نسخه چاپی

ابزارهای ایران در واكنش به حمله احتمالی

یك نویسنده عرب مقیم واشنگتن ضمن قطعی دانستن واكنش‌های انتقام جویانه ایران به حملات احتمالی صهیونیست‌ها، ابزارهای تهران در واكنش به این حملات را بررسی كرد.

به گزارش فارس، پایگاه خبری عربی پرس در مقاله ای به قلم منذر سلیمان از واشنگتن تاکید کرد که کمتر پیش می آید که یک بازی سیاسی به دقت نشست های سالیانه لابی های یهودی در آمریکا برگزار شود، افراد گسترده‌ای که سالیانه برای این نشست دعوت می شوند، شامل رئیس جمهور آمریکا و سایر مقامات سیاسی در این کشور و اسرائیل است.

در این نشست همچنین وعده های بلند بالایی در زمینه ازش های سیاسی کسانی که بیشترین میزان حمایت از سیاست های اشغالگری را نشان می دهند، به چشم می خورد، نشست سال جاری آیپک نیز با حضور باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و رئیس رژیم صهونیستی و اکثر کادر جمهوری خواهان آمریکایی برگزار شد، طرف آمریکایی در این نشست از عبارت های سنگین و رنگینی در مورد اسرائیل استفاده کرده و آن را قوی ترین هم پیمان اسرائیل خواند و مدعی شد که اسرائیل تنها نمونه دموکراتیک در منطقه است، طرف اسرایل نیز که البته به نمایندگی از بنیامین نتانیاهو در این نشست حاضر بود، از دایره سناریوی قبلی که برای این نشست چیده بود، خارج نشد و گفت: «ما احترام زیادی برای ائتلاف بزرگی که بین دو کشور قرار دارد، قائل هستیم.» اما تفاوتی که این نشست با نشست های قبلی داشت، این بود که نتانیاهو این بار اسرائیل را از دیگران [ و آمریکا] جدا کرد و گفت که اگر اسرائیل می خواهد موجودیت خود را ادامه دهد، باید خود سرنوشت خود را مشخص کند.

نتانیاهو در سخنان خود از ابراز آن چیزی که در درون اسرائیلی ها می گذشت نیز واهمه ای به خود راه نداد، او خطاب به همه گفت: اوباما تعهد خود را به جلوگیری از کامل شدن برنامه هسته ای ایران داده است، وی به وضوح بیان کرده که همه گزینه ها روی میز است و سیاست آمریکا در قبال ایران بر مبنای سیاست مهار نیست. این یک سیاست درست است، اسرائیل نیز همین سیاست را در پیش می گیرد، ما می خواهیم ایران را از کامل کردن تلاش برای رسیدن به سلاح هسته ای باز داریم، ما همه گزینه ها را روی میز نگه می داریم و سیاست مهار قطعا یک گزینه نیست. دولت یهودی به کسانی که به دنبال ویران کردن ما هستند، اجازه نخواهد داد تا از وسایل مختلف برای رسیدن به هدفشان استفاده کنند. باید ایران را از تجهیز به سلاح هسته ای بازداشت.

اوباما نیز درمقابل از تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل سخن گفت و آن را در استحکام به یک صخره تشبیه کرد، وی گفت که آمریکا پشت سر اسرائیل قرار دارد و هر کاری را برای تامین امنیت اسراییل انجام می دهد.



* عقب نشینی اوباما از اظهارات حماسی خود در حمایت از اسرائیل

البته دولت اوباما خیلی زود لحن عقب نشینی از موضع قبلی به خود گرفت، اوباما سعی کرد در گفتگو با شبکه ای بی سی آمریکا تفسیر خود از اظهاراتش را به این صورت ارائه دهد: این بدان معنی است که ما در طول تاریخ با اسرائیل در مورد مسایلی که به دفاع از اسرائیل تعلق دارد، همکاری داشته ایم. این روابط ویژه مختص اسرائیل نیست، بلکه مانند روابط آمریکا با تمام هم پیمانان آن است، ما همین راه را در مقابل سایر هم پیمانان خود نیز در پیش می گیریم، این روابط همچنین در مورد انگلیس و ژاپن نیز پیاده می شود.

