نسخه چاپی

تقدیر پوتین از سیاست‌های قرقیزستان در سال 2012

عکس خبري -تقدير پوتين از سياست‌هاي قرقيزستان در سال 2012

زد و خورد طرفداران و مخالفان پیوستن گرجستان به ناتو و تمجید رئیس جمهور روسیه از سیاست‌های همگرایانه قرقیزستان در سال 2012 بخشی از مهمترین اخبار 24 ساعته گذشته در حوزه آسیای مركزی است.

به گزارش نمابه نقل از فارس، ماهنامه «دوستی» اهالی «باتکند» قرقیزستان و «سغد» تاجیکستان با تیراژ 10 هزار نسخه و به 3 زبان به چاپ رسید.

این ماهنامه با حمایت مالی نمایندگی سازمان امنیت و همکاری اروپا در بیشکک و با هدف کاهش تنش‌های قومی میان ساکنان مناطق مرزی استان سغد تاجیکستان و باتکند قرقیزستان، منتشر شد.

«یولیا مینایووا» نماینده محلی سازمان امنیت و همکاری اروپا در شهر «اوش» با بیان اینکه این نهاد با علت‌های اصلی مناقشه مبارزه می‌کند، گفت: اولین مجله دوستی به 3 زبان؛ تاجیکی، قرقیزی و روسی در باتکند منتشر شد.

وی با بیان اینکه در این مجله نمایندگان جامعه شهروندی، خبرنگاران و مقامات استان باتکند قرقیزستان و سغد تاجیکستان سهم دارند، آن را پل دوستی میان مردم قرقیز و تاجیک دانست.

خانم مینایووا درباره محتوای این ماهنامه افزود: در این مجله در زمینه قرابت فرهنگی تاجیک‌ها و قرقیزها، ارتباط فامیلی، نگاه‌های بین قومی و همچنین اخبار حقوقی چگونگی عبور از مرز مطالبی منتشر می‌شود.

«صدورالدین محکم‌اف» سردبیر هفته‌نامه «نسیم اسفره» نیز با اشاره به تعداد 10 هزار نسخه‌ این ماهنامه تصریح کرد که این مجله در تحکیم دوستی مردمان هر 2 کشور مؤثر است.

زد و خورد جانبداران و مخالفان عضویت گرجستان در ناتو

2 روز به پایان سال گذشته میلادی، تفلیس پایتخت گرجستان شاهد درگیری طرفداران و مخالفان عضویت گرجستان در ناتو بود.

30 دسامبر در تفلیس هنگامی که طرفداران روابط با روسیه قصد گذاشتن گل در کنار مجسمه «الکساندر پوشکین» را داشتند، جانبداران روابط گرجستان با ناتو مانع شدند و زد و خورد میان آنان شروع شد.

مخالفان، الحاق گرجستان به ناتو را به ضرر گرجستان دانسته و بیان کردند که بعد از روی کار آمدن دولت جدید با ریاست «بیدزینا ایوانیشویلی» نخست‌وزیر این کشور گمان می‌کردند این کشور روابط خود با روسیه را برقرار خواهد کرد.

* قزاقستان:

قزاقستان 10 هزار تن گندم ارزان به قرقیزستان می‌فروشد

به گفته وزیر کشاورزی و احیا زمین قرقیزستان، این کشور قصد دارد 10 هزار تن گندم قزاقستان را زیر قیمت بازار خریداری کند.

«چینگیزبیک اوزاک بای‌اف» وزیر کشاورزی و احیا زمین قرقیزستان به خبرنگاران گفت که کشورش قصد دارد 10 هزار تن گندم با قیمت 317 دلار برای هر تن خریداری کند.

وی تأکید کرد که این اقدام تا میزان 100 هزار تن ادامه خواهد یافت که در مراحل بعدی با قیمت‌های متفاوت از مرحله اول انجام می‌شود.

وزیر کشاورزی قرقیزستان افزود: اکنون قیمت هر تن گندم 335-340 دلار است.

