نسخه چاپی

مقصد ویروس جهش‌یافته نباشیم

عکس خبري - مقصد ويروس جهش‌يافته نباشيم

تازه‌ترین خبرها می‌گوید ویروس كرونا در انگلیس دچار جهش شده و تغییراتی یافته است

به گزارش نما تازه‌ترین خبرها می‌گوید ویروس کرونا در انگلیس دچار جهش شده و تغییراتی یافته است البته اطلاعاتی که ما درباره این اتفاق جدید داریم، هنوز به قدر کافی، دقیق و کامل نیست و نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد اما فعلا این موضوع مشخص شده است که ویروس کرونایی که این روزها همه دنیا با آن درگیر هستند، در برخی از کشورها جهش پیدا کرده است، تاحدی که شدت بیماری افزایش یافته و قدرت سرایت و انتقالش بین افراد بسیار بالا رفته است.

همین نشانه‌ها زنگ هشداری بوده است که بررسی ژنتیک روی ویروس انجام شود و در نهایت، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که جهشی در ویروس رخ داده که منجر به بالا رفتن قدرت سرایت آن شده است.

در این بین، بررسی‌ها نشان داده است که این جهش، تنها به شکل سرعت بالای ابتلا بروز پیدا کرده و تاثیری بر افزایش مرگ و میرها نداشته است البته این جهش چیزی نیست که بتواند خیلی نگران‌مان کند چون شواهد نشان می‌دهد که این جهش‌ها، جهش‌های کاملی نیستند که اگر کامل باشند، ویروس تبدیل به ویروسی جدید می‌شود و همه بررسی‌های قبلی را زیر سوال می‌برد و حتی واکسن ساخته شده را نیز بی‌اثر می‌کند؛ در حالی که این جهش اخیر، در آن حدی نیست که بتواند واکسن تایید‌شده را در برابر خودش بی‌اثر کند.

موضوع مهم این است که جهش برای هر ویروسی در هر جای دنیا ممکن است اتفاق بیفتد و این جهش محدود به مرزها نیست اما ما در این بین باید از تجربیات گذشته درس بگیریم و اجازه ندهیم بر اثر بی‌احتیاطی در اجرای محدودیت‌ها، ویروس جهش‌ یافته به کشورمان برسد.

وقتی در عرض تنها کمتر از 48 ساعت، ویروس جهش‌یافته از انگلیس به هلند و بلژیک و ایتالیا رسیده است و نشانه‌هایی از آن در این کشورها هم دیده شده، طبیعتا احتمال این‌که این ویروس جهش‌ یافته به سایر نقاط دنیا هم برسد وجود دارد و ممکن است کم‌کم علائم و نشانه‌هایش در ایران نیز دیده شود.

به نظر می‌رسد یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از وقوع این اتفاق در کشورمان، متوقف شدن همه پروازهای رفت و برگشت به کشورهای ذکرشده به خصوص انگلستان است که باید خیلی سریع اتفاق بیفتد.

ضمن این‌که باید همه مسافران پروازهای امارات و ترکیه و دیگر خطوط هواپیمایی نیز تحت بررسی‌ قرار بگیرند و تست پی‌سی‌آر بدهند تا در صورت مثبت بودن تست هر فرد، خیلی فوری قرنطینه چهارده روزه برای شخص عملی شود.

در واقع ما باید از تجربه پروازهایی که در ابتدای شیوع ویروس کرونا به ووهان انجام می‌شد درس بگیریم و اجازه ندهیم این ماجرا دوباره تکرار شود.

مسعود مردانی

۱۳۹۹/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...