وی در توضیح عبارت حمایت از اسرائیل گفت که این توصیف به معنی عقیده نظامی نیست که ما در مورد عملیات نظامی خاصی مانند حمله به ایران مطرح کرده باشم، این توصیف به معنی طرح مجدد مواضع ثابت ما در مورد امنیت اسرائیل است که برای من بسیار اهمیت دارد و نشان می دهد که ما توجه زیادی به آن داریم.



* ابزارهای ایران برای مقابله با حملات احتمالی

سلیمان در ادامه به بررسی ابزارهای ایران برای واکنش به هر حمله احتمالی از سوی اسرائیل پرداخت و تاکید کرد که ایران انبارهای موشکی گسترده ای دارد که می تواند از آنها برای ضربه به اسرائیل استفاده کند. وی انواع راهکارهای ایران برای مقابله با حملات موشکی صهیونیست ها به تاسیسات هسته ای را به این صورت تشریح کرد:



1- ضربه به اهداف اسرائیلی در تمام نقاط جهان

یکی از بهترین راه ها و کم هزینه ترین آنها واکنش غیر مستقیم به این حملات است که از طریق هواداران ایران در خاورمیانه و اروپا و آمریکا به صورت انتقام جویانه صورت خواهد گرفت، این حملات می تواند سطح واکنش اسرائیل و آمریکا را کاهش دهد و برای ایران نیز به اندازه معقولی فضا برای شانه خالی کردن از مسئولیت ایجاد کند.



2- مبارزه مسلحانه و آشکار

یکی از ابزارهایی که ایران در واکنش های خود می تواند استفاده کند، هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی موجود در عراق و افغانستان است، این موضوع تنها به دلیل نفوذ سریع به این کشورها نیست، بلکه به دلیل این است که ایران می تواند از پایگاه های داخلی موثری برای عملیات در این کشور ها استفاده کند که در اروپا و آمریکا موجود نیست.



3- حملات موشکی به اسرائیل

ایران می تواند موشک های خود را از خاک خود به سوی اسرائیل شلیک کند، این موضوع می تواند خطرات ناشی از اعتماد به هم پیمانان عربی مانند فلسطین و لبنان و سوریه را نیز کاهش دهد، شلیک این موشک ها عزم و اراده ایران برای واکنش به حملات احتمالی را نشان می دهد و این موضوعی بود که روزنامه نیویورک تایمز نیز به آن اشار کرده و نوشت: مقامات آمریکایی احتمال اقدام ایران به واکنش به هر حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران را بالا می دانند، آنها می گویند که واکنش های موشکی ایران علیه اسرائیل در صورت وقوع این حملات تقریبا قطعی است.

نویسنده در ادامه تاکید می کند که واضح است که ایران مقدار کافی از موشک ها را برای هدف قرار دادن سرزمین های اشغالی دارد، این نویسنده البته سعی می کند در میزان دقت موشک های ایران بویژه موشک شهاب 3 تردید ایجاد کند، این در حالی است که این موشک در مانورهای خود میزان بالای دقتش را به اثبات رسانده است. در مقابل نویسنده نسبت به تاثیرگذاری سامانه دفاعی اسرائیل در برابر این موشک ها نیز تردید دارد و می گوید که میزان تاثیر آنها در حملات احتمالی قطعی نیست.



4- بستن تنگه هرمز

نویسنده در این مقاله می افزاید که ایران بارها تهدید کرده است که تنگه هرمز را می بندد، این موضوع می تواند کشتیرانی در تنگه را به مخاطره بیندازد، برای اجرای این تهدید ایران به سه عامل ذاتی تکیه کرده است، اول نیروی دریایی رسمی ایران که شامل نیروی دریای ارتش است، عامل دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران است و عامل سوم نیز موشک های ضد کشتی است که به صورت دقیق در ساحل و جزیره های حاشیه این تنگه کوچک مستقر شده اند.

