نسخه چاپی

محققان انگلیسی:

آلودگی ناشی از پخت و پز تا مدتی در هوا باقی می ماند

عکس خبري -آلودگي ناشي از پخت و پز تا مدتي در هوا باقي مي ماند

ذرات معلق در هوا مانند آنهایی كه در پخت و پز آزاد می شوند ممكن است تا چندین روز در اتمسفر باقی بمانند چراكه از طریق نانوساختارهایی توسط اسیدهای چرب در هنگام انتشار در هوا ایجاد می شوند.

به گزارش نما، با شناسایی فرآیندهایی که نحوه تغییر شکل این ذرات معلق در هوا را در جو کنترل می‌کنند، دانشمندان قادر خواهند بود تأثیر آنها را بر محیط و اقلیم بهتر درک و پیش بینی کنند.

کارشناسان دانشگاه بیرمنگام انگلیس از ابزارهایی برای بررسی رفتار لایه‌های نازک اسید اولئیک، یک اسید چرب غیراشباع که معمولاً در زمان پخت و پز آزاد می‌شود، استفاده کردند.

سپس، با استفاده از یک مدل نظری همراه با داده‌های تجربی، تیم قادر به پیش‌بینی مدت زمانی بود که آئروسل‌های تولید شده از پخت و پز ممکن است در محیط باقی بمانند.

این نوع از ذرات معلق در هوا مدت‌هاست که با کیفیت پایین هوا در مناطق شهری مرتبط هستند، اما اندازه‌گیری تأثیر آن‌ها بر تغییرات آب و هوایی توسط انسان دشوار است که به دلیل طیف متنوعی از مولکول‌های موجود در ذرات معلق در هوا و برهمکنش‌های متفاوت آن‌ها با محیط است.

دکتر «کریستین پفرنگ»، نویسنده اصلی از دانشگاه بیرمنگام، گفت: «آئروسل های پخت و پز تا ۱۰ درصد از انتشار ذرات معلق (PM) را تشکیل می‌دهند. یافتن راه‌های دقیق برای پیش بینی رفتار آنها، راه‌های بسیار دقیق‌تری را برای ارزیابی نقش آن‌ها در تغییرات اقلیمی به ما می‌دهد.»

محققان در حال تحقیقات بیشتر در این زمینه هستند.

منبع: مهر

۱۴۰۱/۲/۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...