نسخه چاپی

حذف رانت و مالیات دو اصلاحیه مهم در بودجه 1400

اصلاحات ضروری لایحه بودجه ۱۴۰۰

عکس خبري -اصلاحات ضروري  لايحه بودجه ????

با توجه به بحث ها و حجم بالای ایراداتی كه از سوی مجلس در مورد بودجه 1400 مطرح شد بسیاری از موارد مورد نظر نمایندگان مجلس در اصلاحیه دولت مد نظر قرار نگرفت اما در بررسی دوم بعضی از تغییرات بودجه ای مثل حذف رانت، ویژه خواری و نگاه به محرومین، به تصویب رسید.

شیما احمدی به گزارش نما با توجه به بحث ها و حجم بالای ایراداتی که از سوی مجلس در مورد بودجه 1400 مطرح شد بسیاری از موارد مورد نظر نمایندگان مجلس در اصلاحیه دولت مد نظر قرار نگرفت اما در بررسی دوم بعضی از تغییرات بودجه ای مثل حذف رانت، ویژه خواری و نگاه به محرومین، به تصویب رسید.
یکی از ایرادات مهم در سال های پیشین وجود رانت ها در اختصاص یافتن ارز های دولتی بود که پس از طی کردن فراز و نشیب های فراوان بلاخره ارز 4200 تومانی در سال آینده تعیین تکلیف شد.
نمایندگان مجلس برای مقابله با رانت خواری و موظف کردن دولت به مدیریت ارز4200 تومانی،سقف ۸ میلیارد دلاری برای تأمین ارز واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی تعیین کردند و همچنین تعیین تکلیف شد که قوه ی مجریه در سال 1400 به مرور زمان و کم کم ارز دولتی را حذف نماید. مشکل بعدی که در بودجه ی سال های گذشته نیز وجود داشت معافیت و یا عدم دریافت مالیات از برخی از شغل های پر درامد بود که اصلاحات مناسبی در این زمینه صورت گرفت که براساس آن، معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری موضوع بند(ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، صرفا تا سقف دو میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ٢) ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ ماده (۱۰۵) یا ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می‌شود. نکته ی دیگر پرداخت مالیات از مالکان خودروهای لوکس بود که طبق آن تمامی مالکین (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آن‌ها بیش از ده میلیارد ریال باشد، از یک تا 4 درصد باید مالیات بپردازند.
دریافت مالیات از اینفلوئنسرها؛ در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نمایندگان باالحاق یک بند به تبصره ۶ ماده واحده این لایحه ، اینفلوئنسرها مکلف به پرداخت مالیات شدند. براساس این بند الحاقی، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه ای رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه و به تائید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آن ها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد. نکته ی بعدی شفاف سازی سهم دولت از درآمد حاصل از اپراتورهای مخابراتی بود همچنین افزایش مالیات بر خرده‌فروشی سیگار از جمله مواردی بود که مجلس آن ها را به تصویب رساند

حذف شدن رانت، جلوگیری از فرار مالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی یکی از مهمترین دغدغه‌های موجود در اقتصاد کشور است که بخشی از این اصلاحات در بودجه ی 1400 توسط مجلس انجام شد که باید مراقب بود تا تمامی مصوبات به نحو احسن عملیاتی شود

۱۳۹۹/۱۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...