نسخه چاپی

با انتقاد از مشورت ناپذيري ها؛

اسدالله عسگراولادی:چرا برنامه اقتصادی دولت نابودی مردم است؟

عکس خبري -چرا برنامه اقتصادي دولت نابودي مردم است؟

بنده مشكلی با دولت ندارم تنها ایراد من انتقاد به تیم اقتصادی دولت است؛ معتقدم وضعیت نابسامان بازار به دلیل سوء مدیریت مسئولین اقتصادی كشور ایجاد شده است

به گزارش نما، اسدالله عسگراولادی یک چهره اقتصادی است که انتقاد های بسیاری به عملکرد اقتصادی دولت دارد.با توجه به شعر امسال روزنامه شما گفتگویی با وی انجام داده است که متن آن به شرح ذیل میباشد:
یکی از روزنامه هایی که در التهاب آفرینی و ایجاد چالش و نفاق در کشور مشهور است در مطلبی جملاتی را تحت عنوان حزب ثروتمندان مطرح کرده که البته مشخص نیست خطاب این جملات به چه کسی بوده است! اما برخي جملات شما را نقل كرده و نسبتهايي به شما داده است؛ قصد شكايت از آن را نداريد؟
- نکته قابل تامل این است که اصولا به کار بردن چنین ادبیاتی خطاب به هر شخص یا گروهی درست نیست؛ اما اگر خطاب به کسانی است که در حزب موتلفه اسلامی هستند ذکر این نکته ضروری است که بنده به اینکه طرفدار این حزب هستم افتخار می کنم. عمده کسانی که در این حزب مسئولیت یا فعالیت دارند از متدینینی هستند که زندگی متوسطی هم دارند. من شخصا اهداف این حزب را می پسندم و معتقدم حزب موتلفه اسلامی حزب متدینین است نه حزب ثروتمندان.
اگر هدف جملات این روزنامه من بوده ام که امیدوارم نبوده باشم باید بگویم که بنده فقط در صادرات فعالیت می کنم. هیچوقت هم در معاملات دولتی حضور نداشته و از بانکی هم وام نگرفته ام؛ در هیچ رانتی شرکت نکرده و به هیچ کس هم بدهی نداشته ام.
بنده فقط در صادرات آنهم در یک حوزه خاص یعنی صادرات خشکبار فعالیت کرده ام؛ صراحتا هم اعلام می کنم که در واردات هیچ کالایی مشارکت نکرده ام.
درست است که بنده مسئول اتاق چین و ایران هستم اما هیچ محصولی از چین وارد نکرده ام تنها ارتباط ما کمی صادرات به این کشور است.
بنده زندگی ام را از نقطه زیر صفر همراه برادرم شروع کرده ام؛ اما هیچگاه در مسائل مالی با هم همراه نبودیم چرا که ایشان از جوانی به دنبال دین و مکتب بود بنده هم به کسب و کار مشغول شدم.
ایشان مسائل مالی و تجارت وسیعی نداشت، تنها فعالیتش این بود که مدتی به صورت یک کاسب کوچک فعالیت می کرد و بعد هم کاملا در خدمت نظام و انقلاب بوده است.
شاید من دیر به خدمت نظام درآمده ام اما الان افتخار می کنم که به عنوان سربازی کوچک برای این انقلاب فعالیت می کنم.
درباره درج چنین مطلبی در این روزنامه هم لازم به یادآوری است که بنده اهل هتاکی و دروغ و ستیزه جویی نیستم، این روزنامه باید از عمل خود پشیمان شود و عذرخواهی کند.

* طبق قانون مطبوعات با توجه به اشاره تلويحي و نقل جملاتتان، مي توانيد عليه اين روزنامه اعلام جرم كنيد. شما قصد شكايت از آنها را نداريد؟
- درحال حاضر هم فکر شکایت نیستم اما شاید در شرایطی دیگر دست به چنین اقدامی هم بزنم.

* آيا اين حمله به شما به علت انتقاداتي است كه نسبت به عملكرد دولت داشته ايد؟
- بنده مشکلی با دولت ندارم تنها ایراد من انتقاد به تیم اقتصادی دولت است؛ معتقدم وضعیت نابسامان بازار به دلیل سوء مدیریت مسئولین اقتصادی کشور ایجاد شده است.
از یکسال پیش گفتم که خیلی از مسائل را مطرح کردیم اما متاسفانه کسی توجهی نکرد؛ حرف ما این بود که نباید چنین وضعیتی در کشور پیش می آمد.چرا دلار از هزار تومان به نزدیک 4 هزار تومان رسید؟
برگشت دلار به شرایط قبل نیز باعث متضرر شدن عده بسیاری از افراد شد، کسانی که با دلار نزدیک 4 هزار تومان کالا وارد کرده یا ثبت سفارش کرده بودند با پائین آمدن قیمت دلار متضرر می شوند.
سوال ما این است که چرا برنامه اقتصادی دولت نابودی مردم است؟ چرا می خواهند بخش خصوصی را با نابودی از صحنه خارج کنند؟
به جای اینکه دولت با سیاست گذاری درست باعث رونق بازار شود و در چنین فضایی مسائل را حل و فصل کند اما اقداماتی نادرست انجام می دهد که با نبود سرمایه گذاری در کشور رونق اقتصادی هم از بین برود.
کشور ما نیازمند سرمایه گذاری است؛ ما در کشور حدود 75 میلیون جمعیت داریم که 30 میلیون نفر آنها زیر سی سال سن دارند، باید زمینه اشتغال آنها در کشور فراهم شود؛ ما برای تولید اشتغال این جوانان چه کرده ایم؟
رهبر معظم انقلاب طرح اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که بهترین راهکار ثبات در وضعیت اقتصادی است، چرا به توصیه های ایشان توجه و عمل نمی شود؟ یا کسانی به این مسائل اعتقاد ندارند یا عزمی برای عمل به چنین توصیه هایی وجود ندارد.

