نسخه چاپی

پول جرایم به جیب پلیس نمی‌رود

عکس خبري -پول جرايم به جيب پليس نمي‌رود

سخنگوی ناجا به تشریح عملكرد ناجا از لحظه شیوع ویروس كرونا در كشور و اجرای پروتكل‌های بهداشتی و محدودیت‌های كرونایی پرداخت.



به گزارش نما، سردار مهدی ‌حاجیان معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه به عملکرد پلیس در مقابله با ویروس کرونا اشاره و اظهار داشت: در این یک سال بسیاری از خانواده ها داغدار شده و عده بسیاری را از دست دادیم؛ اولین شهیده پرستار از خانواده نیروی انتظامی و دختر یکی از همکاران ما بود که با ایثار و فداکاری جان خود را فدای خدمت به مردم کرد.

وی با بیان اینکه ماموریت نیروی انتظامی از مرز تا مرکز و به پهنای جغرافیای جمهوری اسلامی ایران بوده و وظیفه حفظ و نظم امنیت بر عهده نیروی انتظامی است، تصریح کرد: زمانی که کرونا کشور را درگیر گرفت مردم وحشت کردند و دستگاههای بسیاری به میدان آمدند و بسیاری محدودیت ها در ادارات ایجاد شد اما کار نیروی انتظامی با توجه به ماموریت ذاتی خود نه تنها از ماموریت خود کم‌نشد بلکه به وظایف آن اضافه شد و ما نتوانستیم با محدودیت نیرو کار کنیم و همه کارکنان نیروی انتظامی به صورت کامل در محل خدمت خود حاضر شدند.

سخنگوی ناجا گفت: با فرمان مقام معظم رهبری، قرارگاه بهداشت و درمان امام رضا در نیروهای مسلح ایجادشد؛ در نیروی انتظامی هم این قرارگاه تشکیل شد و ‌۹۲۸ جلسه در این قرارگاه برگزار شد و ما با تمام تجهیزات و امکانات در اختیار شبکه بهداشت و درمان بودیم.

وی افزود: ۹ بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی و ۳۴ کلینیک نیروی انتظامی در اختیار بیماران قرار گرفت و ۷هزار و۴۵۰ بیمار در سطح بیمارستان نیروی انتظامی بستری شدند و بیش از ۵ هزار پزشک و پرستار در این مدت خدمت کرده و ۲۴۸ پزشک و پرستار نیز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی کشور قرار گرفت.

سردارحاجیان به دیگر اقدامات ناجا در یک سال اخیر پرداخت و گفت: در این مدت افرادی شروع به احتکار و گران فروشی دارو و مواد بهداشتی کردند و نیروی انتظامی با این افراد برخورد کرد؛ همچنین بیش از ۵۱۷ هزار نیرو در ۱۹۸۵ نقطه بکارگیری کرده و در بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نقطه ایست بازرسی در درون شهری و برون شهر مستقر کردیم.

وی گفت: یک میلیون و ۳۶۸ هزار بازدید از صنوف مختلف انجام شد و حدود ۳۴ هزار واحد پلمب و به ۷۴۵ هزار واحد تذکر شفاهی داده شد.

معاون اجتماعی ناجا تصریح کرد: در بازدیدهای مختلف به همراه تعزیرات و نهادهای مرتبط، بیش از ۲۲ هزار ماسک کشف و ضبط شد؛ همچنین بیش از یک میلیون و ۷۳ هزار لیتر ماده ضدعفونی کننده کشف شد.

وی ادامه داد: در بحث محدودیت شبانه و دیگر محدودیت‌ها پلیس به صورت مقتدرانه ورود کرد و پلیس در هر زمان و مکانی حضور داشت. حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تخلف راهنمایی و رانندگی شناسایی و اعمال قانون شد. در عدم رعایت محدودیت ها اعم از محدودیت شبانه یا تردد به مناطق قرمز و نارنجی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو شناسایی شد.

حاجیان ‌گفت: بیش از ۶۰ درصد مصوبات کرونا به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با پلیس مرتبط بود.

