نسخه چاپی

مهم‌ترین كاری كه می‌توانیم برای فرزندمان انجام دهیم

عکس خبري -مهم‌ترين کاري که مي‌توانيم براي فرزندمان انجام دهيم

یك روانشناس و كارشناس خانواده گفت: والدین مهم‌ترین كاری كه می‌توانند انجام دهند این امر است كه عزت نفس را به نوجوان آموزش دهند.

به گزارش نما،دکتر عفت آی با اشاره به اینکه والدین باید به خصوصیات دوره نوجوانی توجه کنند، اظهار کرد: باید به فرزند خود آموزش دهیم خود را با هر خصوصیت ظاهری دوست داشته باشد و ما نیز نباید دوست داشتن خود را محدود به فعالیت‌ها و کارهای او کنیم،

وی تصریح کرد: اگر فردی خود را دوست داشته باشد، رابطه او با خدا، خلق خدا و خلقت بهبود خواهد یافت و این امر به معنای تربیت انسانی متعالی است.

این روانشناس خانواده با بیان اینکه باید سعی کنیم اعتماد به نفس نوجوان خود را حفظ کنیم، افزود: نوجوان با هر ویژگی که دارد اگر خود را قبول داشته باشد، جرات ورزی و اعتماد به نفس او افزایش خواهد یافت.

آی تصریح کرد: والدین نباید از ظاهر فرزندان خود ایراد بگیرند چراکه نوجوانان صدای والدین را درونی کرده و رفتارهای خود را براساس آن شکل می‌دهند.

وی با بیان اینکه پدر و مادر باید از گفتن کلمات منفی به فرزندان بپرهیزند، افزود: والدین باید در زمان صحبت تماس چشمی با نوجوان برقرار کنند چراکه اینچنین کیفیت رابطه خود را حفظ خواهند کرد.

این روانشناس خانواده بیان کرد: والدین باید به جای ایرادگیری هر زمان فرزند نوجوانشان کار خوبی کرد تشویق‌ها را از یاد نبرند.

آی با اشاره به اینکه کلمات تحسین و تشویق اثرات قدرتمندی دارند که می‌تواند فرزندان را به راه راست هدایت کنند، تصریح کرد: همانطور که در روایات آمده کسی که خود را کوچک می‌شمارد از هیچ کاری مضایقه نمی‌کند.

وی بیان کرد: اگر اعتماد به نفس نوجوان افزایش یابد هیچ گاه به سمت رفتارهای پرخطر نمی‌رود چراکه خود را ارزشمند می‌داند.

این روانشناس خانواده بیان کرد: اگر بخواهیم نوجوان از رفتارهای پرخطر دوری کند، ابتدا باید به او بفهمانیم که موجودی دوست‌داشتنی و منحصر به فرد است.

آی با بیان اینکه والدین باید فرزند خود را بی قید و شرط دوست داشته باشند، افزود: یک موجود دوست داشتنی، کارهای نامتعارف، غلط و پرخاشگری را در شان خود نمی‌داند.

وی با بیان اینکه والدین باید ابتدا خود به اشتراکاتی در مورد تربیت فرزند خود برسند، تصریح کرد: پدر و مادر ابتدا باید خود به این بینش برسند که چه رفتاری درست و چه رفتاری غلط است.

این روانشناس خانواده بیان کرد: در زندگی زناشویی نباید دنبال یارکشی و سبقت از یکدیگر باشیم و حتی اگر طلاق وجود دارد به خاطر آینده فرزند خود نباید رفتارهای متضاد را به او یاد دهند.

آی بیان کرد: تربیت دوگانه فرزند باعث می‌شود او در بزرگسالی به آدمی دو رو تبدیل شود که برحسب شرایط محیطی رفتار می‌کند.

وی یادآور شد: بنابراین در سنین نوجوانی که سنین بسیار حساسی است، باید بسیار به تربیت فرزند توجه کرد و با اصول روانشناسانه این تربیت را دنبال کرد.
خبر24

۱۳۹۹/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...