نسخه چاپی

پیش بینی رشد ۳.۷ درصدی اقتصاد ایران در ۲۰۲۲

عکس خبري -پيش بيني رشد ?.? درصدي اقتصاد ايران در ????

بانك جهانی با پیش بینی رشد ۲.۹ درصدی اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی رشد اقتصادی ایران طی این سال را ۳.۷ درصد پیش بینی كرد.

به گزارش نما، بانک جهانی در روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی را یک‌سوم کاهش داد و ۲.۹ درصد اعلام کرد. این بانک هشدار داد حمله روسیه به اوکراین آسیب‌های واردشده از همه‌گیری کرونا را تشدید کرده و بسیاری از کشورها را در رکود فروبرده‌است.

دیوید مالپس، رییس بانک جهانی در یک کنفرانس خبری پس‌از گزارش دورنمای اقتصاد دنیا گفت رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی تا ۲.۱ درصد و در سال آینده تا ۱.۵ درصد کاهش می‌یابد، بنابراین رشد سرانه نزدیک به صفر خواهد بود.

وی جنگ اوکراین، قرنطینه‌های کرونایی جدید در چین، اختلال در زنجیره‌های عرضه و افزایش خطر رکود تورمی را از عوامل کند شدن رشد اقتصاد دنیا اعلام کرد. آخرین‌بار دنیا در دهه ۱۹۷۰ با تورم همراه با رکود اقتصادی مواجه شده بود.

مالپس در پیش‌گفتار این گزارش نوشت:«خطر رکود تورمی امروز بسیار قابل‌ملاحظه است. رشد پائین اقتصادی در کل دهه حاضر ادامه خواهد داشت و دلیل آن سرمایه‌گذاری ضعیف در اکثر نقاط دنیاست. با توجه به این‌که تورم در بسیاری از کشورها به بالاترین رقم طی چند دهه گذشته رسیده و روند رشد عرضه کند شده‌است، خطر تورم بالا تا مدت‌ها وجود خواهد داشت».

مالپس گفت نرخ رشد اقتصاد دنیا بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ احتمالاً ۲.۷ درصد کند می‌شود. یعنی بیش‌از دو برابر نرخ کاهش رشد اقتصاد بین سال‌های ۱۹۷۶ و ۱۹۷۹.

بیشتر بخوانید
نگرانی فزاینده در غرب از تبعات گرانی قیمت نفت

بانک جهانی در این گزارش هشدار داد افزایش نرخ بهره مورد نیاز برای کنترل تورم در پایان دهه ۱۹۷۰ آن‌قدر شدید بود که باعث رکود جهانی در ۱۹۸۲ و بحران‌های مالی در بازارهای نوظهور و اقتصادهای درحال‌توسعه شد.

مالپس تاکید کرد سیاست‌گذاران باید برای کاهش خطر رکود اقتصادی، در هماهنگی کمک به اوکراین و تقویت تولید غذا و انرژی همکاری کرده و مانع محدود شدن صادرات و واردات شوند تا قیمت نفت و مواد غذایی بیش‌از این افزایش نیابد.

بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی تا ۲.۹ درصد کند شود. این رقم در سال گذشته میلادی برابر با ۵.۷ درصد بود. این بانک همچنین تخمین می‌زند رشد اقتصاد دنیا در ۲ سال آینده هم در همین سطح باقی بماند.

پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادهای پیشرفته در سال جاری میلادی تا ۲.۶ درصد و در سال آینده تا ۲.۲ درصد آهسته شود، درحالی‌که در ۲۰۲۱ به ۵.۱ درصد رسیده بود.

رشد اقتصاد آمریکا هم در سال جاری میلادی ۲.۵ درصد تخمین زده می‌شود، درحالی‌که در سال گذشته ۵.۷ درصد رشد کرده بود. رشد اقتصاد در منطقه یورو ۲.۵ درصد خواهد بود.

بازارهای نوظهور و اقتصادهای درحال‌توسعه رشد ۳.۴ درصدی را در سال جاری میلادی خواهند داشت، یعنی کمتر از ۶.۶ درصد اعلام‌شده در ۲۰۲۱.

اقتصاد چین احتمالاً تنها ۴.۳ درصد در ۲۰۲۲ رشد خواهد داشت، درحالی‌که در سال گذشته میلادی ۸.۱ درصد رشد کرده بود.
بانک جهانی در این گزارش همچنین پیش بینی کرده است رشد اقتصادی ایران طی سال ۲۰۲۲ به ۳.۷ درصد برسد. این بانک در ژانویه رشد ۲.۴ درصدی را برای اقتصاد ایران طی این سال پیش بینی کرده بود. رشد قیمت نفت و رنگ باختن کرونا باعث اصلاح پیش بینی بانک جهانی نسبت به رشد اقتصادی ایران طی امسال شده اند.
منبع: تسنیم

۱۴۰۱/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...