نسخه چاپی

پیامدهای هسته ای شدن جزیره العرب

وزیر خارجه رژیم بحرین در حالی مدعی خطرناك بودن تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران شده كه برخی اعضای شورای همكاری از جمله امارات، اخیرا قراردادهای بزرگی با روسها برای ساخت نیروگاه هسته ای امضا كرده اند.

به گزارش نما به نقل از مهر، سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که نقض حقوق بشر و سرکوب آزادی بیان در بیشتر این کشورها از جمله بحرین، عربستان و امارات همچنان ادامه دارد، امروز در حالی سی و سومین نشست خود را برگزار می کنند که مردم این کشورها به ویژه بحرین، دیگر اعتمادی به حاکمان غیر منتخب خود ندارند.

اما موضوعی که همواره در این نشستهایی که البته هیچ نتیجه ای هم نداشته است، مطرح می شود، مسئله ایران است.

برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و جزایر سه گانی ایرانی خلیج فارس به موضوع تکراری نشستهای بی نتیجه رهبران غیر منتخب کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تبدیل شده است.

با این حال، جوسازی علیه فعالیتهای هسته ای صلح آمیز کشورمان از سوی این شورای همسو با غرب همچنان ادامه دارد.

ادعایی که همواره از سوی این کشورها درباره برنامه هسته ای کشورمان مطرح می شود، این است که به زعم آنها، نیروگاه اتمی بوشهر چون به این کشورها نزدیک است، از نظر زیست محیطی آنها را تهدید می کند، این ادعا در حالی است که این نیروگاه بر اساس استانداردها و قوانین بین المللی ساخته می شود و از بالاترین ضریب ایمنی برخوردار است و همواره تحت نظارت بازرسان بین المللی قرار دارد.

ادعای خالد بن احمد آل خلیفه وزیر امور خارجه رژیم بحرین درباره خطرناک بودن تاسیسات هسته ای همسایگان که البته منظورش برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران است، در حالی است که اماراتی ها اخیرا قراردادی با روسها برای ساخت چند نیروگاه اتمی امضا کرده اند.

"حمد الکعبی" نماینده دائمی امارات در آژانس بین المللی انرژی اتمی در این زمینه گفته بود: امارات در تلاش برای ساخت چهار نیروگاه اتمی با توان تولیدی 1400 مگاوات برق است که نخستین آنها در سال 2017 به بهره برداری می رسد.

"محمد بن ضاعن الهاملی" وزیر انرژی امارات نیز در این باره اظهار داشت : با در نظر داشتن اینکه شرکتهای روسی دارای قراردادهای تحویل سوخت هسته ای به امارات هستند، همکاری با روسیه در این زمینه برای ما بسیار مهم است.
امارات سال گذشته ساخت اولین راکتور اتمی خود را آغاز کرد و در زمینه هسته ای علاوه بر روسیه با آمریکا، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن و انگلیس نیز تفاهمنامه همکاری امضا کرده است.

مقامات اماراتی مدعی درنظرگرفتن بالاترین ضریبهای امنیتی برای ساخت نیروگاههای اتمی در امارات شده اند.

در اینکه هر کشوری از جمله کشورهای همسایه در حاشیه خلیج فارس حق استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته ای را دارند، هیچ تردیدی وجود ندارد، اما نکته ای که متاسفانه همواره در نشستهای بی نتیجه این منطقه مطرح می شود، ادعای خطرناک بودن فعالیتهای هسته ای صلح آمیز ایران و القای خطرات نیروگاه اتمی بوشهر برای محیط زیست این کشورهاست.

ناظران بر این باورند که با توجه به ادامه بحرانی که رژیم آل‌خلیفه گرفتار آن شده و ناتوانی این رژیم در سرکوب انقلاب مسالمت آمیز مردم بحرین، با وجود کمک گرفتن این رژیم از نیروهای سپر جزیره و به ویژه نظامیان سعودی؛ هدف از برگزاری نشست امروز در منامه، منحرف کردن افکار عمومی از سرکوبگری در این کشور و تقویت جایگاه متزلزل رژیم آل خلیفه است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در این زمینه می گوید سی و سومین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در منامه بحرین به مفهوم مهر تاییدی بر جنایات آل خلیفه در این کشور خواهد بود.

با اینکه جمهوری اسلامی ایران، در موضوع هسته ای، به صورتی شفاف با جامعه جهانی و آژانس بین المللی انرژی اتمی تعامل داشته و دارد، اما متاسفانه بیش از رژیم صهیونیستی، برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در القای شبهه درباره فعالیتهای هسته ای ایران، نقش داشته اند.

به اعتقاد این کارشناس، با اینکه، عربستان و امارات به لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، شایستگی برخورداری از فناوری هسته ای را ندارند، اما این دو کشور، بیش از ظرفیتهای سیاسی خود، در پی استفاده از انرژی هسته ای و سلاح کشتار جمعی هستند.

هانی زاده می گوید : حضور فعال فرانسه، انگلیس و روسیه برای انتقال فناوری هسته ای به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، صرفا در راستای تقویت این کشورهاست، زیرا شرایط اجتماعی برای احداث تاسیسات هسته ای در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس وجود ندارد.

این کارشناس هشدار می دهد: حضور عناصر وهابی و سلفی در جزیره العرب برای تاسیسات هسته ای کشورهایی مانند عربستان و امارات، بسیار خطرآفرین است و اگر تاسیسات هسته ای در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس احداث شود، امنیت منطقه و جهان، با خطرات جدی روبرو خواهد شد، بنابراین،جمهوری اسلامی ایران، نسبت به اقدامات روسیه، فرانسه و انگلیس برای احداث تاسیسات هسته ای در کشورهایی مانند عربستان و امارات، احساس نگرانی می کند و جامعه جهانی نیز باید نسبت به پیامدهای خطرناک هسته ای شدن عربستان و امارات، احساس نگرانی کند.

۱۳۹۱/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...