نسخه چاپی

ادامه مواضع عجیب حماس درباره سوریه

معاون رئیس دفتر سیاسی حماس روز گذشته مواضعی درباره سوریه اتخاذ كرد كه باتوجه به حمایتهای چندین دهه ای سوریه از گروههای مقاومت فلسطینی، سوال برانگیز به نظر می رسد.

به گزارش نما به نقل از مهر، "موسی ابومرزوق" معاون دفتر سیاسی حماس که برای حضور در یک کنفرانس به موریتانی سفر کرده در گفتگو با شبکه الجزیره همسو با مواضع ضد سوری غربی ها و متحدانشان خواستار کناره گیری "بشار اسد" از قدرت شد و مدعی شد : "کناره گیری اسد خواست مردم سوریه و خواست تمام جریانها" در حال حاضر است.


ابومرزوق گفت: اگر این مسئله (کناره گیری اسد)، تنها راه توقف خونریزی و کشتار در سوریه باشد، معتقدم باید آن را عملی کرد. حماس همواره حامی راه حل سیاسی که جلوی خونریزی و ویرانی در سوریه را می گیرد بوده است. ما معتقدیم راه حل سیاسی، آزادی و عدالت را محقق می کند و به حاکمیت فرد در سوریه پایان می دهد.


وی با نادیده گرفتن اقدامات خطرناک گروههای مسلح که سبب گسترش ناامنی و بی ثباتی در سوریه شده و خواب و آرامش را بر مردم این کشور حرام کرده، ادعا کرد : حماس به عنوان یک جبنش مردمی، همواره در کنار ملتها بوده و ما معتقدیم نمی توان در کنار فردی که ملتش را به قتل می رساند، ایستاد. این یک موضع انسان دوستانه است که همه آزادگان جهان باید از آن تبعیت کنند.


معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در ادامه گفت: هیچ عاقلی نمی تواند آنچه را (در سوریه) رخ می دهد و باعث از بین رفتن کرامت انسانی شده، بپذیرد.


ناگفته های نماینده حماس


مقامات حماس در حالی اظهارات اخیر را علیه نظام "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه مطرح می کنند که طی دهه های اخیر تحت حمایتهای این کشور قرار داشته اند. حمایتهای سوریه از گروههای مقاومت فلسطینی در حالی بود که در آن سالها بسیاری از کشورهای عربی از پذیرش دفاتر این جنبشها اجتناب می ورزیدند تا ‎سوریه به مأمن جریانهای مقاومت تبدیل شود.


موسی ابومرزوق در حالی این مواضع را علیه اسد اتخاذ می کند، که نظام دمشق طی دهه های اخیر همواره مورد انتقاد کشورهای عربی در قبال حمایت از گروههای فلسطینی قرار داشت. دمشق حتی در این قبال تحت فشارهای آمریکا و کشورهای اروپایی قرار داشت و هزینه های سنگینی را در قبال آن متحمل شد.


از سوی دیگر، گزارش منابع موثق حاکی از آن است که مقامات حماس اخیرا توافقات سیاسی متعددی با مقامات قطری به ویژه در موضوع انتقال دفاتر حماس از دمشق به دوحه داشته اند. البته با توجه به حساسیت موضوع بیشتر این توافقات از چشم رسانه ها پنهان می ماند، اما این مسئله واضح است که برخی جریانهای فلسطینی طی ماههای اخیر به حامیان اصلی خود پشت کرده اند.

۱۳۹۱/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...