نسخه چاپی

اسیر تلاطم‌ها نشوید / لزوم برنامه مشخص برای سرمایه‌گذاری

عکس خبري -اسير تلاطم‌ها نشويد / لزوم برنامه مشخص براي سرمايه‌گذاري

تجریشی، مدیرعامل شركت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی گفت: هیچ فردی منكر اضطراب و ناراحتی ناشی از روزهای منفی در بازار سرمایه نیست، اما كنترل هیجان و روبرو شدن با این واقعیت همراه با درك درست از وضعیت خود و تصمیم‌گیری در خصوص باید و نبایدها، نیازمند تجربه و البته آموزش است.

به گزارش نمابه نقل از بازار سرمایه ایران، امیر تقی خان تجریشی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با اشاره به مطلب بالا توضیح داد: نزول بازار واقعیتی مانند صعود آن است، اما در این میان نکته مهمی که باید درنظر داشت، رفتار سرمایه‌گذار در مواجهه با چنین واقعیتی است. نکته اول اینکه با درنظر داشتن دیدِ بلند مدت (یا حتی میان‌مدت) سرمایه‌گذاری و در سایه انتخاب درست عناصرِ سبد سرمایه‌گذاری و همچنین اطمینان به ارزش ذاتی سهم و متنوع‌سازی داریی‌ها، نباید اسیر و مرعوب نوسانات کوتاه مدت شد. در این حالت بهتر است هیچ کاری انجام ندهید، صبر کنید تا تلاطم‌ها سپری شوند.

امیر تقی خان تجریشی اضافه داد: نکته بعدی در این رابطه که البته رعایت آن کمی دشوار است، قبول این واقعیت است که سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس همواره توأم با ریسک‌های مختلفی است که پذیرش آنها پاداش و سود متناظرش را به ارمغان می‌آورد. بنابراین، داشتن برنامه مشخص برای سرمایه‌گذاری چه در بازار سرمایه و چه در سایر بازار های سرمایه گذاری همواره یک الزام است و شامل: چه چیزی را بخریم یا بفروشیم، چقدر بخریم یا بفروشیم؟ و چه زمان بخریم و بفرشیم؟ می شود. در نظر داشته باشید، بدون برنامه‌ریزی حتی در روزهای مثبت هم محکوم به شکست هستیم چه برسد به روزهای منفی.

وی ادامه داد: باید به یاد داشت هیچ کسی به قطعیت نمی‌تواند سقوط بازار را پیش بینی کند. به طور آماری و با توجه به شرایط، بازار بیش از این که نزولی بوده باشد، صعودی بوده و در بلند مدت سرمایه‌گذاری ها اغلب نتایج خوبی به همراه داشته است، پس بازهم به داشتن دید بلند مدت و صبر کردن توصیه می شود.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: یک موضوع اساسی و ابتدایی برای هر سرمایه‌گذاری طمع نکردن در زمان صعودی و داشتن حد سود و نیز وحشت زده نشدن در زمان نزول و داشتن حد ضرر است که البته جزو بدیهیاتی است که اغلب نادیده گرفته می شود. موضوع مهم دیگر دانستن این نکته است که وقتی در حالت نزولی قرار داریم و قیمت‌ها کمتر شده است، احتمالا ریسک سهم ما برای نگهداری نسبت به قیمت‌های خیلی بالاتر قبلی نیز کمتر شده است. در این میان باید از خود پرسید: آیا حالا باید با زیان سهم را بفروشیم یا نه؟ در چنین شرایطی، لحظه ای فکر کردن به این موضوع باعث می‌شود که صف های فروش را سنگین‌تر نکنیم.

تجریشی، منفی‌های بازار را فرصتی برای کم کردن میانگین قیمتی عنوان کرد و گفت: حرفه‌ای‌ترها از این فرصت برای کاهش بهای تمام شده پرتفوی خود برای سهم های مطمئن استفاده می کنند. گاهی اوقات باید نقد بود و از بازار خارج شد. هیچ عیبی ندارد که زودتر از عامه مردم از بازار خارج شد و یا زودتر از آنها به بازار ورود کرد. این افتخار نیست که همیشه و در هر روندی فعالانه در بازار حضور داشت گاهی باید بیرون از بازار تنها نظاره‌گر بود.

وی در پایان بیان کرد: نکته آخر این که حتی اگر در بدترین حالت، روند بلندمدت نزولی هم آغاز شده باشد، حرکت بازار به صورت سقوط آزاد نیست و به اصطلاح ABCD فورمیشن است. در این حالت هم فرصت برای فروش در قیمت‌های بهتری نسبت به روزهای هیجانی و صف فروش‌های سنگین فراهم می‌شود.

۱۳۹۹/۵/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...