نسخه چاپی

شوك جدید به وزارت ورزش!

عکس خبري -شوک جديد به وزارت ورزش!

اساسنامه كمیته ملی المپیك ایران نوشته شده و از حالا نیاز به چند مجوز دارد تا مشكل تعلیق ورزش های المپیكی ایران حل شود.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، صبح سه شنبه نشست هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در دفتر محمد علی آبادی برگزار شد و اعضا به بررسی بندهای اساسنامه جدید پرداختند.
توافق میان طرفین این بود که تا زمان تصویب نهایی پیش نویس اساسنامه جدید کسی درباره جزئیات آن سخن نگوید تا شاید اینگونه بند جنجالی انتصابی شدن دبیر کمیته ، فضای رسانه ای را ملتهب نکند. بندی که قرار است در اساسنامه جدید به حالت اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال در آید یعنی رئیس کمیته ملی المپیک پس از رای آوردن گزینه مورد نظرش را معرفی می کند و از مجمع برایش رای می گیرد درحالی که تا به حال کاندیداهای دبیرکلی به طور مستقل نامزد می شدند و رای از اعضای مجمع می گرفتند. اتفاقی که در صورت تصویبش ، احتمال رای آوردن یکی مثل بهرام افشارزاده ، مغز متفکر این روزهای کمیته ملی المپیک را به چالش می کشد. او که روابط بین المللی خیلی خوبی با نهادهای آسیایی و المپیکی دارد و می داند تصویب این بند می تواند رای آوردنش را منوط به لابی های قدرت کند.

این چالش بحثی جدی شده میان اعضای هیات اجرایی. این یعنی افزایش اختیارات رئیس کمیته. اختیاراتی که با تغییرات دیگر چون حذف قدرت رئیس وزارت ورزش برای عزل روسای فدراسیون ها ، رئیس کمیته را صاحب اقتداری بی مانند می کند.
چیزی که در تضاد است با سیاست های کلی وزارت ورزش. اساسنامه اصلاحی بیش از هر نهاد دیگری با مخالفت وزارت ورزش روبروست. وزیر که از ابتدا مخالف اصلاح اساسنامه بود در نهایت با فشار نهادهای بین المللی و برای فرار از تعلیق ورزش کشور پذیرفته تا اساسنامه تغییر کند اما قبل از هر کس باید او اساسنامه اصلاحی را ببیند. همزمان البته چون ارائه این گزارش ، بازه زمانی هم دارد یعنی تا پایان سال 2012 .

فشار بین المللی اما سبب شده تا عباسی زیر بار تغییر اساسنامه برود. او اما امید داشت تا در شیوه نگارش اساسنامه های تیپ ، شرایط به سمتی پیش نرود که حوزه اختیارات وزیر خیلی کاهش پیدا کند.
این خواسته اگرچه خیلی با الگوی مورد نظر وزارت ورزش پیش نخواهد رفت چون کمیته بین المللی المپیک تاکیدی ویژه دارد بر کاهش راه های نفوذ دولتی و حذف بند حق عزل روسای فدراسیون های ورزشی ، درست همان اختیاری است که حوزه وزارتی را نه در این دولت که در دیگر دولت ها هم منتقد این اصلاحات می کند. بندی که البته با فشار خارجی باید تصویب شود. اساسنامه پیشنهادی این بند را تغییر داده و آماده ارسال به دفتر وزیر ورزش است و همزمان دو مهمان بین المللی به ایران می آیند تا آنچه را کمیته المپیک ایران نوشته و وزارت درباره اش نظر داده مورد بررسی قرار دهد.
جالب اینجاست که دو نماینده بین المللی رئیس و دبیر شورای المپیک آسیا هستند که نقشی اساسی در قصه تغییرات اساسنامه های ایران داشته اند. محمد علی آبادی صبح سه شنبه و بعد از جلسه هیات اجرایی کمیته المپیک گفته است:« قرار شد تا در دیداری رسمی ، شیخ احمد و حسین المسلم تا هفته آینده به ایران بیایند و این اساسنامه جدید را هم بررسی کنند.»

او و دیگر اعضا خیلی به قصه تفصیل ندادند اما اعلام این دو نام بی شک ترس کاهش اختیارات را در جناح وزارت ورزش بیش از قبل می کند. دو مقام عالیرتبه به تهران می آیند تا جبهه منتقدان وزارت قدرت بیشتری پیدا کند و این یعنی وزارتخانه نوپای ورزش بعد از پذیرش حضور ناظران بین المللی دو گام بزرگ دیگر هم با این نمایندگان باید به عقب بردارد یا اینکه تصمیم به تغییر بازی بگیرد. تصمیمی که می تواند ایران را در مسیر هند با سرعت پیش ببرد و تعلیق را هدیه ورزش مان کند!

۱۳۹۱/۱۰/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...