نسخه چاپی

محمود الفت در گفتگو با نما:

ضعف و سوء مدیریت داخلی ریشه نابسامانی های اقتصادی است/ اقتصاد مقاومتی راهكار مهار گرانی ها است

عکس خبري -ضعف و سوء مديريت داخلي ريشه نابساماني هاي اقتصادي است/ اقتصاد مقاومتي راهکار مهار گراني ها است

تحریم تأثیر چندانی بر اقتصاد كشور ما نداشته است و ندارد و عامل اصلی نابسامانی اقتصاد ما ضعف و ناكارآمدی مدیران ماست

محمود الفت، دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در استان همدان در باره عوامل اصلی گرانی‌های اخیر و راهکارهای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها به خبرنگار نما گفت: اقتصاد ما به‌جای اینکه رقابتی باشد رفاقتی و بر مبنای ثروت و قدرت است. جای اقتصاد اسلامی در اقتصاد کشور خالی است و افسار گسیختگی در اقتصاد کشورمان حاکم شده است.
وی با اشاره به اینکه 20 الی 30 درصد گرانی‌ها به تحریم‌ها برمی‌گردد تصریح کرد: تحریم تأثیر چندانی بر اقتصاد کشور ما نداشته است و ندارد و عامل اصلی نابسامانی اقتصاد ما ضعف و ناکارآمدی مدیران ماست.
دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در همدان پیرامون سایر علل گرانی‌ها به ضعف عملکرد دولت در رعایت انضباط پولی و مالی و مخارج بالای دولت و ناهماهنگی عملکرد مجلس و دولت در اقتصاد اشاره کرد و گفت: از عوامل گرانی‌ها خود دولت، نالایقی و ناکارآمدی مسئولان دولتی، عدم مدیریت صحیح در اقتصاد، زندگی تجملاتی مسئولان و بی‌برنامگی دولت در اقتصاد کشور است.
وی در افزایش بی‌رویه قیمت‌ها عدم نظارت دولت و مجلس را مؤثر دانست و تصریح کرد: عملکرد دولت در حوزه اقتصاد در حد شعار بوده است و کمتر از این دولت عملگرایی دیده‌ایم.
الفت مردم را هم مؤثر در گرانی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: مردم با هجوم به خرید کالاهایی که گران می‌شوند موجب هر چه گران‌تر شدن کالاها می‌شوند. سودجویی تجار و کسبه و ضعیف شدن دیانت مردم و مصرف‌گرایی و اسراف هم در این قضیه مؤثر است.
وی با اشاره به تأثیر عملکرد رسانه‌ها، به‌خصوص رسانه‌های اصلاح‌طلب مطرح کرد: رسانه‌ها با جنگ روانی و انتشار اخبار مستقیم یا غیرمستقیم باعث تحریک بازار می‌شوند و فضای اقتصادی کشور را ملتهب می‌کنند.
دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در استان همدان یکی از اقدامات دولت را برای التهاب در بازار چاپ کردن پول مطرح کرد و گفت: یکسری از مسئولین با فشار به مردم و تحریک بازار می‌کوشند زمینه مذاکره را فراهم سازند.
وی اظهار کرد: از عوامل اصلی گرانی‌ها دلالی و قاچاق هستند. اصلاً اقتصاد ما دلالی و بازاری شده و نگاه دولت هم به اقتصاد دلالی و بازاری است و بیشتر در فکر منفعت خود است تا مردم.
الفت از راهکارهای کنترل قیمت‌ها به فرهنگ‌سازی صحیح مصرف در مردم و مسئولین اشاره کرد.
وی در ادامه گفت: دولت به جای اینکه کوچک‌تر شود و هزینه‌هایش را پایین بیاورد روز به روز بزرگ‌تر می‌شود.
این دبیر حزب تصریح کرد: عمده شرکت‌ها دولتی هستند و از این‌رو نبض بازار در دست دولت است و دولت ذینفع در گرانی‌هاست.
وی ابراز کرد: بلای بزرگی که گریبانگیر ما شده رشد نقدینگی در کشور است که روزانه 2 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده می‌شود. نقدینگی به خودی خود بازار را ملتهب می‌کند و گرانی ارز، طلا، سکه، مسکن، خودرو و... را به همراه دارد. از عوامل افزایش نقدینگی بانک‌ها هستند که با سرازیر کردن مازاد نقدینگی‌شان در بازار موجب التهاب بازار و گرانی می‌شوند.
الفت به ضرورت وجود برنامه جامعی برای مهار نقدینگی در کشور و خلق‌الساعه شدن پول به عنوان راهکاری برای مهار گرانی‌ها تأکید کرد و گفت: با هدایت نقدینگی به سمت تولید قیمت‌ها کاهش می‌یابند و مردم به آرامش می‌‌رسند.
وی در پایان راهکار اصلی مهار افزایش قیمت‌ها و از بین بردن تورم را روی آوردن و اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی دانست.

۱۳۹۹/۶/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...