نسخه چاپی

معادله جدید سید حسن نصرالله برای لبنان

عکس خبري -معادله جديد سيد حسن نصرالله براي لبنان

دبیركل حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود، از معادله جدیدی مقابل دشمنان لبنان و بازگرداندن این كشور به دوران ثبات، حاكمیت و رفاه ملی، رونمایی كرد.

به گزارش نما، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی روز دوشنبه اخیرش، معادله جدید «گاز در مقابل امنیت» را طرح کرد. آیا گرسنه نگه داشتن لبنانی‌ها و ورشکستگی دولت موجب خواهد شد که آن‌ها به سوی یک رویارویی در آب‌های شرقی مدیترانه و به ویژه سکوهای استخراج نفت و گاز حرکت کنند؟

رونمایی سید حسن نصرالله از معادله جدید در قبال دشمنان لبنان

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی الیوم، با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت: «سخنرانی‌های «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، به دلیل مواضعی که اعلام می‌کند و نیز اطلاعاتی که نقشه راهی را برای رویدادها نه تنها در لبنان، بلکه در کل منطقه خاورمیانه، ترسیم می‌کند، حائر اهمیت است. اما سخنان اخیرش در روز دوشنبه پیش، متفاوت بود، نه تنها در سطح انتخابات آتی و قریب الوقوع پارلمان، که در سطح مهم‌ترین مسئله لبنان، که اقدام اسرائیل و آمریکا در از بین بردن مطالبه لبنانی‌ها در استخراج نفت و گاز در آب های منطقه و مرتبط کردن این مطالبه به شرایط خلع سلاح مقاومت اسلامی تحت رهبری «حزب الله» و به کارگیری انتخابات آتی در این طرح است».

وی نوشت: «لبنان که اکثر شهروندانش، هنوز طی روزهای متوالی از برق محرومند و از بحران سوخت، بدهی‌های بیش از صد میلیارد دلاری و کاهش ارزش پول ملی تا بیش از ۹۵ درصد رنج می‌برند، هزینه‌های زندگی به صورت بی‌سابقه‌ای در آن بالا رفته، اکثریت قریب به اتفاق مردم آن در واقع با گرسنگی روبرو هستند و برای فرزندان خود چیزی برای امرار معاش نمی‌یابند، روی صدها میلیارد دلار نفت و گاز شناور است اما دولت های ضعیف و فاسد آن، بی شرمانه تسلیم فشارهای آمریکایی و اسرائیلی می‌شوند که به استخراج این ثروت‌ها از طریق عادی‌سازی و به رسمیت شناختن دولت اشغالگر، اسکان آوارگان و مهمتر از همه، شعله ور کردن یک جنگ داخلی خونین به عنوان گامی اساسی در راه خلع سلاح مقاومت دل بسته‌اند. لذا تغییری که عده‌ای خواستار آن هستند به معنای اجرای این مطالبات و سلب قدرت و عزت کشور است».

به اعتقاد نویسنده، سید حسن نصرالله که در سخنرانی خود در روز جهانی قدس از معادله "امنیت و اشغالگری" سخن گفت، معادله لبنانی "مکمل" دیگری را که معادله "امنیت و گاز" است به آن اضافه کرد و این دو معادله هستند که ممکن است عنوان مرحله آتی باشند. معادله نخست در بیت‌المقدس و سایر شهرهای فلسطین اشغالی با عملیات چریکی که شهرک نشینان را با تبر، چاقو و تفنگ خودکار هدف قرار می داد، تجسم یافت و تاکید کرد که شهرک‌نشینان یهودی نمی‌توانند در زیر سایه رژیم اشغالگر از امنیت برخوردار شوند . معادله دوم نیز ممکن است همین راه را طی کند، اما با موشک نه با چاقو و تبر!

وی در ادامه نوشت: «آقای نصرالله در سخنرانی دوشنبه خود سؤالی منطقی مطرح کرد و گفت: لبنان امروز بیشتر به استخراج ثروتش از آب‌های خود که ارزش آن صدها میلیارد است، نیاز دارد. چرا ما ثروت خود را از آب خود به ویژه در سایه جنگ اوکراین و نیاز جهانی به گاز و نفت، استخراج نکنیم؟»

برای پاسخ به این سوال و سوالاتی مشابه آن، تهدیدی آشکار و صریح را متوجه اسرائیلی‌ها کرد و گفت: «اگر لبنان را از حفاری برای استخراج انرژی منع کنید، ما نیز از استخراج نفت و گاز شما جلوگیری می‌کنیم و دیگر حتی یک شرکت در شرق دریای مدیترانه نیز حاضر نخواهد شد این ثروت را برای شما استخراج کند».