چین در مرز قزاقستان شهر می‌سازد

چین در منطقه «سین کیانگ» چین در 12 کیلومتری پاسگاه «داستیک» قزاقستان شهر «آلش انکائو» را می‌سازد.

در حال حاضر از طریق این منطقه نه‌تنها راه‌آهن و جاده بلکه خط لوله نفت نیز عبور می‌کند.

در سال 2011 الش انکائو با ترانزیت بیش از 26 میلیون تن کالا بزرگ‌ترین گذرگاه در خاک مرزی چین با قزاقستان محسوب می‌شود.

* قرقیزستان:

روسیه در ساخت نیروگاه قمبرآتا به منافع قرقیزستان توجه نکرده است

نماینده پارلمان قرقیزستان با اشاره به بررسی مواد توافق‌نامه روسیه و قرقیزستان، آن را برضرر کشورش دانست

«جیلدیزکان جالداش اوا" نماینده پارلمان قرقیزستان بیان کرد که در توافق‌نامه روسیه و قرقیزستان برای ساخت و ساز این نیروگاه منافع طرف قرقیزی نادیده گرفته شده‌اند.

وی گفت: در ماده 8 این توافق‌نامه به طور خاص درج شده که سهام‌داران شرکت سهامی خاص "نیروگاه قمبرآتا -1" حقوق خود را به صورت غیرنقدی از دارای‌هایی ثابت به کشور سرمایه‌گذار یعنی روسیه ارائه می‌دهد.

این نماینده پارلمان قرقیزستان افزود: در این ماده خطری نهفته، زیرا در زمان شرایط خاص سیاسی و سایر وضعیت‌های پیش‌بینی‌نشده، تمام سهام تبدیل به اموال روسیه می‌شود.

به گفته وی، منافع ملی قرقیزستان در ماده 9 هم نقض شده، زیرا انتخاب رئیس هیئت مدیره و خود آن از طرف روسیه نشان از نابرابری این موافقت‌نامه دارد.

نامه پوتین به رئیس جمهور قرقیزستان

پوتین در پیام سال نو میلادی خود همکاری‌های روسیه و قرقیزستان را مثبت ارزیابی کرد.

"ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه در پیام سال نو میلادی خود به "الماسبیک آتامبایف" رئیس‌جمهوری قرقیزستان نوشت: نتایج همکاری‌های روسیه و قرقیزستان شایسته ارزیابی مثبت است.

وی افزود: من با کمال رضایت از بازدید ماه سپتامبر در بیشکک که طی آن برای حل برخی مسائل مهم همکاری 2 جانبه موفق شدیم، یاد می‌کنم.

در نامه پوتین تاکید شده است که من مطمئن هستم اجرای مداوم توافقات به توسعه روابط روسیه و قرفیزستان و ثبات و امنیت آسیای مرکزی کمک می‌کند.

* تاجیکستان:

آمادگی پلیس تاجیکستان برای تأمین امنیت در روزهای اول سال

«رمضان رحیم‌اف» وزیر کشور تاجیکستان در بیانیه‌ای به رسانه‌ها اعلام کرد که در قیاس با سال‌های گذشته پرسنل واحدهای پلیس با وسایل و تجهیزات بهتری در جهت انجام عملیات گشتی و حفظ نظام عمومی در روزهای اول سال نو مجهز شده‌اند.

رحیم‌اف روز دوشنبه در آخرین ساعات سال 2012 در بیانیه‌ای با تبریک سال نو میلادی به مردم اعلام کرد که مقامات این وزارت و هیأت شخصی نهادهای پلیس برای برقراری آرامش و ثبات جشن حلول سال 2013 آمادگی کامل دارند.

بنابه گفته وزیر کشور تاجیکستان، پرسنل این نهاد سال گذشته را با نتایج مثبت به پایان برده و در جهت جلوگیری از فعالیت گروه‌هایی که نقض قانون از عادتشان است اقدامات فوری و خنثی کننده‌ای را به اجرا رساندند.

۱۳۹۱/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...