نسخه چاپی

ضرورت توجه به جامع‌نگری و پرهیز از نگاه جزیره‌ای در پژوهش

ضرورت توجه به جامع‌نگري و پرهيز از نگاه جزيره‌اي در پژوهش

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: باید از نگاه جزیره‌ای در پژوهش دوری كرد و به جامع‌نگری و مسئله محور بودن پژوهش توجه ویژه‌ شود.

به گزارش نما ، یونس پناهی با قدردانی از تلاش های پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در راستای حل مشکل جامعه در حوزه گوارش از تشخیص تا درمان وارد عمل شده‌، گفت: تمام رشته های مختلف حوزه گوارش در این پژوهشکده فعال هستند و دانش را به صورت کامل در جهت رفع نیازهای جامعه به کار گرفته‌اند. 

وی در نشستی در پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد اظهار داشت: امید است با یاری خداوند مدلی که در این پژوهشکده از نظر کادر سازی نیروی انسانی متخصص و به کارگیری دانشجویان و توجه به تمام رشته‌های مرتبط با تخصص پژوهشکده و غیره را که پیاده سازی شده، در دیگر دانشگاه‌ها هم اجرا شود.

پناهی افزود: یکی از نکات قابل توجه جامع نگری در علم است که نتیجه حاصل از آن در جامعه قابل رویت خواهد بود. 

وی تصریح کرد: از ساده ترین سطوح تا پیچیده ترین بیماری‌های حوزه گوارش و کبد در این پژوهشکده مورد توجه قرار گرفته است؛ ضمن اینکه به سمت مصرف منطقی دارو حرکت کردید که جای قدردانی دارد.

پناهی درباره مقاومت به داروهای بیولوژیکی اظهار داشت: این مسئله هزینه های بسیاری را به کشور تحمیل می‌کند و توجه این پژوهشکده برای پیدا کردن راهکارهای جایگزین از جمله چشم‌اندازهایی است که از همه پژوهشکده ها انتظار می رود به آن توجه کنند. 

وی با تاکید بر جامع‌نگری و مسئله محور بودن پژوهش و دوری از نگاه جزیره‌ای در این زمینه گفت: دنیا به سمت سیستم بیولوژی یعنی نگرش بالا به پایین و کلی نگری در حال حرکت است تا قلب و چشم پزشکی را دور از هم ندانیم همه بخشی از یک سیستم است و باید بدن انسان را به صورت کامل و جامع در نظر گرفت. این مشابه نگاه حکیم است که در گذشته وجود داشته است.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، تاکید مقام عالی وزارت بر عدالت است و به این مسئله باور داریم که به رغم منابع محدود باید در پژوهش عدالت را برقرار کنیم.

شقایق حق جوی، رییس مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز گفت: در پژوهشکده گوارش و کبد از مسائل و مشکلات مردم کم بضاعت تا موضوعات پیچیده علمی مورد توجه قرار گرفته است و دانش و فناوری را اینجا در مرز دانش شاهد هستیم.

علیرضا زالی، رییس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سیستم گوارش ۶۰ درصد عملکرد بدن انسان را در برمی‌گیرد، گفت: همین مسئله موجب گستردگی نگاه ما در این پژوهشکده شده است.

وی افزود: یکی از نگرانی‌های ما حذف ردیف‌های بودجه‌ای پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی است. پژوهش باید مستقل باشد و نباید به این حوزه حساس ضربه‌ای وارد شود.

زالی افزود: پژوهش منشاء نوآوری و فناوری سلامت کشور است. هرچقدر در پژوهش سرمایه‌گذاری شود در نهایت جایگاه علمی کشور در دنیا ارتقا پیدا می‌کند. همین که از نخبگان و دانشجویان و اساتید علاقه‌مند حمایت شود، خود آنها پژوهش را به پیش می‌رانند.

این نشست با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، علیرضا زالی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رییس مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و مدیران مراکز تحقیقاتی وابسته برگزار شد.

ایرنا 

۱۴۰۰/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...