نسخه چاپی

اولین و مهم‌ترین علامت ابتلا به كرونا چیست؟

عکس خبري - اولين و مهم‌ترين علامت ابتلا به کرونا چيست؟

یك فوق تخصص بیماری‌ های عفونی گفت: بیماری كرونا عمدتاً با لرز، بدن درد، گلودرد و سرفه خشك با یا بدون تب بروز می‌كند.

به گزارش نما، علی امیری در گفتگو با ایسنا با اشاره به این‌که ویروس‌ های کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را بیمار کنند، اظهار کرد: تعداد زیادی از ویروس‌ های کرونا که تاکنون شناخته شده‌اند، باعث ابتلا به طیفی از عفونت‌ های دستگاه تنفسی در انسان‌ها می‌شوند، که از سرماخوردگی تا ابتلا به بیماری‌های شدیدتری مثل سندروم تنفسی خاورمیانه مرس - MERS و سندروم تنفسی حاد سارس - SARS متغیر هستند و ویروس کرونایی که به تازگی کشف شده است عامل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است.

وی با اشاره به این‌که این بیماری عمدتاً با لرز، بدن درد، گلودرد و سرفه خشک با یا بدون تب بروز می‌کند، عنوان کرد: تعدادی از بیماران نیز علائمی مانند اسهال، درد شکم، سردرد، تعریق، گرفتگی بینی و آبریزش بینی دارند همچنین در برخی از بیماران فقط تب و خستگی خفیف وغیره بروز پیدا می‌کند و بیمارانی که این بیماری در آن‌ها شدت می‌یابد، دچار مشکل تنفسی و تنگی نفس می‌شوند و لازم به ذکر است در برخی از بیماران ممکن است از دست دادن حس بویایی و چشایی اتفاق افتاده که پس از یک تا دو هفته بهبود یابد.

امیری با اشاره به این‌که تشخیص سریع‌تر بیماری باعث می‌شود که هم فرد مبتلا کمتر باعث انتقال آن در جامعه شود وهمچنین توجه بیشتر به علائم هشدار و شروع سریع‌تر درمان شانس بهبودی را افزایش دهد، باید توجه داشت که در شرایط همه‌گیری یک ویروس، باید اولین شک ابتلا به همان ویروس باشد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سؤال که چه علائمی را در ارتباط با بیماری کووید ۱۹ باید جدی گرفت؟ بیان کرد: هنگام بروز هرنوع علائم تنفسی حتی علائم مشابه حساسیت فصلی و سرماخوردگی ساده مانند آبریزش بینی، گلودرد، عطسه، سرفه و ... تا زمان تمام شدن همه‌گیری، اولین شک باید کووید ۱۹ باشد.

وی عنوان کرد: تب یکی‌از اصلی‌ترین علائم کووید- ۱۹ است اما همان طور که بارها محققان هشدار دادند امکان درگیری با این بیماری به شکل بدون علامت وجود دارد، پس افراد میتوانند تب نداشته باشند اما به کروناویروس مبتلا شوند.

امیری با اشاره به این‌که مهم‌ترین علائم کرونا در پوست ضایعاتی شبیه به کهیر، بیماری‌های ویروسی و آبله مرغان است، ادامه داد: وجود تب در افراد مهم است، یعنی اگر فردی به مراکز درمانی مراجعه، دارای تب و علائم پوستی داشته باشد، باید به کرونا فکر کند و اگر فرد تب نداشته باشد اماعلائم پوستی داشته باشد شاید خیلی مهم نبوده و مربوط به کرونا نباشد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: با توجه به وجود دوره کمون دو تا ۱۱ روزه و قابلیت انتقال ویروس در این دوران و حتی پس از آن، باید مراودات اجتماعی کاهش یافته و نسبت به همه افراد استفاده از ماسک و سایر توصیه‌های احتیاطی و بهداشتی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به این‌که با توجه به شرایط بدنی متفاوت در افراد مختلف می‌تواند از علائم یک سرماخوردگی ساده تا علائم شدید و خطر مرگ را برای همه افراد و طیف‌های سنی در بر داشته باشد، ادامه داد: این علائم معمولاً خفیف هستند و شروع آن‌ها تدریجی است.

امیری با اشاره به این‌که میزان ورود اولیه ویروس به بدن تأثیر بسزایی در شدت علائم دارد، تصریح کرد: همین امر اهمیت زدن ماسک و رعایت اصول پیشگرانه را در جهت کاهش مرگ و میر می‌رساند، برخی از افراد مبتلا ممکن است هیچ یک از علائم بیماری را تجربه نکرده و احساس ناخوشی نکنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: به هر حال در سالمندان، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی، نقص ایمنی، سابقه بدخیمی، BMI بالا و ... دارند، احتمال وخامت بیماری بیشتر است.

وی در پاسخ به این سؤال که چه کسانی به کرونا مبتلا نمی‌شوند؟ تصریح کرد: هیچ فردی از پیش در برابر بیماری کرونا مصون نیست، برخلاف تصور عموم احتمال ابتلا به این بیماری در کودکان نیز وجود دارد اما در اغلب موارد علائم بیماری در کودکان خفیف است.

امیری تأکید کرد: عوارض جدی این بیماری عمدتاً در افراد مسن و یا افراد با سابقه بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند رخ دهد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این‌که این بیماری می‌تواند از طریق قطره‌هایی که با سرفه یا بازدم از دهان و بینی فرد مبتلا به کووید- ۱۹ به اطراف پخش می‌شود، به دیگران نیز سرایت کند، ادامه داد: این قطره‌ها بر وسایل و سطوح اطراف فرد بیمار پخش می‌شود سپس سایر افراد با دست زدن به این وسایل یا سطوح آلوده و لمس چشم‌ها، دهان و بینی، به کووید- ۱۹ مبتلا می‌شوند، به همین دلیل مهم است که همه افراد فاصله یک تا یک و نیم متر را با دیگران حفظ کنند.

وی با اشاره به این‌که راه اصلی انتشار این بیماری، از طریق قطره‌های تنفسی است که با سرفه‌های فرد مبتلا در محیط پخش می‌شود، تصریح کرد: احتمال ابتلا به کووید ۱۹ از طریق تماس با فردی که هیچ علائمی ندارد، کم است، البته بسیاری از مبتلایان به کووید ۱۹، به ویژه در مراحل ابتدایی بیماری، علائم خفیف دارند.

منبع: ایسنا

۱۴۰۰/۵/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...