نسخه چاپی

روایت مرحوم مرتضایی‌فر از انفجار بمب در نمازجمعه

خواستم به امام پیام سلامت آقا را بدهم

خواستم به امام پيام سلامت آقا را بدهم

بعداً ما متوجه شدیم كه بسیاری برادر و خواهرها نگران بودند كه با این پیام همه الحمدالله خاطرشان جمع شده بود. اما آقا واقعاً شایستگی از خودشان نشان دادند.

محمدمهدی اسلامی – به گزارش نما ، مرحوم حاج محمود مرتضایی‌فر،یکی از چهره های ماندگار انقلاب اسلامی خواهد ماند؛ از حضور فعالش در روزهای پرشور انقلاب به‌ویژه اداره تریبون جایگاه ورود حضرت امام در بهشت زهرا تا طنین صدایش در نمازهای جمعه. 

به تعبیر ظریفی اگر اذان جاوید مؤذن زاده اردبیلی و ربنای هنگام افطار بخشی از خاطره جمعی ما ایرانیان و نماد اسلام ایرانی باشد، باید نماز عید فطر با صدای مرتضایی فر را هم به این فهرست افزود. هرچند محدود به آن نیست و خاطرات بسیاری از او بر جای مانده است؛ از شور شعارهایش در جمعه خونین مکه تا صلابتش در روز انفجار بمب در نمازجمعه تهران.

آنچه در ادامه می‌آید، بخشی از یک گفتگوی منتشر نشده او است که روایت خود را از حادثه انفجار بمب در نماز جمعه تهران در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۶۳ بیان کرده است:


شب جمعه یکی از برادران ستاد نمازجمعه به منزل ما تلفن زد گفت فلانی رادیو بغداد از مردم تهران خواسته فردا در نماز جمعه نروند، چون ما می‌خواهیم آنجا را بمباران کنیم. ممکن است مردم شنیده باشند و نیایند. 

صبح  که وارد دانشگاه شدیم دیدم جمعیتی زیادی از مردم نشسته‌اند؛ همیشه قبل از برنامه یک تذکرات انتظاماتی به مردم می‌دهیم؛ آن روز، این کار را نکردم. گفتم چرا نشسته‌اید، باید مرگ بر آمریکا بگویید، مردم شروع کردند مرگ بر آمریکا گفتن. 

[...] ۲ جمعه قبل هم آیت‌الله خامنه‌ای تشریف آورده بودند که برف و کولاک آمده بود و طبق معمول نوبتشان بود، ایشان از تهدید مطلع بودند و تشریف آورده بودند. 

بعد در میانه خطبه نمازجمعه، آیت‌الله خامنه‌ای داشتند صحبت می‌کردندیک مرتبه صدای خیلی قوی آمد و من تصور کردم که بمباران شده است. حرارتی به صورت آقای خامنه‌ای خورد، آقا تشریف بردند کنار، یعنی خواستیم از ایشان بیایند کنار، من بلافاصله معطل نشدم. حالا علت چی بود؟ علت این بود که ما اطلاع داشتیم امام نماز جمعه را گوش می‌دهند از رادیو، دقیقاً از اول گوش می‌دهند،وقت‌هایی هم مسایلی در نماز جمعه پیش آمده بود، بلافاصله از دفتر امام تلفن می‌زدند. من می‌دانستم الان امام نگران آقای خامنه‌ای می‌شوند. می‌خواستم به این وسیله به امام برسانم که آقای خامنه‌ای الحمد الله هیچ طور نشده‌اند. سه بار گفتم توجه کنید توجه کنید توجه فرمائید، اینک حضرت امام جمعه به بیانات خود ادامه می‌دهند و ما زیر بمباران هم به نمازمان ادامه می‌دهیم و آمریکا را نابود خواهیم کرد «مرگ بر آمریکا».

بعداً ما متوجه شدیم که بسیاری برادر و خواهرها نگران بودند که با این پیام همه الحمدالله خاطرشان جمع شده بود. اما آقا واقعاً شایستگی از خودشان نشان دادند؛ بدون هیچ نگرانی دوباره پس از اینکه مردم را ساکت کردیم پای میکروفن تشریف آوردند و به سخنانشان ادامه دادند. 

دوستان انتظامات گفتند یک بمب منفجر شده و ظاهرا کسی هم طوری نشده است. من هم به آقا عرض کردم. ایشان با دقتی که داشتند، بلافاصله فرمودند که می‌گویند اینکه یک بمب منفجر شده اما کسی طوری نشده، خدا کند این طور باشد. 

شعاری که مردم ساختند خیلی جالب بود، همان موقع گفتند: ما بدین جا آمدیم بهر شهادت آمدیم.

لحظه انفجار بمب در نماز جمعه به امامت آیت الله خامنه ای

البته چندی قبل از خارج اطلاع می‌دهند به اطلاعات که ۳ شیء انفجاری پارچه‌ای وارد شده، شما مواظب باشید. سپاه هم این مطلب را به دفتر امام، به حفاظت مجلس،حفاظت ریاست جمهوری و ... اطلاع می‌دهند. از سپاه سئوال می‌شود که چرا نماز جمعه را در جریان نگذاشتید، این برادرها می‌گویند تحلیل ما این بود که این شیء انفجاری به صورت فرض کنید که قبا است، عمامه است، پارچه پیراهنی است، پارچه کت و شلواری است که در یک کادو و یایک چیزی بپیچند بعد برای شخصیت‌ها بدهند. هیچ فکر نمی‌کردیم این در نماز جمعه بیاید، احتمال می‌دادیم که اگر همه جا منتشر بشود، سرنخ گم بشود.

بعد هم نماز شروع شد، میان نماز بمباران هوائی شروع شد که صداهای ضد هوائی‌ها در نماز مشخص بود؛ اما نماز جمعه بسیار با عظمتی و تاریخی اقامه شد.


پی‌نوشت:

 بر اثر انفجار اين بمب ۱۴ نفر به شهادت رسيدند و ۸۸ نفر مجروح شدند. از اين ۸۸ نفر، حدود ۴۰ نفر سرپايي درمان و بقيه بستري شدند.

۱۴۰۰/۱۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...