این گزارش در ادامه به حجم نیروی دریایی برخی کشورهای خلیج مانند عربستان و امارات متحده عربی برای مقابله با اقدام ایران برای بستن تنگه هرمز اشاره می کند و می نویسد که صرف نظر از تاکتیک هایی که ایران از آن ابرای بستن تنگه استفاده خواهد کرد و بدون واردن شد به پیش بینی در زمینه مدت بسته ماندن این تنگه باید گفت که این درگیری ها میتواند تاثیر زیادی روی نفت رسانی از این منطقه به خارج و قیمت جهانی نفت داشته باشد، به نظر می رسد که همین نگرانی اوباما از قیمت های نفت و بی ثباتی در آن است که اوباما را وا می دارد که از هر درگیری یا ماجراجویی نظامی با ایران به هر دلیلی پرهیز کند تا انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در تاریخ 2 نوامبر برگزار شود.



* عقب نشینی نتانیاهو از غوغاسالاری علیه ایران

این نویسنده عرب تاکید می کند که به نظر می رسد عقب نشینی تدریجی از هیاهوی تبلیغاتی از سوی نتانیاهو وهوادارانش در مورد حتمیت حمله به تاسیسات هسته ای ایران قابل ملاحظه است، طبیعتا نتانیاهو در هفته های اخیرا موفق شده است تا تمرکز رسانه ای را روی برنامه هسته ای ایران مجددا ایجاد کند، اما اظهارات وی بعد از بازگشت از واشنگتن نشان می دهد که وی تسلیم اراده اوباما شده و دستگاه های دیپلماتیک صهیونیست ها مجبور شده اند فرصت بشتری به روند دیپلماتیک و فشار بر اساس تحریم ها علیه ایران بدهند.

وی بعد از بازگشت از آمریکا در گفتگویی با شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: این مسأله به زمان بستگی دارد، مسأله چند روز و چند هفته و حتی مسأله چند سال نیست، همه این را می دانند.

سلیمان تاکید می کند: قطعا نتانیاهو باج خواهی از اروپا و سایر کشورهای جهان را در آن چیزی که به ادعای وی حق اسرائیل در حمله نظامی به ایران است، ادامه خواهد داد، اما ادامه تحریمها و امکان از سر گیری مذاکرات 5+1 با ایران و عقب نشینی آمریکا از پیش شرط اعلام شده برای این مذاکرات در زمین تفتیش تاسیسات نظامی این کشور و همچنین تمایل آمریکا بر رد درخواست اسرائیل در ارائه بمب های ضد مستحکمات و هوشمند به این رژیم نشان می دهد که آمریکا موضع اسرائیل را در زمینه حمله نظامی به ایران پی نمی گیرد.



* انتقام از حمله به ایران منحصر به تهران نخواهد بود

البته باید اشاره کرد که ماهیت واکنش های ایران در حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای این کشور ممکن است در مرحله اول تنها به خود این کشور منحصر شود و کشورهای دیگر در آن شرکت نکنند، اما در مراحل بعدی که تل آویو به تشدید درگیری ها و افزایش لحن خود متوسل شود، ممکن است درگیر یهای نظامی گسترده تر شده و مناطق گسترده ای از خاورمیانه از تهران گرفته تا تل آویو را در خود وارد کند، در این حالت کشورهای حاشیه خلیج و سوریه و لبنان و فلسطین و شاید اردن هم وارد این درگیری ها شوند. چرا که ایران و هم پیمانان این کشور هر طرفی را که نقش لوجستیک و حامی حملات اسرائیلی ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم را ایفا کند، هدف قرار خواهند داد.

۱۳۹۰/۱۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...