نسخه چاپی

استفاده از كارت‌هوشمندملی الزامی است

معاون وزیر كشور و رییس سازمان ثبت احوال با تاكید بر اینكه كارت هوشمند ملی از آخرین فناوری ها برخوردار است، استفاده از آن را برای تمامی مردم الزامی دانست.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، ˈمحمد ناظمی اردکانیˈ دوشنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: باتوجه به تاکیدات رییس جمهور محترم مقرر شد تا کارت هوشمند ملی جایگزین کارت ملی شود و از آخرین فناوری ها برخوردار باشد.

وی افزود: سوای این فناوریها ، بدنه این کارت و مندرجات آن بصورت لیزری بوده و دارای هفت لایه است، لذا خدشه ناپذیر می باشد و جعل آن ممکن نخواهد بود.

ناظمی اردکانی در ادامه گفت : فرد دارای کارت هوشمند ملی می تواند وارد فضای مجازی شود و از طریق پرتال مربوطه ، مبادله اطلاعات کند . البته دستگاه خدمات دهنده ، اطلاعات مربوطه را ضبط می کند و لذا هیچکس نمی تواند حتی امضای خود را تغییر دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که ارایه کارت هوشمند ملی از چه زمانی آغازخواهد شد ، افزود: سعی بر این است که ابتدا از ایثارگران و خانواده معظم شهدا کار را از دهم بهمن ماه همزمان با میلاد مسعود حضرت پیامبر ( ص ) آغاز کنیم و سپس برای سایر آحاد کشور ، این کار را صورت دهیم .

رییس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: زیر ساخت های این کارت تمام شده و بگونه ای طراحی شده که در صورت نیاز به تغییر اطلاعات ، دیگر نیازی به کارت جدید نیست.

وی درباره تاریخ انقضای کارت ملی فعلی گفت : کارتهای ملی تا پایان سال 92 معتبر است و حتی اگر زمان این کارتها به پایان رسیده باشد ، طبق بخشنامه ، استفاده از آن تا پایان سال آینده قابل استفاده خواهد بود.

معاون وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود، ایجاد فرهنگ تعامل بین ثبت احوال و مردم را باعث ایجاد فضایی بهتر برای خدمت رسانی و انجام ماموریت های سازمان عنوان کرد.

وی گفت: سعی ما بر این است تا با فرهنگ سازی در این زمینه تعامل خود را با مردم افزایش دهیم زیرا بدون وجود همکاری های لازم بین مردم و سازمان ثبت احوال اساسا نمی توانیم وظایف محوله را به درستی انجام دهیم.

ناظمی اردکانی افزود: یکی از مسائلی که در آن ما به همکاری مردم نیازمندیم هنگام تغییر کد پستی است ،طبق قانون هر شهروند و هر ایرانی می بایستی با تغییر کدپستی و محل سکونت خود، به نخستین اداره ثبت احوال مراجعه کرده و این تغییر را به ثبت برساند.

وی یادآور شد: در صورتی که این کار انجام نشود ما قادر نیستیم آمار مهاجرت را که به نوعی جمعیت سیال کشور است رصد کنیم و در اختیار داشته باشیم.

رییس سازمان ثبت احوال کشور خاطر نشان کرد : البته برای رفاه حال شهروندان از 3 سال قبل درگاهی در سایت سازمان ایجاد شد که افراد از طریق این درگاه، تغییر کدپستی و محل اسکان خود را اعلام کرده و تغییر کدپستی در کارت شناسایی ملی جدید درج شده و از طریق پست برای آنها ارسال می شود.

ناظمی اردکانی اضافه کرد: تاکنون اطلاع رسانی مناسبی از سوی رسانه ملی و سایر رسانه ها انجام شده اما لازم است بیشتر به این مسئله پرداخته شود تا مردم با وظیفه قانونی خود در این زمینه آشنا شوند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که باید برای ترویج آن تلاش کنیم ثبت وقایع 4 گانه (تولد،مرگ،ازدواج،طلاق )است، اقدام به ثبت به موقع و در مهلت قانونی وقایع حیاتی چهارگانه منافع بسیار زیادی هم برای فرد و هم برای نظام حکومتی دارد.

رییس سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه قانون گذار نیز در این زمینه تاکید دارد تا ثبت در زمان قانونی انجام شود گفت: مهلت قانونی ثبت ولادت 15 روز،ثبت فوت 10 روز ،ازدواج و طلاق در 15روز در نظر گرفته شده است.

ناظمی اردکانی خاطر نشان کرد:اگر ثبت این وقایع در زمان مورد نظر انجام نپذیرد ما نمی توانیم آمار و اطلاعات جمعیتی را به روز داشته باشیم ودستگاه هایی که به صورت روزانه با این اطلاعات سرو کار دارند نمی توانند به اهداف خود دست یابند.

رییس سازمان ثبت احوال گفت: در حال حاضر برای افرادی که قوانین ثبت احوال را در زمینه ثبت وقایع حیاتی رعایت نمی کنند هیچ جریمه ای در نظر گرفته نشده است درحالیکه در دیگر کشورهای جرایم سنگینی برای این اعمال در نظر گرفته می شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود در مورد فرهنگ سازی در زمینه نام گذاری اظهار داشت: در حال حاضر نام های خوبی بر فرزندان نهاده می شود اما برای رفاه حال متقاضیان و ترویج هر چه بیشتر نام های پر محتوا بسته هایی را برای راهنمایی مردم منتشر کرده ایم تا افراد نام های زیبایی بر روی فرزندان خود بگذارند، زیرا نام تاثیر زیادی بر روی شخصیت فرد دارد.

ناظمی اردکانی گفت: افرادی که پیش از این برای تغییر نام حکم قضایی می گرفتند اکنون همه چرخه تغییر نام در سازمان ثبت احوال انجام می شود.

وی افزود: افرادی که می خواهند نام خود را به نام محمد یا نام های مقدس دیگر تغییر دهند این کار در کوتاه ترین زمان در سازمان ثبت احوال انجام می شود.

ناظمی اردکانی در پایان گفت: کارهای خوبی در سازمان آغاز شده که امیدوارم بتواند در روند بهبود رفاه حال عمومی نقش موثری داشته باشد.

۱۳۹۱/۱۰/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...