نسخه چاپی

تلاش ریاض برای فرار از شكست در قلب یمن

عکس خبري -تلاش رياض براي فرار از شكست در قلب يمن

نیروهای ارتش و رزمندگان كمیته‌های دفاع مردمی با همراهی برخی قبایل از چند هفته قبل عملیات گسترده ای را در استان مهم و راهبردی «مارب» در مركز یمن علیه عناصر ائتلاف سعودی آغاز كردند.

به گزارش نما، نیروهای ارتش و رزمندگان کمیته‌های دفاع مردمی (جنبش مقاومت انصارالله) با همراهی برخی قبایل از چند هفته قبل عملیات گسترده و همه جانبه ای را در استان مهم و راهبردی «مارب» در مرکز یمن علیه عناصر ائتلاف سعودی آغاز کردند.

استان مارب که قلب یمن به شمار می‌آید یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین پایگاه‌های ائتلاف سعودی به شمار می‌آید و ریاض تمام قدرت و توان خود را متمرکز کرده که از پیشروی رزمندگان یمنی جلوگیری کند اما در میدان نبرد ناکام مانده است.

در حال حاضر، بیشترین درگیری‌ها در حومه پایگاه نظامی «ماس» در شمال غرب استان مارب در جریان است و نیروهای یمنی در تلاش هستند این مقر نظامی بسیار مهم را از اشغال عناصر ائتلاف خارج کنند و به کنترل دربیاورند تا معادلات میدانی را در مرکز یمن ۱۸۰ درجه تغییر دهند. رزمندگان یمنی در روزهای گذشته یک بار وارد پایگاه نظامی ماس شدند و سعی کردند مواضع را در این مقر تثبیت کنند اما عناصر ائتلاف سعودی با پشتیبانی گسترده هوایی توانستند درگیری‌ها را دوباره به خارج از پایگاه و مناطق حومه بکشانند.

براساس اطلاعات به دست آمده، جنگنده‌های سعودی در ۷۲ ساعت گذشته به صورت دیوانه وار پایگاه و نقاط حومه را به شدت هدف قرار دادند تا از پیشروی نیروهای یمنی جلوگیری کنند و ریاض را از یک شکست مهلک و سخت نجات دهند.

شدت حملات جنگنده‌های سعودی در این محور به حدی بوده که حتی عناصر ائتلاف هم اشتباهی هدف قرار گرفتند و شماری از آنان کشته و زخمی شدند؛ فرماندهان یمنی نیز برای کاهش خسارت‌ها و حفظ جان نیروهای خود تا حدودی از پایگاه به صورت موقت عقب نشسته‌اند.

از سویی دیگر، عناصر ائتلاف سعودی در حومه پایگاه نظامی ماس متحمل خسارت‌های سنگینی شدند و تلفات بالایی داده‌اند و فقط در یک مورد از درگیری‌ها ۱۵ تن از عناصر شورشی منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری) و حزب الاصلاح کشته و حداقل ۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

در حال حاضر، درگیری‌ها میان رزمندگان و عناصر ائتلاف در حومه جنوب شرق و جنوب پایگاه ماس در جریان است و مزدوران سعودی در تلاش هستند با اشغال مناطق اطراف، پایگاه را امن تر کنند اما هر چه زده‌اند به در بسته خورده است.

در حالی نیروی هوایی رژیم سعودی و عناصر ائتلاف تلاش می‌کنند وضعیت میدانی را در پایگاه ماس و مناطق اطراف تغییر دهند که روند تحولات به خوبی نشان می‌دهد این مقر از لحاظ نظامی پاکسازی شده محسوب می‌شود و رزمندگان کار را تا حدود زیادی تمام کرده‌اند.

با توجه به حملات سنگین رزمندگان انصارالله و توافقاتی که با قبایل مستقر در منطقه صورت گرفته پیروزی در این محور قطعی است و عناصر ائتلاف سعودی باید این پایگاه را تخلیه و به سمت شهر مارب عقب نشینی کنند.

نیروهای ائتلاف سعودی به خوبی می‌دانند با عقب نشینی از پایگاه «ماس» دیگر جایی در غرب و شمال غرب استان مارب نخواهند داشت و ریاض ارزشمندترین و مهم‌ترین پایگاه خود را در مرکز یمن از دست خواهد داد.

پایگاه نظامی ماس نقطه اتصال شهر مارب به شهر صنعاء به شمار می‌آید و با آزادی کامل این پایگاه، عناصر تحت فرمان رژیم سعودی مجبور می‌شوند برای جلوگیری از قیچی شدن مناطق اشغالی را در بخش‌های «مدغل و رغوان» در شمال غرب استان مارب تخلیه کنند.

عناصر ائتلاف به شدت تلاش می‌کنند پایگاه ماس را حفظ کنند چرا که می‌دانند مقصد بعدی رزمندگان یمنی در این محور شهر مارب (مهم‌ترین پایگاه ائتلاف سعودی در مرکز یمن) است؛ پیروزی رزمندگان در این محور می‌تواند تحولات را در جنوب استان الجوف تحت تأثیر قرار دهد.

حدود ۳۷ درصد از مساحت استان مارب شامل بخش بدبده و حریب القرامش، ۹۷ درصد از بخش مجزر، ۷۰ درصد از بخش صرواح، ۵۵ درصد از بخش مدغل، ۷ درصد از بخش رغوان، ۹۷ درصد بخش ماهلیه، ۱۵ درصد بخش العبدیه، ۸۵ درصد بخش رحبه و ۲۰ درصد بخش حریب» درکنترل رزمندگان یمنی است
منبع: مهر

۱۳۹۹/۸/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...