نسخه چاپی

صادرات نقش مهمی در تحقق جهش تولید دارد

عکس خبري -صادرات نقش مهمي در تحقق جهش توليد دارد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان وبلوچستان گفت: افزایش صادرات غیرنفتی به كشورهای همسایه نقش مهمی در تحقق اهداف جهش تولید در كشور بویژه در این استان پهناور دارد.

به گزارش نما،داود شهرکی روز سه‌شنبه در دیدار فرماندار زاهدان و اعضا هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی زاهدان اظهارداشت: مبحث بازرگانی خارجی بویژه بخش صادرات غیرنفتی همواره از مهمترین مسائل مورد نظر دست اندرکاران و سیاستگذاران اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران بوده و توجه خاص در برنامه‌های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را معطوف خود داشته است.
وی افزود: صادرات یک عنصر موثر و کلیدی در توسعه اقتصادی کشور محسوب شده و بر آمادگی زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی جهت بکارگیری استراتژی‌های صادراتی تاکید کرد.
ریس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: توسعه صادرات و ورود صحیح به بازارهای جهانی و حفظ شرایط ماندگاری در آن حاصل نمی‌شود مگر با ایجاد یک راهبرد مشخص و پایدار صادراتی که بصورت قانون غیرقابل تغییر درآمده و هر کدام از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امر صادرات و همچنین اتحادیه ها، تشکل‌های صادراتی و سازمان‌های خدمات رسانی تجاری از قبیل بانک‌ها، بیمه و حمل و نقل به وظایف خود به خوبی عمل کنند.
وی به بازار خوب صادراتی کشورهای همسایه با جمهوری اسلامی ایران بویژه افغانستان و پاکستان اشاره کرد و افزود: به دلیل همسایه بودن سیستان و بلوچستان با این کشورها و همچنین وجود تنها بندر اقیانوسی ایران، این استان از ظرفیت بالایی برای پیشرفت برخوردار است.
شهرکی به نقش بازارچه‌های مرزی در توسعه مبادلات تجاری اشاره کرد و گفت: بازارچه‌های مرزی می‌تواند نقش بسزایی در صادرات کالاهای تولیدی در منطقه و بدنبال آن رشد و توسعه اقتصادی آن منطقه داشته باشد.

وی ادامه داد: ایجاد وتوسعه بازارچه‌های مرزی،افزایش و توسعه صادرات، ایجاد اشتغال و درآمد برای مردمان مستقر در نواحی مرزی را در پی خواهد داشت و بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان عملکرد صادراتی قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان وبلوچستان اظهارداشت: از دلایل عمده افزایش صادرات می‌توان به دسترسی آسان به بازار کشورهای همسایه،سهولت فرآیند انجام صادرات و نیز بروکراسی اداری کمتر در بازارچه‌ها اشاره کرد و صادرات بیش‌از ۷۷۰ میلیون دلاری از جمع کل صادرات استان که یک میلیارد و ۷۵ میلیون دلار در سال ۹۸ بوده نشان دهنده نقش بازارچه‌های مرزی در توسعه صادرات غیر نفتی دارد.
وی تصریح کرد: اتاق‌های بازرگانی نقش موثری در توسعه مبادلات تجاری بویژه صادرات کالاهای غیرنفتی دارند و با توجه به سابقه بالغ بر ۹۰ ساله اتاق بازرگانی زاهدان باید از این ظرفیت استفاده بهینه کرد و بازگشت ارز توسط صادرکنندگان نیز با شفافیت انجام شود.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زاهدان نیز در این دیدار گفت: سیستان و بلوچستان با هماهنگی تجار و بازرگانان و هدایت اتاق بازرگانی توانسته در بسیاری از موارد خدمات بسیار خوبی را در زمینه تامین کالاهای مورد نیاز کشور در همه زمینه‌ها ارائه کند.
عبدالحکیم ریگی میرجاوه افزود: در جنگ اقتصادی قرار داریم و تجار و بازرگانان به عنوان سربازان خط مقدم در همه ابعاد آمادگی همکاری را دارند و با استفاده از ظرفیت‌های موجود تراز تجاری استان نیز مثبت بوده است.
ایرنا

۱۳۹۹/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...