نسخه چاپی

راز كسب‌جایزه دموكراسی‌توسط سبزها

باراك اوباما رییس جمهور آمریكا نیز در پیامى به این مناسبت، آنچه كه آنرا تلاش هاى ایرانیان براى كسب حقوق جهان شمول خود می خواند، ستود.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، اگرچه نوع انتخاب و برنده شدن افراد و گروهها در کسب جوایز بین المللی که رنگ و بوی سیاسی دارند، برای اکثر مردم و رسانه های جهان آشکار شده و مشخص است که سلایق ابرقدرت ها و دولتهای خاص در آن بسیار پررنگ است اما هنوز برخی افراد و گروهها از کسب این جوایز ذوق زده می شوند و تصور می کنند ملاک های واقعی و عادلانه ای در این خصوص وجود دارد.

سال 2010 بود که جايزه به اصطلاح دمكراسى جهان كه تنديس بانويى با مشعل آزادى در دست، تجلى نمادين آن است، به سبزهای ایران اهدا و اعلام شد که این جایزه هر سال به برجسته ترين مروجان دمكراسى و مدنيت در جهان اعطا مى شود!

باراك اوباما رییس جمهور آمریکا نیز در پيامى به اين مناسبت، آنچه که آنرا تلاش هاى ایرانیان براى كسب حقوق جهان شمول خود می خواند ستود. این جایزه با موج تبلیغاتی گسترده رسانه های غربی همراه بود و ادعا کردند که همه جهانیان متوجه تلاش های سبزها برای گسترش مدنیت شدند!

اما اسناد جدید سایت ویکی لیکس، زوایای جدیدی را از این جایزه مشخص کرده است. بر طبق اسناد این پایگاه، سفارت آمريكا در اسناد محرمانه خود، حمايت و تامين مالي برخي فعالان مصري طي سالهاي اخير را بیان کرده است که از جمله این شخصیت ها كه در دوره رياست جمهوري حسني مبارك به سفارت آمريكا رفت و آمد داشته اند، هشام قاسم بنيانگذار روزنامه المصري اليوم است.

وی که از جمله برندگان جايزه دمكراسي در سال 2007 به شمار می رود از جمله 25 شخصيت مصري است كه در اين فهرست به نامشان اشاره شده است و حال معلوم شده که حمایت ها و رفت و آمد به سفارت آمریکا، به او در این راه کمک زیادی کرده است.

۱۳۹۱/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...