نسخه چاپی

تضامین1500 میلیاردی شهرداری پذیرفته نشد؛ وقتی كه رو به اتمام است

عکس خبري -تضامين1500 ميلياردي شهرداري پذيرفته نشد؛ وقتي که رو به اتمام است

در حالی كه امروز آخرین مهلت انتشار 1500 میلیارد اوراق مشاركت شهرداری است، هنوز تضامین از سوی بانك عامل پذیرفته نشده است، اما مدیرعامل شركت متروی تهران و حومه امیدوار است كه تا ساعات پایانی امروز مشكل برطرف می شود.

به گزارش نما،چند روزی است که موضوع انتشار اوراق مشارکت سال 98 از سوی مدیران شهری مطرح شده و چند روز مانده به پایان مهلت، تازه‌ مدیران به این فکر افتادند که در این زمینه به دولت هشدار دهند. امروز فرصت انتشار 1500 میلیارد اوراق مشارکت برای مترو و اتوبوس به اتمام رسید و تا این لحظه هنوز کارها انجام نشده است.

قرار است که این 1500 میلیارد اوراق مشارکت، 1000 میلیارد در مترو و 500 میلیارد برای اتوبوس مورد استفاده قرار گیرد و این موضوع در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسیده است.

بانک عامل برای انتشار اوراق مشارکت بانک رفاه است و تا این لحظه هنوز تضامین شهرداری را قبول نکرده است.

بروکراسی اداری و کارهای که کند پیشرفت

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران امروز در این باره به خبرنگاران گفت: بحث عرضه اوراق مشارکت مربوط به خرید اتوبوس و واگن است که عمدتاً مصوبات آن از سوی دولت داده شده است. سیستم بروکراتیک کشور موانعی را برای اجرای این مصوبات ایجاد کرده است که شهرداری تلاش می‌کند این موانع را برطرف کند.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران، یکی از موارد مهم در مورد عرضه اوراق مشارکت، تعیین بانک عامل و تضامین بود که باعث کندی کار شده است. البته شهردار تهران در این مورد چند هفته فعال بود.

وی ادامه داد: در مورد واگن‌سازی مشکل سهمیه‌های فاینانس کشور ایجاد شد که درنهایت نامه فاینانس به طرف خارجی داده شد و اگر انجام شود تولید واگن‌ها در واگن‌سازی آغاز می‌شود که البته باید یک تیم به سفر برود و موانع فاینانس را که بیشتر موانع بروکراسی ناشی از تحریم‌هاست برطرف کند و احتمالا به زودی این اقدام انجام می‌شود.

برای مهلت‌باید نامه‌ای به دیوان محاسبات نوشت

وی در خصوص 1500 میلیارد اوراق مشارکت مترو و اتوبوس گفت: رئیس بانک مرکزی دستور داد و مشکل عرضه اوراق مشارکت برطرف شد. امروز باید تضامین شهرداری را بپذیرند. از بانک شهر برای تضامین کارگران استفاده می‌کردیم و هنوز تضمینباید نامه‌ای به دیوان محاسبات بانک شهر مورد قبول واقع نشده که باید حل شود. باید نامه‌ای به دیوان محاسبات برای دادن فرصت دو هفته‌ای نوشته شود.

وی در خصوص تمدید مهلت گفت: از نظر قانون بودجه، معمولاً تا 31 تیر است و اگر بخواهند مهلت بیشتری دریافت کنند، این امر دراختیار دیوان محاسبات است که با مجلس کار می‌کنند. این موضوع در حال پیگیری است.

امام: امیدوارم تا ساعات پایانی امروز مشکل برطرف شود

بعد از اظهارنظرهای محسن هاشمی به سراغ علی امام مدیرعامل شرکت مترو و حومه رفتیم. وی در این باره به خبرنگار فارس گفت: روز گذشته مجوز را دریافت کرده‌ایم. در حال تأمین وثیقه‌ها هستیم که هنوز حل نشده است.

در حال تهیه وثیقه های دیگر هستیم

وی با بیان اینکه بانک رفاه وثیقه‌های شهرداری را قبول نکرده و مورد تأیید آنها نبوده است، گفت:‌‌ در حال تهیه وثیقه‌های دیگر هستیم.

