نسخه چاپی

ماجرای نامه‌هایی كه سعودی‌ها پاسخ ندادند

عکس خبري -ماجراي نامه‌هايي که سعودي‌ها پاسخ ندادند

نماینده ولی فقیه در امروز حج و زیارت جرئیات ارسال ۲ نامه از سوی این سازمان به عربستان و عدم پاسخگویی مسئولان حج رژیم سعودی را تشریح كرد.

به گزارش نما ،حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: ابتدا دهه کرامت، هفته حج همچنین هفته قوه قضائیه را تبریک عرض می‌کنم و امیدواریم که خداوند با صفت کریمه‌اش ما را مورد عنایت خود قرار بدهد.

وی افزود: در هفته حج قرار داریم و گزارش کوتاه بر اساس آنچه که انجام گرفته است ارائه خواهیم کرد. همچنین در جلسه امروز به مسائلی که 2،3 روز گذشته مطرح شده است رسیدگی خواهیم کرد.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: شهادت می‌دهم که برادرانم در این سازمان با تمام تلاش و شرایطی که می‌توانستند به دنبال برگزار شدن حج 92 بودند و در این فرآیند هیچ کوتاهی نکردند.

نواب با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان حج از سال گذشته برای اجرای برنامه‌های حج 99 گفت: معمولا برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای مناسک حج پس از اتمام مناسک حج در آن سال انجام می‌گیرد و در این ارتباط نیز پس از اتمام مناسک حج 98، جلسات متعددی برای آسیب‌شناسی و برگزاری هر چه بهتر حج 99 توسط سازمان حج و زیارت برگزار شد و در این مسیر نیز جلساتی را با کشور میزبان برای ارائه خدمات بهتر به زائران ایرانی برگزار شد.

وی اضافه کرد: در آذرماه سال 98 جلساتی با مسئولان برگزاری حج در عربستان برگزار شد و آنچه که باید برای بهینه شدن حج 99 انجام گیرد در دستور کار سازمان حج و زیارت قرار گرفت.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: جمهوری اسلامی با توجه به تاکید و ارائه خدمات مطلوب به زائران ایرانی جلسات و مذاکرات سنگینی را برخلاف مذاکرات ساده و کوتاه کشورها برگزار می‌کند و در واقع در این جلسات بر ارائه خدمات مطلوب به زائران توسط کشور میزبان اشاره می‌شود.

نواب تصریح کرد: در آذرماه و همزمان با برگزاری جلسات فی‌مابین مسئولان سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان در فرآیند خدمترسانی از جمله نحوه اسکان و حضور زائران در هتل‌ها و استفاده از حمل و نقل و سایر خدمات اشاره شد و در این جلسات تاکید شد که باید خدمات مطلوب به زائران ارائه شود.

وی ادامه داد: پس از برگزاری جلسات آذرماه سال قبل فرآیند ثبت‌نام از زائران برای حضور در مناسک حج 99 در دستور کار قرار گرفت و این در حالی بود که ما در اوایل بیماری کرونا قرار داشتیم و عنوان می‌شد که این بیماری گذرا است و این بیماری یک الی دو ماه با کشورها درگیر و تمام خواهد شد و در واقع آن زمان صحبتی بیش از یک الی دو سال حضور این بیماری در جهان نبود.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت اضافه کرد: پس از برگزاری جلسه آذرماه با وزارت حج عربستان بلافاصله گروه‌ها مشخص و تاکید شد که نباید کارها متوقف شود و پیگیر برنامه‌ها شدیم چرا که زائرانی قرار بود در حج 99 به حج اعزام شوند که 14 سال در نوبت قرار داشتند و ما باید پاسخگوی این افراد می‌بودیم و بر همین اساس در همان مقطع فرآیند آموزش به صورت غیرحضوری در مناطق زرد و قرمز و همچنین آموزش به صورت حضوری در مناطق سفید در دستور کار سازمان حج و زیارت قرار گرفت.

نواب اضافه کرد: در همان زمان نیز کشور عربستان اعلام کرد که قرارداد جدیدی را برای حضور زائر جدید به امضا نرسانیم.

وی در ادامه با اشاره به مکاتبات انجام شده از سوی سازمان حج و زیارت ایران با وزارت حج عربستان خاطر نشان کرد: در همین ارتباط دو نامه به کشور عربستان ارسال شد اما پاسخی از سوی آنها به این دو نامه ارسال نشد و در نامه سوم نیز که در دست تهیه ایران اسلامی بود اعلام شد که کشور جمهوری اسلامی به هر درصدی که عربستان آمادگی اعزام آن را برای انجام مناسک حج داشته باشد را می‌تواند بر اساس پروتکل‌های بهداشتی، امنیت سلامت آنها را تضمین کند و این اعزام‌ها منوط به پروتکل‌های بهداشتی عربستان و جمهوری اسلامی خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: علت این درخواست نیز این بود که تمام مناسک حج در فضای باز برگزار می‌شود و خطری امنیت سلامت زائران را تهدید نمی‌کرد و تنها در مقطعی این مراسم در مسجدالنبی برگزار می‌شد که در همین رابطه جمهوری اسلامی پروتکل‌های بهداشتی را برای حضور زائران منوط به تصمیم‌گیری عربستان تهیه کرده بود.

نواب با انتقاد از اطلاع‌رسانی نامناسب وزارت حج عربستان در رابطه با حضور زائران در مناسک حج 99 گفت: متاسفانه در این فرآیند شاهد اطلاع‌رسانی ضعیف بودیم و زائران از این امر محروم بودند و همین امر منجر شد که برخی از کشورها انصراف خود را برای حضور در مناسک حج 99 به عربستان اعلام کنند که به طور مثال می‌توان به کشور اندونزی اشاره کرد که قرار بود بیش از 210 هزار زائر در مناسک حج امسال حضور پیدا کنند که این افراد از حضور در مناسک حج انصراف دادند.

وی با اشاره مجدد به اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی داشت که به هر درصدی که کشور عربستان برای حضور زائران در مناسک حج اجازه دهد خدمات در حوزه سلامت ارائه کند که البته این فرآیند انجام نشد و در نهایت حج 99 به صورت محدود در کشور عربستان برگزار خواهد شد و در واقع یکی از دلایلی که جمهوری اسلامی به دنبال انجام مناسک حج 99 برای زائران ایران بود، این است که بعد از 14 سال این افراد به آرزوی خود و حضور در خانه خدا و انجام مناسک حج برسند.
تسنیم

۱۳۹۹/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...