نسخه چاپی

منتظر حكم مراجع قضایی برای منطقه گردشگری آشوراده هستیم

منتظر حکم مراجع قضايي براي منطقه گردشگري آشوراده هستيم

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست درباره فعالیت منطقه گردشگری آشوراده گفت: منتظر صدور حكم مراجع قضایی برای منطقه گردشگری آشوراده هستیم.

به گزارش نما ، علی بالی روز یکشنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد افزود: با توجه به اینکه پرونده گردشگری جزیره آشوراده در مراجع قضایی مفتوح است از این رو سازمان محیط زیست تا تعیین تکلیف فعلا اقدامی نمی کند و  منتظر هستیم تا رای صادر شود، مکاتبات آنرا با معاون حقوقی ریاست جمهوری انجام دادیم، مدارک و مستندات ارائه شده و اکنون منتظر صدور رای هستیم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت پیگیر موضوع است، اظهار داشت: موضوع طبیعت گردی یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم و سیاست سازمان این است که موضوع طبیعت گردی را در جاهای مناسب توسعه دهد اگرچه موانع زیادی وجود دارد اما سیاست ما توسعه طبیعت گردی است چون یکی از روش هایی است که منافع آن می تواند به جوامع محلی برسد. البته در این فرایند بر رعایت تمام ضوابط و اصول تاکید داریم.  

چند سالی بود که زمزمه اجرای طرح گردشگری در آشوراده تنها جزیره ایرانی خزر به گوش می رسید که مخالفان زیادی داشت تا اینکه در اواخر دولت دهم بار دیگر تغییر کاربری آشوراده مطرح شد که با مخالفت دوباره مخالفان در اجرای آن با حکم دادستانی کل کشور طرح متوقف شد و همچنان نیز مسکوت مانده است.  

طبق طرحی که برای تبدیل جزیره به مرکز گردشگری در نظر گرفته شده، قرار بود که در جزیره ٢٣ پروژه گردشگری به اجرا درآید.

ورود دام به مناطق امن ممنوع است 

بالی درباره چرای دام در مناطق گفت: مجوز چرای دام توسط سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری  صادر می شود و سازمان محیط زیست در این زمینه نقش موثری ندارد، اما با توافقی که میان دو سازمان صورت گرفته مناطقی به عنوان مناطق امن در نظر گرفته شد که ورود دام به آنها ممنوع است اما در سایر مناطق بر اساس مجوزی که سازمان جنگل ها صادر می کند چرای دام انجام می شود.

وی اظهار داشت: اگرچه محیط بانان موظفند این روند را در مناطق کنترل کنند اما با توجه به گستردگی کار به درستی انجام نمی شود، در این زمینه حدود دو ماه پیش جلسه ای میان سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها برگزار شد که منجر به تهیه تفاهم نامه همکاری گردید که امیدواریم تا قبل از پایان سال اجرایی شود تا بر این اساس گشت های مشترکی خواهیم داشت تا چرای دام کنترل شود.

تخریب محیط زیست در عدم توجه به آمایش سرزمین 

بالی گفت: یکی از مشکلاتی که در اجرای طرح های توسعه ای، معدنی و راه سازی و حتی انتقال لوله های سوخت در کشور داریم عدم توجه به آمایش سرزمین است یعنی اگر برنامه آمایش سرزمین را اجرایی می کردیم بسیاری از مشکلاتی که امروز داریم به وجود نمی آمدند، می دانیم که توسعه اجتناب ناپذیر است و کشور در حال توسعه است اما این اقدامات بر محیط زیست تاثیر منفی می گذارد، پس سعی کنیم  در روند اجرا کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کنیم البته سهم پروژه های دولتی در این تخریب بسیار بیشتر از بخش های دیگر است.  

دستورالعمل شناسایی گونه های مهاجم نهایی شد 

همچنین محمد مدادی مدیر کل دفتر موزه و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موضوع گونه های مهاجم مساله ای بین دستگاهی است که حدود ۱۲ دستگاه درگیر آن هستند، با توجه به اهمیت موضوع با همکاری این دستگاه ها دستورالعملی تدوین شد مبنی بر تشکیل کارگروهی برای شناسایی، بررسی و مدیریت گونه های مهاجم که بعد از چند بار بررسی نهایی شد و به زودی اولین جلسه این کارگروه برگزار می شود و تمام دستورالعمل ها و سیاست ها در زمینه گونه های مهاجم مورد رصد قرار می گیرد.

ایرنا 

۱۴۰۰/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...