امام اضافه کرد:‌ به دنبال هماهنگی با بانک مرکزی هستیم تا مشکل برطرف شود.

وی در پاسخ به این پرسش که وقت اداری به اتمام رسیده آیا هنوز هم امید دارید که این اوراق سوخت نشود گفت:‌ تا پایان امشب فرصت داریم. در سال 96 هم مشکلی مشابه همین را داشتیم و در ساعات پایانی حل شد و امیدواریم امروز مشکلات برطرف شود و اوراق را منتشر کنیم و پول آن در مترو و اتوبوس تزریق شود.

متروی تهران در سه سال گذشته توسعه نیافته و خود اعضای شورای شهر انتقاداتی در این زمینه دارند و بارها اعلام کردند در این زمینه کارها به کندی پیش رفته است. البته یکی از مشکلات اساسی که مدیران این دوره درباره آن صحبت می‌کنند، نبود پول است.

۲۰۰ هزار میلیارد پول برای تکمیل مترو

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: متروی تهران برای تکمیل خطوط نیازمند 200 هزار میلیارد تومان است که 10 خط را تکمیل کند و تجهیزات مورد نیاز را خریداری و به بهره‌برداری برساند.

قیمت واگن ۴ برابر شد

وی با بیان اینکه در همین دو سال قبل قیمت هر واگن 5 میلیارد تومان بوده است گفت:‌ ولی امروز قیمت هر واگن به حدود 20 میلیارد تومان رسیده است. هر قطار در مترو شامل 7 واگن است که به این ترتیب هر قطار نیازمند 140 میلیارد تومان هزینه است.

وی همچنین به کمبود واگن در متروی تهران اشاره کرد و گفت: ‌تقریبا 3 هزار واگن کم داریم که هر واگن حدود 20 میلیارد تومان پول می‌خواهد و تنها تأمین هزینه واگن‌های مترو 7 هزار میلیارد تومان است که این رقم چند برابر بودجه سالانه شهرداری است و قطعاً‌ شهرداری تهران و سایر کلان‌شهرها قادر به تأمین چنین هزینه‌هایی نیستند.

وی تأکید کرد: به همین دلیل است که هم مجلس و دستگاه‌ها تکالیف مشخصی کردند که دولت وظایفی در قبال حمل و نقل عمومی شهرها دارد به ویژه پایتخت.

وی با تأکید بر این موضوع که براساس بررسی‌های انجام شده در بخش‌های مختلف دولت به وظایف خود در این زمینه عمل نکرده‌اند.

وی همچنین در خصوص اوراق مشارکت گفت: سال گذشته 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت سهم شهرداری بود که قرار است برای مترو و اتوبوس مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل مشکلاتی که شهرداری داشته،‌ تحقق این موضوع به تأخیر افتاد و تا 31 تیر فرصت محقق شدن این امر وجود دارد.

وی بیان کرد: شهرداری تمام تلاش خود را کرد و ابتدا بانک شهر را به عنوان بانک عامل معرفی کرد ولی پذیرفته نشد و بعد با بانک رفاه وارد مذاکره و به توافق رسیدند.

وی ادامه داد:‌ اگر اوراق مشارکت منتشر نشود، توسعه مترو و اتوبوس با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود. البته مسئولین در حال پیگیری هستند تا هر چه زودتر این مشکل برطرف شود.

کرونا و مشکلات اوراق مشارکت

البته معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران هم تأکید کرد که به دلیل مشکلات کرونا در پایان سال گذشته هیچ‌کدام از کلان‌شهرها موفق نشدند اوراق سال 98 را جذب کنند.البته همتی رئیس کل بانک مرکزی برای انتشار اوراق مشارکت دستور داده است.

براساس این گزارش، امروز پایان مهلت انتشار 1500 میلیارد اوراق مشارکت است و تا این لحظه هنوز بانک رفاه تضامین شهرداری را قبول نکرده است، اما مدیران شهرداری همچنان امیدوار هستند که بتوانند مشکل را برطرف کنند تا بتوانند با تزریق پول به سیستم حمل و نقل عمومی برخی از مشکلات را برطرف کنند.
فارس

۱۳۹۹/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...