نسخه چاپی

كمبود برخی اقلام دارویی از جمله سرم در داروخانه‌ها

کمبود برخي اقلام دارويي از جمله سرم در داروخانه‌ها

این روز‌ها اگر گذرتان به داروخانه‌ها بیفتد و پزشك برای شما سرم تجویز كرده باشد متوجه می‌شوید كه سرم‌های تزریقی از كمیاب‌ترین دارو‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش نما ، مشاهدات میدانی حاکی از کمبود سرم تزریقی ”نرمال سالین“ در بسیاری از داروخانه‌های سطح شهر است.
کمبود این دارو در شرایطی است که پزشکان در نسخه بیماران کرونایی خود معمولا این سرم را تجویز می‌کنند.
دبیر انجمن داروسازان تهران ضمن تأیید کمبود برخی دارو‌های مورد نیاز در درمان بیماری کرونا و سرم‌های تزریقی، گفت: سرم و بسیاری از دارو‌های کرونا مانند رسیژن (اینترفرون بتا1)، فاویپیراویر و ... دچار کمبود شده‌اند.
دکتر محمدرضا دری افزود: در حال حاضر و در پیک جدید بیماری کرونا که روزانه حدود 40 هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، کمبود مقطعی برخی دارو‌ها به دلیل افزایش نیاز بیماران رخ می‌دهد.
وی افزود: پیش از هجمه سنگین بیماری کرونا، میزان تولید به اندازه نیاز بود و در حال حاضر به دلیل افزایش نیاز بیماران به دارو‌ها در پی ابتلا به کرونا، کمبود رخ داده است؛ درواقع عرضه دارو مختل نشده، اما به دلیل افزایش تقاضا، میزان عرضه دارو‌ها با تقاضای بیماران همخوانی ندارد.
آقای دری ادامه داد: نبودن قانون عرضه و تقاضا، منجر به برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا شده و سرم و بسیاری از دارو‌های کرونا مانند رسیژن، فاویپیراویر و ... دچار کمبود شده‌اند. در مورد سرم‌های تزریقی می‌توان گفت که تقریباً صد درصد این سرم‌ها تولید داخل هستند؛ البته افزایش ظرفیت تولید کار آسانی نیست و به دلیل تحریم‌ها واردات برخی مواد اولیه موجود در داروها، دچار مشکل شده است.
دبیر انجمن داروسازان تهران در پاسخ به این سؤال که کمبود‌های دارویی چگونه باید مدیریت شود، تصریح کرد: مدیریت کافی و آینده‌نگری در زمینه تولید و واردات داروها، خصوصاً در شرایط کرونا که شاهد موج‌های پیاپی هستیم، امری ضروری است و باید میزان کافی از دارو‌های تولید و وارد شده در انبار‌ها موجود باشد تا در شرایط بحرانی مانند الان، بتوان کمبود دارو‌ها و نظام توزیع و عرضه را مدیریت کرد.
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به مرتفع شدن کمبود برخی داروها، خاطرنشان کرد: باید انبار‌هایی برای زمان بحران داشته باشیم تا در روز‌های کرونا، بیماران نسبت به کمبود دارو‌ها نگرانی نداشته باشند.
دبیر انجمن داروسازان تهران درباره افزایش قیمت دارو‌های مخصوص کرونا نیز گفت: تخصیص ارز 4200 تومانی به تولید داخل و بدنه صنعت داروسازی آسیب می‌زند و منجر به قاچاق دارو به کشور‌های همسایه می‌شود؛ تصمیم گرفته شده است که بسیاری از دارو‌ها از فهرست تخصیص ارز دولتی خارج شوند و از ارز‌های واقعی برای واردات و تولید دارو استفاده شود و با افزایش پوشش بیمه‌ای، این یارانه از سوی سازمان‌های بیمه‌گر به دست مصرف کننده واقعی برسد. سیاست کلان برای نجات صنعت دارو در ایران، عدم تخصیص ارز 4200 تومانی به داروهاست که کمک بزرگی به بخش صنعت و توزیع و مصرف خواهد کرد. 

آریا

۱۴۰۰/۵/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...