نسخه چاپی

سعید مستغاثی بررسی كرد :

عملیات ایذایی هالیوود در كن علیه ایران و اعطای نخل طلا به ناتو

عکس خبري -عمليات ايذايي هاليوود در كن عليه ايران و اعطاي نخل طلا به ناتو

در واقع یك عملیات ایذایی بوده است كه در جشنواره كن به راه افتاد تا ما را به آن مشغول كند.

نفیسه زارعی- سعید مستغاثی روزنامه‌نگار و منتقد سینما به جشنواره کن پرداخت و از پنهان‌ترین زاویه این جشنواره و تصویرسازی هالیوود برای دنیای آینده گفت:


آقای مستغاثی چرا اصولاً فیلمی مثل عنکبوت مقدس به جشنواره کن راه پیدا کرد؟

این اولین بار نیست که چنین کاری انجام می‌شود غرب از همان ابتدای تأسیس سینما یعنی سال ۱۹۹۵ اولین فیلم‌های صامت ساخته شد و فیلم‌ها به‌ صورت حلقه‌ای بود. ادیسون و جرج میلر که پدران سینما به‌حساب می‌آیند اسلام مورد هجوم قرار می‌گرفت و جریان تهاجم متعلق به امروز و دیروز نیست این دشمنی به ماهیت سینما که بنیان‌گذاران آن یهودیان صهیونیست بودند برمی‌گردد و کینه دیرینه‌ای از اسلام داشتند. مقدسات، ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی در این نظام به ‌شدت تحقیر شدند. یک دوره با فیلم‌های مضحک که مسلمانان را رذل و کثیف نشان می‌داد. در اواسط دهه هفتاد میلادی فیلم جن‌گیر از اسلام چهره مخوفی نشان داد و با به تصویر کشیدن پخش صدای اذان در ابتدای فیلم و آمدن شیطان با اذان به آمریکا این اسلام هراسی دنبال شد.


 بعد از پیروزی انقلاب آیا این جریان شدت گرفت و چرا اصلاً در جشنواره کن به عنکبوت مقدس جایزه داده شد؟

بعد از انقلاب مسلمانان به‌صورت تروریست نشان داده ‌شده‌اند با واقعه ۱۱ سپتامبر هر فرد خبیثی مسلمان نشان داده می‌شد و به ‌حساب اعتقاداتش مورد هجوم قرار می‌گرفت. در سیزن سوم فیلم هوم لند عملا به قرآن توهین می‌شود و قرآن مسئول همه این امور معرفی می‌شود. مصادیق این فیلم‌ها بسیار زیاد است. در همین جشنواره فیلم کن سال دو یا سه سال پیش فیلم برادران داردن که امسال جایزه ویژه گرفتند و یا احمد جوان توهین به اسلام و مقدسات کرد و یا همین فیلم‌های فرهادی توهین به اسلام و مقدسات اسلام بود. پروفسور جک شاین استاد دانشگاه ایلینویز آمریکا تحقیقاتی به نام حلقه عرب‌های غرب دارد که در آن می‌گوید تمام هالیوود را گشتم و هزاران فیلم دیدم آن‌هایی که علیه اسلام و مسلمانان بوده است درصدد نمایش انحراف اخلاقی مسلمانان است که آن را به ماهیت اسلام مرتبط می‌دانند. این فیلم‌ها بسیار زیاد هستند به‌ طور مثال فیلم فتنه فیلد هینلز هلندی در سال ٢٠٠٨ سر و صدای زیادی کرد و من نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که در کن با وجود ضعف این فیلم به آن جایزه دادند و البته این جایزه نیز چندان به محتوای فیلم و یا فن آن متکی نیست و جایزه بازیگری نیز به دلیل پولی بود که برای این فیلم هزینه شده بود. عمده منتقدین در جشنواره فیلم درجه پایین داده بودند و بسیاری موقع نمایش فیلم بلند شدند، فیلم بسیار ضعیف است. فیلم‌های این‌چنینی که دارای نوعی توهین به مقدسات است زیاد است که به آن توجهی هم نمی‌شود. مثلاً فیلم‌های سریالی هستند که بر اساس آثار دن براون در فرشتگان و شیاطین یا کد داوینچی و ... ساخته ‌شده است. عنکبوت مقدس یکی از این فیلم‌هاست و چیز خارق‌العاده‌ای نیست این آثار بر اساس تخطئه، توهین، وهن از ادیان توحیدی جز یهودیت ساخته می‌شود.


 ما باید برای تقابل با این جریان چه کنیم؟

 آن‌ها کلیسای کاتولیک را در فیلم‌های خود بد نشان داده و حضرت مسیح را مورد توهین قرار داده‌اند بنابراین این مورد امر غریبی نیست. جشنواره کن در سیطره صهیونیست‌ها مسئله، مسئله غریبی نیست و اگر چنین چیزی نبود باید تعجب می‌کردیم برای تقابل با این جریان ما باید از طریق فیلم وارد شویم. یعنی اگر ادعا می‌کنیم خیلی امام رضایی هستیم حداقل در این ۴۳ سال باید بیست یا سی فیلم برای این امام می‌ساختیم. این در حالی است که تنها به یک سریال اکتفا کردیم، بخواهیم آن را محکوم کنیم چندان افاقه نمی‌کند. این مخالفت‌های دشمن به تعبیر رهبری ماهیت آن‌هاست و اگر این کار را نکنند باید به آن‌ها شک کرد. عنکبوت مقدس در مقابل سریال هایی مانند هوملند و یا فیلم‌های پس از ۱۱ سپتامبر بسیار ضعیف است به عقیده من همان‌طور که وظیفه ‌داریم زبانی از دین خود حمایت کنیم نمی‌شود در برابر عمل‌گرایی آن‌ها تنها حرف زد بلکه باید وارد میدان عمل شد.