معاون اجتماعی ناجا تصریح کرد: سامانه های مختلفی از جمله سامانه پلیس من و سامانه نوبت دهی مراکز شماره گذاری راه اندازی شد تا خدمات به صورت غیرحضوری ارائه شود همچنین موتورسیکلت های رسوبی با تخفیف ها و تسهیلاتی که در نظر گرفته شد رفع توقیف شد و تاکنون بیش از ۶۹ هزار موتورسیکلت رفع توقیف شده و تا آخر سال مالکان می توانند مراجعه کرده و موتورسیکلت های رسوبی را ترخیص کنند.

سخنگوی ناجا درباره درآمد حاصل از جریمه‌ها اظهار داشت: فرایند کاملاً مشخص است و اینکه گفته شده به نیروی انتظامی پرداخت شده صحت ندارد و یک فرایند قانونی از پیش تعیین شده دارد.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی یک نقش انضباط بخشی را برعهده دارد و ما هم تعدادی از همکاران را از دست دادیم که در این راه شهید شدند باتوجه به اینکه پلیس بیشترین ارتباط را با مردم دارد تعداد مبتلایان نیروهای ما به کرونا شاید بیش از سایر ارگانها باشد.

وی با اشاره به مرکز مشاوره ناجا گفت: سامانه ۰۹۶۵۸۰ را راه‌اندازی کردیم و به بیش از ۳۰ هزار نفر خدمات مشاوره ارایه شد؛ در همین ایام نیز ۵۲۰ هزار پرونده به مراکز و دوایر مشاوره در کلانتری ها ارجاع شد و حدود ۷۰ درصد از این پرونده ها به مصالحه انجام شد و ۳۳۰ هزار پرونده ختم به خیر شد.

معاون اجتماعی ناجا درخصوص مبارزه با اراذل و اوباش و افرادی که در نظم و امنیت اخلال ایجاد می کنند گفت: مردم پلیس مقتدر و مهربان می خواهند؛ لذا پلیس با افرادی که آسایش عمومی مردم را خدشه دار کرده و با سلاح سرد و گرم امنیت مردم را به خطر می اندازد براساس قانون برخورد می کند.


وی گفت: این اقدامات در قانون جرم انگاری شده و مصداق محاربه است و پلیس باید براساس قانون با این موارد برخورد کند و پلیس خود را خدمتگزار مردم می داند و اجازه نمی دهد که عده قلیلی که اسم خود را اراذل گذاشته اند آزادی و امنیت مردم را خدشه دار کنند؛ چراکه آزادی و امنیت حق مردم است و پلیس خود را از آن مردم و برای مردم و از مردم می داند.

این مقام ارشد انتظامی تأکید کرد: یکی از پایه های توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و ... امنیت است و دفاع از جان و ناموس و مال مردم بر عهده نیروی انتظامی است. یکی از مولفه های ارزیابی فرماندهان ما این است که هر فرمانده ای که بهترین خدمتگزاری به مردم را داشته باشد نمره بالاتری دریافت می کند. رضایت مردم برای ما ارزشمند است و براساس افکارسنجی در سطح کشور رضایتمندی مردم از نیرو انتظامی بیشتر شده است.

معاون اجتماعی ناجا درباره برخورد با محتکران اعلام کرد: دو هزار و ۲۶۶ متهم محتکر در حوزه کالاهای پزشکی بوده اند و همچنین ۲هزار و ۴۴ پرونده نیز تشکیل شده است.

معاون اجتماعی ناجا به مبحث جریمه‌ها و بازدارندگی آنها اشاره و اظهار داشت: نمره منفی که برای رانندگان متخلف در نظر گرفته شده، برای این است که اگر افراد از حد مشخص شده نمره منفی بیشتری گرفتند باید دوباره آموزش های لازم را فرا بگیرند.

سردار حاجیان درباره پیامک‌های کشف حجاب اعلام کرد: کشف حجاب در قانون جرم انگاری شده و برای آن مجازات تعیین شده است و نیروی انتظامی ساز و کاری به عنوان سامانه ناظر ایجاد کرده است؛ افرادی که به این دلیل به پلیس مراجعه می کنند توجیه شده و به آنها تذکر داده می شود.

