نسخه چاپی

پشت پردۀ اتهام آل خلیفه به ایران

عکس خبري -پشت پرد? اتهام آل خليفه به ايران

یك پژوهشگر مسائل سیاسی می گوید: آل خلیفه در تلاش است تا دست پنهان خارجی‌ها و به خصوص ایران در حوادث بحرین پیدا شود تا موضوع را تا حد یك دسیسه و تحریك خارجی تقلیل دهند.

مجید تفرشی، تاریخ نگار و پژوهشگر ایرانی مقیم لندن در گفتگویی با خبرآنلاین با موضوع بررسی تحولات بحرین گفت: در حال حاضر سلطنت و دولت بحرین نه می خواهند و نه می‌توانند به یک توافق عادلانه با مردم آن کشور دست یابد. نمی‌خواهد، چون بر این باور است که اعطای حقوق بدیهی و قانونی اکثریت مردم بحرین به معنای پایان عمر خودکامگی و نقض سیستماتیک قانون در آن کشور است. نمی‌تواند، چون به فرض رسیدن اکثریت مردم بحرین با حکومت، پشتیبانان غربی آن حکومت، به خصوص آمریکا و بریتانیا، بر اساس منافع راهبردی و توسعه طلبانه خود (و نه منافع مردم و حتی حکومت بحرین) موافق دستیابی بحرینی ها به یک راه حل مسالمت‌آمیز منصفانه نیستند. از این رو، بی جهت نیست که تلاش عجیبی صورت می‌گیرد که اعتراضات مسالمت آمیز مردم بحرین به خشونت و خون کشیده شود و تلاش شود تا دست پنهان خارجی‌ها و به خصوص ایران در حوادث بحرین پیدا شود تا موضوع را تا حد یک دسیسه و تحریک خارجی تقلیل دهند.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: یک توافق عادلانه در بحرین تنها می‌تواند به معنای دادن حق حاکمیت به مردم بحرین و حکومت اکثریت شیعی آن کشور باشد و هر راهکار دیگری مورد قبول مردم آن کشور نیست. فراز و نشیب‌های بسیاری در خیزش مردم بحرین وجود داشته، ولی بعید به نظر می رسد که اکثریت شهروندان شیعه بحرین به تداوم ستم کنونی نهادینه آل خلیفه رضایت دهند. در واقع باید گفت که حکومت آل خلیفه درست می گویند که خارجی‌ها مانع رسیدن این کشور به یک آرامش پایدار هستند. این نیروهای خارجی در درجه نخست شامل مداخله جویی های حکومت سعودی است و سپس آمریکا و بریتانیا که حضور و وجود ناوگان‌ها و پایگاه‌های نظامی‌شان مانع دادن اجازه تحقق خواسته‌های مردم بحرین شده است. علاوه بر حمایتهای آشکار و نهان راهبردی واشنگتن و لندن از حکومت بحرین، اخیرا دولت بریتانیا به فشارهای خود بر معارضان بحرینی افزوده است. برای نمونه، در هفته‌های اخیر، به خواسته دولت بحرین، در مبادی ورودی فرودگاههای بریتانیا، برخی نمایندگان شیعه بحرین مورد بازرسی و بازجویی غیرقانونی و بی دلیل واقع شده و با اعمال سیاست ارعاب، نسبت به ادامه مخالفت با حکومت منامه به آنان هشدار داده شده است.

۱۳۹۱/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...