نسخه چاپی

سیستم كمك ناوبری فرودگاه ایلام راه اندازی شد

سيستم کمک ناوبري فرودگاه ايلام راه اندازي شد

مدیر فرودگاه شهدای ایلام گفت: دستگاه رادیویی كمك ناوبری NDB در فرودگاه شهدای ایلام امروز و به مناسبت هفته پدافند غیر عامل افتتاح شد.

به گزارش نما ، جواد یگانه روز سه شنبه در حاشیه افتتاح این سیستم رادیویی کمک ناوبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیستم Non-Directional Beacon  یا به اختصار NDB دستگاه رادیویی است که در مسیرهای هوایی به عنوان پشتیبان و در فرودگاه ها به عنوان دستگاه کمک ناوبری برای تعیین محل فرودگاه و انجام طرح های تقرب استفاده می شود.

وی افزود: این دستگاه کمک ناوبری با هزینه ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع از محل اراضی ملی مناطبع طبیعی احداث و نصب شده است.

یگانه ادامه داد: هنگامی که سیستم داخلی فرودگاه به هر عنوان نتواند با خلبان ارتباط برقرار کند و قطع شود، این دستگاه کمک ناوبری جایگزین دستگاه DVOR  فرودگاه می شود.

وی یادآور شد: این دستگاه با ارسال امواج رادیویی و سیگنال به خلبان، وی را به سمت مسیر درست منتهی به باند فرودگاه هدایت می کند.

به گزارش ایرنا، NDB از فرکانس این سیستم بین ٢۰۰ کیلوهرتز تا ١٧۵۰ کیلوهرتز می باشد و سازمان ICAO این محدوده فرکانسی را دسته بندی و هر قسمتی از این فرکانس را به کشوری اختصاص داده که فرکانس این سیستم در ایران بین ٢۰۰ تا ۵٧۰ کیلو هرتز است.

امواجی که این سیستم ارسال می کند از نوع LF و MF  است که این سیستم با قطع و وصل کردن فرکانس، اطلاعات را به صورت خط و نقطه (مورس) مخابره کرده و این امواج به صورت پیوسته (CW) بوده و لحظه به لحظه مسیر و جهت را به خلبان نشان می دهد.

این دستگاه بر روی امواج LF و MF بر روی فرکانس های از ١٩۰ تا ۵٣۵ کیلو هرتز سیگنال ارسال می کند و این دستگاه این امکان را می دهد تا در مسیر هوایی Position FIX بگیریم و تعیین موقعیت کنیم.

FIX عبارت است از محل تلاقی ۲ سیگنال که از ۲ دستگاه کمک ناوبری مجزا گرفته می شود.

هر دستگاه کمک ناوبری یه کد سه حرفی که مشخصه فرودگاه است را به صورت کد شده پخش می کند که خلبان با گوش دادن به این مورس از صحت سیگنال دریافتی مربوط به NDB  دلخواه مطمئن می شود.

راه اندازی سیستم کمک ناوبری فرودگاه شهدای ایلام با حضور جانشین قرارگاه شیمیایی پدافند غیر عامل، استاندار و معاون وی انجام گرفت.

هفت تا ۱۴ آبان به نام هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است.

ایرنا 

۱۴۰۰/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...