نسخه چاپی

سایپا: پراید دیگر وجود ندارد!

عکس خبري -سايپا: پرايد ديگر وجود ندارد!

مدیران گروه خودروسازی سایپا مدعی‌اند كه اكنون دیگر خودرویی به نام پراید وجود ندارد، زیرا خودروهای تولیدی امروز با پرایدی كه 15 سال پیش تولید می شد، زمین تا آسمان فرق كرده است. آنها می گویند امكانات و محصولات امروز خودروی پر تیراژ سایپا به هیچ عنوان با پرایدهای سال های گذشته قابل مقایسه نیست. اما به جای پراید، سایپا چه نامی را جایگزین كرده است؟

به گزارش نما، به نقل از شبکه ایران، سایپا پروژه ایکس100 را به منظور بهینه‌سازی و ارتقای استانداردهای یک محصول جاری با تولید بسیار بالا تعریف کرده و حجم قابل توجهی از تغییرات، تجهیزات خطوط تولید و بدنه و پلت فرم در حین تولید انجام شده است.

یکی از مدیران سایپا با اشاره به اینکه انواع مدل‌های تولیدی با پلتفرم مشترک ایکس 100 شامل خودروهای 111، 131، 132، 141 است می‌گوید: در صنایع خودروسازی جهان گاهی برای خودروهای تولیدی به جای نام، از اعداد استفاده می‌شود که نامگذاری خودروهای خانواده‌های ایکس100 نیز از همین روش تبعیت کرده است.

وی با بیان اینکه نامگذاری خودروها از استانداردهای بین‌المللی پیروی نمی‌کند و به تصمیم سازندگان آنها بستگی دارد، می‌افزاید: معمولا کارخانه‌های خودروسازی کشورهای غربی مدل‌های محصولاتشان را با اعداد و کشورهای شرقی با نام های خاص مشخص می‌کنند که در تولید خودروهای پراید از هر دو روش برای نامگذاری خودروها استفاده شده بود مانند صبا، 132، نسیم و 141 که البته جهت یکنواختی نامگذاری و عدم اشتباه مشتریان در این پروژه همه مدل‌ها با روش اعداد مطابق با استاندارد سایپا معرفی شدند.

اما تغییرات مورد اشاره محصولات خانواده ایکس100 در مقایسه با پراید قدیمی چیست و چرا سایپایی‌ها تمایلی ندارند که تولیدات امروزشان پراید نامیده شود؟

این مدیر سایپا در پاسخ به این سوال با تاکید بر اینکه در خودروهای خانواده ایکس 100 پلتفرم خودروهای پراید کاملا تغییر کرده است، می گوید: تغییرات بدنه شامل تقویت ستون‌های جلو و وسط، کفی، و ... و تزئینات داخلی شامل داشبورد، تقویت سازه و صندلی، کنسول‌ها، عایق‌های کفی جذب صدا و حرارت و تزئینات خارجی شامل فرم‌دهی بدنه، ارتقای کیفیت رنگ، چراغ‌های جلو و عقب بوده است. همچنین سیستم‌های تعلیق، موتور، ترمز و فرمان نیز دستخوش تغییرات زیادی شده است و به خاطر همین تغییرات بسیار که همگی در انحصار گروه خودروسازی سایپا است این محصول کاملا متفاوت با پراید و یک خودروی کاملا سایپایی است.

او با بیان اینکه به طور کلی، مالکیت پلتفرم و برند خودروهای ایکس100 متعلق به سایپا است می‌گوید: وقتی محصولات جدیدی تولید و وارد بازار می‌شود، معمولا مدت زمان قابل توجهی طول می‌کشد تا جای محصولات قدیمی را بگیرد. در چنین شرایطی و با توجه به اینکه خودروهای پراید با سرعت و تیراژ بسیار بالا در حال تولید بود پروژه ایکس100 به اجرا درآمد. ضرورت پروژه ایکس100 هم این بود که به ناچار در خطوط تولیدی تغییراتی بدهیم و تجهیزات و قالب های جدیدی را به آنها اضافه کنیم و در عین حال ضمن جلوگیری از زیان های ناشی از توقف تولید محصولات قدیمی، محصولات جدید را به قیمتی روانه بازار نمائیم که مشتریان سایپا را حفظ نمائیم. در همزمانی اجرای این برنامه ها، یعنی تغییر خطوط تولیدی قدیمی و تولید خودروهای جدید ایکس100 طبعا مدیریت ریسک نقش جدی یافت، ضمن آنکه به جهت محدودیت‌های قانونی و تغییرات گسترده در خطوط امکان بازگشت به شرایط قبلی مقدور نبود.

وی می افزاید: از سوی دیگر در ایران اجرای همراه با تاخیر پروژه‌های طراحی و توسعه خودرویی بدلیل پیچیدگی‌های آن متاسفانه تقریبا امری عادی بوده است ولی به دلیل شرایط خاص این پروژه ما حتی یک روز نیز نمی‌توانستیم تاخیر داشته باشیم که موفق عمل شد.

۱۳۹۱/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...