وی افزود: این سامانه مدتی ایراد داشت که در حال حاضر برطرف شده است.

سخنگوی ناجا در ادامه با تاکید بر اینکه اقدامات نیروی انتظامی در راستای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا است اظهار داشت: تخت‌های ویژه در بیمارستان‌های ناجا سه برابر و تخت‌های بستری دو برابر شده و برای موج چهارم آمادگی لازم ایجاد شده است اگرچه امیدواریم موج چهارمی نداشته باشیم.

معاون اجتماعی ناجا به موضوع درگیری نماینده مجلس با سرباز راهور پرداخت و گفت: سرباز وظیفه قانونی خود را انجام‌ داد و خودروی مذکور مجوز تردد به خطوط ویژه را نداشته است. مردم هم‌ نسبت به خدمتگزاران خود در نیروی انتظامی لطف داشتند و از ماهیت و عمل مجری قانون حمایت کردند؛ باید گفت قانون برای همه مردم یکسان است و مجوز برای هر کسی صادر نمی شود و باید شرایط خود را داشته باشد.

حاجیان با بیان اینکه نیروی انتظامی از حق کارکنان خود با قاطعیت دفاع می کند گفت: فرمانده نیروی انتظامی سربازان را فرزندان خود می داند و باید سربازان مورد تکریم و احترام قرار بگیرند.

معاون اجتماعی ناجا با اشاره به اینکه مراتب از طریق معاونت حقوقی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس ارائه شده است، تأکید کرد: هیچ مجوزی درخواست نشده و هیچ مجوزی صادر نشده و هیچ ملاقاتی بین فرمانده نیروی انتظامی و نماینده مجلس انجام نشده و پرونده فرآیند قانونی خود را طی می کند.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی یک نهاد تعاملی است و با همه نهادها همکاری داریم و مبنا این نیست که بین نهادها اختلاف ایجاد شود تصریح کرد: حمایت ما از سرباز حمایت بر مبنای قانون است نه حمایت احساسی.

معاون اجتماعی ناجا تاکید کرد :‌ قانونگذار تعیین کرده است هر کسی به مجری قانون تعرض کند باید با او برخورد شود و ما حمایت قانونی از کادر نیروی انتظامی اعم از سرباز و کادر را خواهیم داشت.

معاون اجتماعی ناجا در خصوص چگونگی کمک به کارکنان ناجا که مبتلا به ویروس کرونا شده اند اظهارداشت: کمک معیشتی به کارکنان نیروی انتظامی که به کرونا مبتلا شده اند پرداخت شده است.

بیشتر بخوانید:
تکذیب جریمه«بی ماسک‌ها» درپمپ بنزین

سخنگوی ناجا در مورد انتشار خبری مبنی بر جریمه افراد در پمپ بنزین ها گفت: این خبر کذب است اما یکی از اقدامات پلیس تذکر لسانی است و تاکنون دو میلیون و ۱۸۰ هزار تذکر لسانی به ناقضان پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده است.

وی به بحث سرقت پرداخت و گفت: اگر سرقت افزایش یافته کشفیات ما هم افزایش پیدا کرده است و باید قدر و سهم سازمانها که می توانند در پیشگیری از وقوع جرم نقش داشته باشد مشخص شده و وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.

سردار حاجیان افزود: به همین دلیل در شورای امنیت کشور مصوب شد قرارگاه مبارزه با سرقت به ریاست استاندار در استانها تشکیل شود؛ اگرچه افزایش ۱۵ درصدی در کشف داشته ایم.

سخنگوی ناجا در واکنش به طرح زیست شبانه اعلام کرد: در حال حاضر کشور در وضعیتی نیست که این موضوع با توجه به کرونا مطرح شود و شاید این اقدام باعث شیوع بیشتر کرونا شود.

معاون اجتماعی ناجا درباره وضعیت پادگان ها اعلام کرد: کرونا در پادگان‌ها کنترل شده و مشکلی در این خصوص نداشته ایم.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...