به اعتقاد نویسنده، مقاومت اسلامی در لبنان قادر است این تهدید را به راحتی اجرا کند و کافی است موشک‌هایی به سکوهای گاز و نفت اسرائیل در آب‌های فلسطین اشغالی شلیک کند تا این سکوها فرو بریزند و کارگران در حال کار در آن‌ها برای حفظ جانشان فرار کنند و همراه با آن‌ها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران نیز فرار خواهند کرد که سرمای‌داری ترسوست و بر اساس گزارش‌های رسمی اسرائیل، حزب‌الله بیش از ۱۵۰ هزار موشک نقطه‌زن و صدها پهپاد پیشرفته در اختیار دارد و ما معتقد نیستیم که این زرادخانه فقط برای نمایش باشد نه استفاده.

سلاح مقاومت؛ قدرمندترین کارت لبنان برای استخراج نفت و گاز

در ادامه این تحلیل آمده است: «سلاح مقاومت قدرتمندترین کارتی است که در دست لبنان برای استخراج منابع نفت و گاز این کشور و وادار کردن اسرائیل به به رسمیت شناختن حقوق تضمین شده از سوی حقوق بین الملل، در دستان لبنان است، به ویژه که، آن‌هایی که ماه ها با همتایان اسرائیلی خود در چندین دور تحت نظارت ناظران بین‌المللی مذاکره کنند، به دلیل باج‌خواهی آمریکا و اسرائیل که بر خلع سلاح مقاومت برای تحقیر لبنان تمرکز دارد، به هیچ موفقیتی دست نیافتند. باج‌خواهی‌هایی که هدف از آن سلب عامل قوت لبنان و دادن خرده نانی به آن در نهایت این روند و برافراشتن پرچم‌های سفید تابعیت از تل آویو و واشنگتن است».

بر این اساس، لبنان با مقاومتی که سرزمین هایش را آزاد کرد و به معادله بازدارندگی دست یافت که مانع از پیشروی حتی یک متری اسرائیلی‌ها در خاک لبنان شد و "ارتش شکست‌ناپذیر" صهیونیستی را در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ شکست داد، قدرتمند است.

نویسنده در ادامه تاکید می‌کند: «با این وجود، لبنانی‌هایی هستند که خواستار خلع سلاح مقاومت و قربانی شدن همه این دستاوردهای افتخارآمیز حاکمیتی هستند تا رضایت دوگانه آمریکایی-اسرائیلی را گدایی کنند. اما اکنون، زمان مناسبی برای این گدایی نیست. آمریکا درگیر جنگ در اوکراین است و از آن شکست خورده و عمیقاً زخمی بیرون خواهد آمد. درباره اسرائیل نیز، همه گمانه‌زنی‌ها که مهمترین آن بر زبان ژنرال «ایهود باراک» نخست‌وزیر شکست خورده در جنگ آزادی‌بخش جنوب، جاری شد، حاکی از آن است که این رژیم دهه هشتم عمر خود را پر نخواهد کرد و به ویژه در سایه تقویت و تحکیم مقاومت‌های عربی و اسلامی و موشک‌ها و پهپادهای آن‌ها، از هر سو خفه می‌شود و وضعیت فروپاشی داخلی که در حال حاضر در آن به سر می‌برد، تشدید می‌شود».

سلاح مقاومت، لبنان را به دوران اوج ثبات و حاکمیت بازمی‌گرداند

سلاح مقاومت باقی خواهد ماند و توطئه‌گران موفق به خلع آن نمی‌شوند حتی اگر آمریکا، اسرائیل و متحدان عرب آن‌ها پشت سر آن‌ها بایستند، بلوک مقاومت در انتخابات قریب الوقوع پارلمانی پیروز خواهد شد و این سلاح اراده خود را برای استخراج گاز و نفت در اعماق، آبهای منطقه‌ای لبنان تحمیل خواهد کرد و لبنان را به دوران ثبات، حاکمیت، رفاه و کرامت و عزت ملی باز می‌گرداند.

نویسنده، در پایان این سوال را طرح کرد: «چرا اسرائیل و آمریکا وظیفه خلع سلاح مقاومت را بر عهده شماری از لبنانی می‌اندازند و یک فتنه خونین در محافل آن‌ها به راه می‌اندازند؟ چرا در حالی که ادعای قدرت می‌کنند،و می‌گویند که به لبنان علاقه دارند، این کار را، خود انجام نمی‌دهند؟ پاسخ ساده است. آن‌ها در گذشته چندین بار تلاش کردند و شکست خورده از لبنان بیرون آمدند و سلاح مقاومت باقی ماند و قوی‌تر، محکم‌تر و پیچیده‌تر شد.آقای نصرالله راست گفت؛ زمانی که [خطاب به حامیان خلع سلاح مقاومت گفت]: شروع کنید».
منبع: فارس

۱۴۰۱/۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...