نسخه چاپی

چگونه "پتوس" پرورش دهیم؟

چگونه "پتوس" پرورش دهيم؟

پتوس یا پوتوس یكی از آسان رشدترین گیاهان آپارتمانی است كه به دلیل نگهداری ساده و جلوه زیبایی كه به محیط اطراف خود می‌بخشد، یكی از بهترین گزینه‌ها برای نگه داری گیاه در خانه و محل كار است.

به گزارش نما ، محسن پورسلطان هوجقان مدرس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص گیاه پتوس، گفت: پتوس گیاهی است که به خانواده گل شیپوریان تعلق داشته و برای اولین بار در جزایر سلیمانی (کشوری در قاره اقیانوسیه) رشد یافته است.

وی افزود: این گیاه که علاوه بر زیبایی و جلوه خاص، طراوت و شادابی را در محیط اطراف خود گسترش می‌دهد، از جمله گیاهان مهمی است که می‌تواند گازهای سمی هوا را به خود جذب کند و در عوض هوای سالم و پاک را در اختیار ما قرار دهد که همین یک ویژگی، ارزش و اهمیت پرورش این گیاه را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که پتوس دارای ساقه‌های رونده است، اظهار کرد: اگر شرایط محیطی برای رشد این گیاه مناسب باشد، هر ساقه می‌تواند بیش از چهار متر رشد داشته باشد. به همین خاطر می‌توان این گیاه را به حالت رونده و یا به حالت پرپشت پرورش داد.

پورسلطان متذکر شد: زمانی که پتوس به حالت رونده پرورش یابد، ممکن است بعد از مدتی مشاهده شود که برگ‌های ابتدایی و نزدیک به ریشه شروع به زردی می‌کنند و سپس می‌ریزد؛ در این راستا به مرور زمان خوش فرمی گیاه از بین می‌رود که می‌تواند نشان از دو حالت داشته باشد.

وی در خصوص دلایل زردی برگ گیاه پتوس، گفت: به مرور زمان، برگ‌های ابتدایی، قدیمی و مسن شده، عمر خود را به اتمام می‌رسانند و به جای آن‌ها برگ جدید از انتها تولید می‌شود. اما دلیل دیگر زرد شدن برگ‌ها کمبود برخی مواد غذایی از جمله ازته موجود در کود است که می‌توان با افزودن کود دارای ازت، گیاه را تحریک به رشد کرد.

وی افزود: یک گیاه پتوسی را که زیبایی و شکل زینتی قبلی خود را از دست داده و برگ‌های ابتدایی آن ریخته شده باشد را می‌توان با قطع انتهای ساقه و سپس رشد جوانه‌های انتهایی از محل قطع شده، شروع به تولید ساقه و برگ‌های جدید کند و از این طریق نیز زیبایی گل به حالت قبلی خود بازگردد.

این کارشناس امور باغبانی در خصوص ویژگی گیاه پتوس، اظهار کرد: این گیاهان تاحدودی مقاوم به شرایط محیط بوده و نیاز متوسط به نور و آب دارد. بنا بر این می‌توان پتوس را در قسمت‌های کم نور ساختمان نگه داشت، ولی فقط باید دقت کرد که گیاه به خصوص در فصل تابستان که شدت نور بسیار بالا است، در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

وی افزود: از نظر نیاز آبی نیز بهتر است زمانی پتوس را آبیاری ‌کنیم که سطح خاک گلدان تا حدود دو سانتی متر خشک شده باشد. اگر میزان آبیاری بیش از حد باشد، برگ‌های گیاه زیبایی خود را از دست داده و ممکن است برگ‌های سبز به رنگ قهوه‌ای و یا حتی سیاه تغییر یابد.

وی با بیان این‌که پتوس علاقه خاصی به رطوبت هوا دارد، ادامه داد: در فصل تابستان که رطوبت هوا پایین است، بایستی هر روز و یا یک روز در میان به میزان یک الی دوبار مه پاشی با آب جوشیده و سپس سرد شده انجام بگیرد تا رشد برگ‌ها بهتر شود.

پورسلطان در خصوص راه‌های ازدیاد این گیاه در خانه، گفت: این گیاه با روش قلمه به راحتی تکثیر می‌یابد. در این روش، ابتدا ساقه‌هایی که رشد خوبی دارند را به طول حدود 20 سانتی متر برش ‌می‌دهیم.

وی افزود: بر روی ساقه پتوس، بندها و گره‌هایی وجود دارد که در کنار این بندها، قسمت تقریبا سیاه رنگ کوچک به نام ریشه چه و یا ریشه هوایی دیده می‌شود که در زمان قرار دادن این قسمت در آب و یا خاک، تبدیل به ریشه‌های زمینی خواهد شد. 

وی با بیان این‌که تکثیر پتوس بسیار آسان بوده و قسمت ریشه هوایی این گیاه در هر محیط به سرعت تبدیل به ریشه می‌شود، اظهار کرد: زمانی که گیاه بریده شده را در آب قرار دهیم، پس از رشد دو الی سه سانتی متری ریشه، بایستی به محل اصلی خود در گلدان انتقال یابد زیرا در صورت رشد بیش از حد ریشه در آب، در زمان انتقال به گلدان حتما آسیب خواهد دید.

این مدرس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گفت: البته در روش بعدی که باعث رشد بهتر گیاه می‌شود نیز می‌توان بدون دخالت آب، قسمت برش داده از گیاه اصلی را به طور مستقیم وارد گلدان کرد تا از این طریق ریشده دار شود. 

وی اظهار کرد: ترکیب گلدان برای گیاه پتوس بایستی یک ترکیب سبک عدمتا از خاکبرگ باشد و در کنار آن اندکی ماسه و خاک نیز افزوده شود، چرا که پتوس به بستر حاصلخیز برای رشد بهتر نیاز دارد؛ ههم‌چنین بایستی پیش از انتقال گیاه به گلدان، حتما بستر گلدان را ضدعفونی کرد.

ایسنا 

۱۳۹۹/۱۲/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...