نسخه چاپی

عضو كمیسیون اقتصادی خانه ملت در گفتگو با نما:

سوءاستفاده دولت از عدم سوال و استیضاح/ دولت حوزه مدیریتی را رها كرده است

عکس خبري - سوءاستفاده دولت  از عدم سوال و استيضاح/  دولت حوزه مديريتي را رها کرده است

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بزرگ‌ترین مشكلی كه مجلس با آن مواجه است، هم‌زمانی با سال آخر دولت است، دولت‌ها باید در سال آخر تعهد حرفه‌ای داشته باشند. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند اگر بحث سؤال و استیضاح پیش بیاید یكی دو ماه برای رسیدگی به آن زمان لازم است بنابراین می‌دانند اتفاقی نمی‌افتد؛ لذا احساس می‌كنم برخی از مدیران از این مسئله سوءاستفاده می‌كنند.


سید غنی نظری خانقاه نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن بیان عملکرد نامناسب بانک مرکزی، به‌ویژه درزمینه کنترل ارز و وعده‌های بدون تحقق دولت برای گشایش اقتصادی گفت: رئیس بانک مرکزی با بیان این نکته که خبر خوشی دارد اما اتفاقی نیفتاد، بارها وعده کاهش ارز از سوی ایشان و برخی از دولتمردان مطرح شده است؛ اما به‌جای کاهش با روند رو به رشد نرخ ارز مواجه شدیم.
نماینده خلخال و کوثر تصریح کرد: . این نحوه عملکرد، این سؤال را در ذهن پیش می‌آورد که آیا حرف‌های این مسئولین بر اساس واقعیت آماری است و یا منطبق با اندیشه‌ها و تفکرات خودشان است، مسلم است که دولت و بانک مرکزی عملکرد مطلوبی در حوزه اقتصادی ندارند بنده به‌عنوان عضو کمیسیون اقتصاد مجلس منتقد عملکرد دولت درزمینه کنترل ارز هستم.
وی با ذکر این نکته که فشار اقتصادی ناشی از افزایش ارز بر مردم است تأکید کرد: در اثر افزایش ارز اصولاً فشاری بر دولت تحمیل نمی‌شود شاید این موضوع حتی به نفع دولت هم باشد اما ما وظیفه‌داریم مشکلات مردم را حل کنیم و احساس می‌شود دولت همه موضوعات را در حوزه مدیریتی رها کرده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکلی که مجلس با آن مواجه است، هم‌زمانی با سال آخر دولت است، دولت‌ها باید در سال آخر تعهد حرفه‌ای داشته باشند. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند اگر بحث سؤال و استیضاح پیش بیاید یکی دو ماه برای رسیدگی به آن زمان لازم است بنابراین می‌دانند اتفاقی نمی‌افتد؛ لذا احساس می‌کنم برخی از مدیران از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند.
نظری با اشاره به حاشیه امن سال آخر خدمت برای مدیران اجرایی کشور گفت: آن‌ها می‌گویند در این مدت استیضاح نمی‌شوند و در صورت طرح سؤال نیز پاسخی به مجلس خواهند داد، به عقیده من آن‌هایی که ضعیف عمل می‌کنند باید بدون تعارف استیضاح شوند و پاسخگوی عملکرد خود باشند تا این برخورد با آن‌ها عبرتی باشد برای دولت‌های بعد؛ زیرا معمولاً دولت تازه نیز با این بیان که تازه‌کار است و نیاز به زمان برای شناخت اوضاع دارد از پذیرش مسئولیت شانه خالی می‌کنند و این برخورد می‌تواند راه بهانه آوری را ببندد.
این نماینده خانه ملت علت رأی اعتماد به وزیر صمت را برای پرهیز از بهانه آوری عنوان و خاطرنشان کرد: متأسفانه دستگاه‌های اقتصادی دولت بسیار ضعیف عمل می‌کند. شما شاهد بودید که ما صرفاً به وزارت صمت رأی دادیم تا دولت بهانه نیاورد که مجلس با ما همراهی نکرد و ناچار شدیم علیرغم میل باطنی به آقای رزم حسینی رأی دهیم.
وی در پاسخ به اقدامات مجلس برای پیشگیری از افزایش سرسام‌آور نرخ ارز و قیمت‌ها گفت: مجلس نهایت همکاری را با دولت دارد، این دولت است که باید برنامه عملکرد خود را ارائه کند و مجلس به او کمک کند، مجلس در مقام اجرایی نیست که بتواند اتفاقی در این حوزه رقم بزند، نمایندگان قدرت اجرایی درزمینه ارز ندارند، جز اینکه نظارتی بر عملکرد دولت و بانک مرکزی داشته باشند، تمام امکانات مملکت در دست دولت است و این دولت است که باید فکری کند و لذا مجلس وظیفه قانون‌گذاری و نظارتی دارد.
نظری در پایان اظهار داشت: ما در حوزه نظارتی قطعاً تعارفی نخواهیم داشت و به‌محض شروع فعالیت مجلس شورای اسلامی رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد باید به مجلس بیایند و پاسخ‌های لازم و قانع‌کننده درزمینه ضعف عملکردهای خود ارائه دهند.

۱۳۹۹/۷/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...