستند که هر چه زودتر فکری به حال این روزها در آشفته بازار ارز کند زیرا گرانی ارز با عث گران شدن همه کالاها در بازار خواهد شد.

جلسه بی بهره همتی و نمایندگان مجلس در کاهش فوری نرخ ارز
رئیس کل بانک مرکزی دیروز در حالی به درخواست کمیسیون اقتصادی مجلس برای پاسخگویی به علل افزایش نرخ ارز و ایجاد راهکارهای برای ساماندهی این بازار به جلسه این کمیسیون رفت که نتیجه آنچنانی که منجر به کاهش فوری نرخ ارز در بازار شود را در بر نداشت.
همتی دیروز در کمیسیون اقتصادی مجلس بار دیگر قول داد؛ نرخ دلار به ‌زودی متعادل می‌شود. وی در این جلسه به جای تصمیم گیری و بهره گیری از علم و تجریه اقتصاددانان خانه ملت اقدام به ارایه گزارش مربوط به مشکلات ارزی طی چند ماه گذشته کرد و گفت؛ «علیرغم تمام فشارها در دو سال گذشته، کشور را اداره کردیم و در هفته ها و ماه‌های آینده نرخ ارز متعادل می شود».

رصد مباحث مربوط به مشکلات ارز در کمیته ارزی مجلس
برآورد اعضای کمیسیون و همچنین رئیس کل بانک مرکزی در جلسه دیروز این بود که مدیریت منابع کشور و رفع التهابات با امکانات کشور امکان پذیر است.
به گفته طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی؛ در این جلسه مقرر شد تا کارگروه ارزی کمیسیون اقتصادی فعالیت خود را آغاز کرده و مباحث مربوط به مشکلات ارزی مرتباً در این کمیته مورد رصد و بررسی قرار گیرد که البته آقای همتی در این جلسه قولی مبنی بر کاهش قیمت ارز در هفته های آتی به اعضای کمیسیون نداد و عمده بحث طرفین در این جلسه معطوف به این نکته شد که با امکانات کشور می‌توان مشکلات ارزی را مدیریت کرد.

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با «بازار» درباره خروجی برگزاری جلسه دیروز اعضای این کمیسیون با رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نوسان نرخ ارز در بازار، گفت: تنها خروجی این جلسه ایجاد کمیته ای تخصصی ارز در مجلس متشکل از نمایندگان کمیسیون اقتصادی با نمایندگان بانک مرکزی برای تعامل هر چه بیشتر این بانک با این کمیسیون بود تا در این کمیته راهکارهای اصولی و نظرات مشورتی درباره چگونگی ساماندهی بازار ارز و تصمیم گیری در مدیریت منابع و مصارف ارزی و ... ارایه شود.

رویکرد درست بانک مرکزی در عدم عرضه ارز به بازار برای کاهش قیمت ها
وی در پاسخ به اینکه چرا رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه قول مساعدت کاهش نرخ ارز را با عرضه این کالا به بازار برای متعادل شدن قیمت ها و جلوگیری از رشد قیمت ها نداد؟، اظهار داشت: آقای همتی به عنوان تصمیم گیرنده اصلی ساماندهی بازار ارز دیروز درباره عرضه ارز به بازار چیز نگفت. البته رویکرد وی در این راستا رویکردی کاملا هوشمندانه و بجایی است چرا که عرضه ارز به بازار برای کاهش قیمتها در چنین شرایطی جواب نمی دهد و در صورت چنین اقدامی منابع ارزی کشور به نفع عده ای به هدر رفته و قیمت ها نیز در بازار ارز کاهشی نمی شود.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: منابع ارزی کشور به دلیل مشکلات تحریمی و محدودیت های کرونا کاهش یافته بنابراین قرار است بانک مرکزی با راهکارهای کارشناسانه دیگر مانع از افزایش نرخ ارز در بازار شود.
مرحبا، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی قرار است با تعامل با مجلس و کسب نظرات مشورتی از نمایندگان خبره اقتصادی هر نوع سیاست گذاری و یا تصمیم گیری در راستای ساماندهی نرخ ارز را بدون توجه به موقعیت اقتصادی کشور اتخاذ نکند. از طرفی در صورت نیاز به تصویب قوانین برای تسهیل امورات در این زمینه، مجلس نیز بانک مرکزی را در سریع ترین زمان ممکن همراهی کند.

احتمال کاهش قیمت ها در بازار ارز
به گزارش بازار، با وجودی که بانک مرکزی سعی دارد در عرضه ارز به بازار جوانب لازم را در نظر گیرد اما برخی خبرها حکایت از عرضه ۵۵ میلیون دلاری ارز توسط بازار ساز دارد که در صورت چنین اقدامی بی شک کاهش قیمتها در این بازار دور از ذهن نیست. البته از دیروز بیشتر فعالان در بازار ارز فروشنده شده اند و خریدار آنچنانی یزای انواع ارز در بازار چون روزهای گذشته به چشم نمی خورد.
بازار

۱۳۹۹/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...