پس چرا عنکبوت مقدس با وجود محتوای ضعیف در رسانه‌های ما بسیار مطرح شد؟

 از نظر بنده در واقع یک عملیات ایذایی بوده است که در جشنواره کن به راه افتاد تا ما را به آن مشغول کند.


 از این عملیات ایذایی رسانه‌ای برای ما بگویید؟

 عملیات اصلی آن‌ها فیلم تاپ گان ماوریک بوده که در روز دوم جشنواره نمایش داده شد و هر سه کشور سران ناتو به استقبال این فیلم می‌روند. در این فیلم عملاً یک عملیات تروریستی در ایران و در کشوری در منطقه غرب آسیا را نمایش می‌دهد و پرنس ویلیام و کیت میدلتون که شاه و ملکه آینده انگلیس هستند برای اولین بار در تاریخ کن به دیدن این فیلم می‌آیند. چنین چیزی خیلی غریب است و هم جنگنده‌های فرانسوی بر فراز کاخ جشنواره پرواز می‌کنند و هم نخل طلا به تام کروز و امین تعلق می‌گیرد. در این فیلم یک عملیات تروریستی علیه ایران ایمیج ‌سازی می‌شود و دقیقا فرایندی که در یازده سپتامبر و اشغال عراق و برجام و... هالیوود آن را دنبال کرد. هالیوود از طریق یک عملیات ایذایی و با پررنگ کردن فیلم عنکبوت مقدس یک اصل را از ما پنهان می‌کند و ما مشغول به امور عادی دیگر شدیم و از اتفاق عجیب ‌و غریب این جشنواره در روز دوم علیه خودمان بازمانده می‌شویم. تاپ گان ماوریک یک فیلم عادی نیست. فیلمی تروریستی است و به عینه نشان می‌دهد هواپیماهای جنگی آمریکا و ناتو به سرزمینی حمله می‌کنند که منافعشان را به خطر انداخته و آن سرزمین به اذعان خودشان نشانه‌های ایران را دارد این فیلم تروریستی در فرانسه با دادن نخل طلا و پرواز پر هزینه جنگنده‌ها پوشش می‌دهد گویا کنفرانس مهمی در حال اجراست این‌یک فیلم نیست بلکه یک طرح و ایده و نقشه است و این از دید همه رسانه‌های ما کاملاً مخفی می‌ماند آن ‌هم در جشنواره‌ای که قرار است به فیلم هنری جایزه بدهد و با فیلم‌های هالیوودی آن‌ هم با حمایت پنتاگون مغایرت دارد.


 بنابراین در این فیلم نوعی آینده‌نگری نسبت به حوادث آتی جهان و امکان وقوع جنگ جهانی رقم خورد؟

 نه، ببینید هالیوود همیشه ایمیج ‌سازی می‌کند. مثلاً فرض کنید یازده سپتامبر را از ٢٠ سال قبل در ١٨ فیلم و سریال و کارتن تصویرسازی می‌کند تا هنگام روی دادن برای مخاطب باورپذیر و عادی باشد و خود به ‌خود مسلمانان را مقصر می‌دانند این مسئله در سریال تهران هم صادق است. هالیوود پیش بینی نمی‌کند و با توجه به شرایط کنونی جهان و مسئله اوکراین هالیوود مشغول ایمیج ‌سازی است در حال حاضر تاو گان پرفروش‌ترین فیلم تام کروز در اکران عمومی شده این یعنی نفوذ در اذهان و به تعبیر روانشناسی در اذهان به‌ صورت مخفی اثر می‌گذارند همان‌طور که در اذهان جهان این تصور را ایجاد کردند که سرخ‌پوست خوب سرخ‌پوست مرده است برای مسلمانان نیز همین کار را کردند و الآن مشغول ایمیج‌ سازی برای مقدمه سازی جنگ جهانی هستند و این امر امسال بی‌سابقه و نادر در جهان بوده است و یک عملیات ایذایی با یک فیلم تکراری و ضعیف برای مشغولیت ایرانی‌ها می‌آورند و این فیلم هرگز مورد توجه خارجی‌ها قرار نمی‌گیرد. سریال کیلر‌ نوعی ژانر در غرب است و از نمادهای مذهبی فیلم چیز زیادی نخواهند فهمید و آن‌قدر تبلیغات ضد اسلامی در فضای سینمای غرب بعد از یازده سپتامبر شده که این فیلم چیزی بر اصل مسئله اضافه نمی‌کند. در کن نخل طلا به بزرگ‌ترین فیلم‌سازان جهان تعلق نگرفته ولی این نخل به تام کروز به خاطر تاپ گان اعطا می‌شود و این تکان‌دهنده است و این در واقع نخل طلای ناتو به یک فیلم تروریستی است و واقعاً جوایزی که در حاشیه کن تعلق می‌گیرد محلی از اعراب ندارند و ما به ‌نوعی با پرداخت به فیلم تبلیغاتچی رایگان آن شده‌ایم و شاید اگر ما آن را پوشش نمی‌دانیم اتفاقی برای آن فیلم نمی‌افتاد زیرا اصولاً این فیلم توسط غربی‌ها دیده نمی‌شود.

۱۴۰۱/۳/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...