* از موضوع آن روزنامه عبور كنيم؛ از عمر اتاق مبادلات ارزی تقريبا دو ماه گذشت ؛ نظرتان راجع به فعالیت این اتاق چیست؟
- اتاق مبادلات ارزی از سوم مهر ماه تاسیس شد، اما تقریبا تا چند روز گذشته به کسی ارز نمی داد؛ فلسفه تاسیس و تشکیل این اتاق بر این مبنا بود که 14 درصد از شرکت نفت، 20 درصد از صندوق ذخیره ارزی 20 درصد از پتروشیمی به این اتاق تزریق شود.
اما از سوم مهرتا سوم آبان ارز محدودی به افراد داده شد یا حدود 10 درصد از آنچه که ثبت سفارش شده بود ارز داده شد اما از سوم آبان فعالیت آن آغاز شده است.
طبق محاسبات ما با توجه به اینکه 75 میلیون جمعیت داریم و برای فراهم کردن زندگی مناسب برای این افراد 60 میلیارد دلار بودجه نیاز داریم.
اگر این 60 میلیارد بر 360 روز کاری تقسیم شود روزی 170 میلیون دلار می شود؛ باید مرکز مبادلات حداقل 120 میلیون این هزینه را تامین کند.
50 میلیون مابقی نیز از محل معاملات غیر نفتی تامین شود؛ هر روزی که این مقدار تامین نشود در آن روز دلار بالا می رود.
از طرف دیگر معتقدم که ممنوع کردن 77 قلم کالای وارداتی کار درستی نبود همانطور که ممنوع کردن صادرات 52 قلم کالا نیز درست نبود؛ هرچند الان به 49 کالا رسیده است.
باید دولت مابه التفاوت کالاهایی که با ارز 1226 وارد شده بودند دریافت شود نه اینکه جلوی صادرات و واردات در کشور گرفته شود.
لازم به یادآوری نیست که با وجود تحریم هایی که علیه ما وجود دارد به دست آوردن بازارهای صادراتی کار ساده ای نیست و با زحمت بسیار بازاری برای صادرات ایجاد می شود.
دولت نهم و دهم طی 7 سال گذشته برای بدست آوردن چنین بازاری زحمات زیادی متحمل شدند؛ آقای غضنفری به عنوان وزیر بازرگانی و بعد صنعت و معدن و تجارت و نیز رئیس سازمان توسعه صادرات بسیار تلاش کرده اند تا میزان صادرات و واردات کشور به 40 میلیارد رسید.
نباید به دست خودمان این 40 میلیارد را 4 میلیارد کنیم؛ واردات کالاهای ضروری که نیاز مردم است یا به هر طریقی مردم تمایل به استفاده دارند همچون موبایل ، ساعت یا برخی لوازم بهداشتی نباید ممنوع شود.
دلیل آن هم این است که ما به اندازه مصرف کشور تولید نداریم و اگر این تقاضای مازاد از مبادی اصلی کشور ثبت سفارش و وارد نشود بالاخره از راه های غیر قانونی وارد کشور خواهد شد.

* گويا شما با موضوع ثبت هزينه هاي ارزي صادركنندگان هم مخالفيد؟
- گفته شده که از اول آذرماه به گمرک دستور داده می شود که هرکس مایل باشد کالایی را ثبت کند باید محل هزینه اش را نیز مطرح کند، امیدوارم چنین دستوری ملغی شود چرا که صادرکننده های کشور در شرایط کنونی نمی توانند منابع تامین پول خود را ذکر و منتشر کنند. چون در شرایط تحریم مطرح کردن این مسائل باعث مسدود شدن راه های ارتباطی صادرکنندگان با کشورهای دیگر خواهد شد.
همه این مسائل دلایل ما برای این است که بگوییم تیم اقتصادی دولت ضعیف است؛ دولت باید با کارشناسان غیر دولتی، دانشگاهیان یا اقتصاددانان کشور مشورت کند سپس خودشان اقدامات مناسب را انجام دهند.
ما هیچگاه دنبال فعالیت اجرایی در کشور نبوده ایم، اجرا با تیم اقتصادی دولت است اما مشورت با صادر کنندگان یا وارد کنندگان نیز ضرری ندارد.
من حدود 6 ماه پیش گفتم که کالا احتمالا در کشور کمیاب خواهد شد؛ من این هشدار را دادم اما متاسفانه به حرف امثال بنده توجهی نمی شود.

* دلیل این بی توجهی چیست؟ چون مطمئنا سران اقتصادی دولت هم نگرانی از بابت نبود کالا در کشور یا بالارفتن بیش از حد قیمت ها دارند. پس دلیل این مشکلات یا بی توجهی به کارشناسان اقتصادی چیست؟
- به نظرم این افراد در تشخیص راه درست دچار اشتباه می شوند، به گمان آنها شاید این راه ها درست نباشد چون قائل به مشورت نیستند که از مجموع راه های پیشنهادی بهترین راه را انتخاب کنند.

۱۳۹۱/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...