نسخه چاپی

ماجرای حضور وزیر نفت در جشن ملی روسیه

عکس خبري -ماجراي حضور وزير نفت در جشن ملي روسيه

حضور جواد اوجی وزیر نفت درمراسم جشن ملی در سفارت روسیه و دیدار سفیر این كشور با فریب رسانه‌ای جریان غرب‌گرا و انتشار تصاویر هدف‌دار همراه شده است.

به گزارش نما، روز گذشته جواد اوجی وزیر نفت با شرکت در مراسم جشن ملی روسیه در سفارت این کشور در مصاحبه‌ای از ۱۰ برابر شدن حجم تجارت دو کشور در یک و نیم سال آینده خبر داد.

در حال حاضر حجم تجارت سالانه دو کشور ۴ میلیارد دلار است و هدفگذاری دو کشور روی عدد ۴۰ میلیارد دلار تجارت انجام شده است.

*حجم تجارت ایران و روسیه در دولت سیزدهم ۱۰ برابر می‌شود

جواد اوجی وزیر نفت در این مراسم گفت: با این توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی که بعضی از آن‌ها در حوزه انرژی به قرارداد منجر شده است، ظرف یک‌سال‌ونیم آینده و با برنامه‌ریزی که در دستور کار داریم به سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال در روابط تجاری ایران و روسیه می‌رسیم.

وی افزود: اجرای پروژه همکاری بانکی روسیه، چین و ایران، در آینده‌ای نزدیک به سلطه دلار خاتمه خواهد داد. ایران و روسیه به‌عنوان دو بازیگر مهم در تأمین نفت و گاز می‌توانند تأمین‌کننده انرژی در جهان باشند. بازی با این دو کشور مهم، تهدیدی برای امنیت جهان و تأمین انرژی خواهد بود. تحریم راه چاره نیست و دامن‌گیر تحریم‌کنندگان خواهد شد.

بنابراین گزارش با توجه به تعاملات سیاسی-اقتصادی مناسب ایران و روسیه، نخستین سفر خارجی سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران هم به کشور روسیه بود و دیدار رئیس‌جمهور دو کشور منجر به عقد قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه انرژی، بانک، حمل و نقل، کشاورزی و صنعت شد. همزمان با این اتفاق، حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۱ نیز به رقم بی‌سابقه ۴ میلیارد دلار رسید و رکوردشکنی کرد.

*فریب رسانه‌ای جریان غربگرا برای القای مستعمره شدن ایران

اما جریان رسانه‌ای غرب‌گرا بدون توجه به توسعه همکاری‌های دو کشور، برخی تصاویر از دیدار دیروز وزیر نفت با سفیر روسیه در ایران را سوژه تخریب روابط دو کشور کرده‌اند.

برخی کاربران توئیتری با انتخاب گزینشی تصاویر، زبان بدن وزیر نفت ایران و سفیر روسیه را سوژه قرار داده (تصویر ۱) و مدعی شده‌اند: ‏«زبان بدن وزیر نفت ایران و سفیر روسیه در سفارتخانه این کشور در تهران حقیقتا تهوع‌آور و مایه شرمساری است. این عکس از آن عکس‌هایی است که تلخی آن تا سال‌ها در ذائقه و ذهن، می‌ماند».

در واقع جریان غربگرا با انتشار هدفدار تصاویر، سعی در القای تحقیر کشورمان ایران را دارند، درحالی که تصاویر دیگری نیز از این مراسم منتشر شده است، تصویر ۲ که از مراسم دیروز منتشر شد، حاکی از احترام سفیر روسیه به وزیر نفت ایران است که لابد با تعمیم استدلال جریان غربگرا، این نتیجه حاصل می‌شود که روسیه هم مستعمره ایران است.

* سابقه حضور وزرا و مدیران دولت روحانی در مراسم جشن ملی روسیه

پرداختن به سوژه‌های زرد درحالی توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب پیگیری می‌شود که این رسانه‌ها از جنبه توسعه روابط دو کشور هیچ حرف کارشناسی برای بیان ندارند.

برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب مدعی شده‌اند که اصلا چرا باید وزیر نفت ایران در جشن ملی روسیه در سفارت این کشور حضور پیدا کند و حضور وزیر نفت در این جشن به معنای مستعمره شدن ایران است.

درحالی که جواد اوجی وزیر نفت رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه است که به دعوت سفارت روسیه در این جشن حضور پیدا کرده است؛ همچنین حضور وزیر نفت در این مراسم یک امر معمول دیپلماتیک است که در دولت‌های گذشته نیز انجام شده است.

در تصاویر زیر حضور مدیران ارشد دولت‌های قبل در مراسم «جشن ملی روسیه» در سفارت این کشور آورده شده است.

* رکوردشکنی تجارت ۴ میلیارد دلاری ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱

برخی کاربران فضای مجازی این سوال را از جریان غربگرا پرسیده‌اند که آیا ‏حضور مقامات دیگر کشورها که در مراسم سالگرد روز ملی ۲۲ بهمن و سایر مناسبات مربوط به ایران به معنای مستعمره شدن آنها است؟

همچنین برخی نیز به مقایسه تصویر بیژن زنگنه وزیر سابق نفت و مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال و تصویر جواد اوجی وزیر نفت و سفیر روسیه پرداخته‌ (تصویر ۸) و گفته‌اند: عزت و ذلت به خوبی در این تصویر قابل مشاهده هست. تصویر اول، فرش قرمز زنگنه مقابل رئیس شرکت توتال که بدون سرمایه‌گذاری ایران رو ترک کرد. تصویر دوم، احترام سفیر روسیه به اوجی وزیر نفت بعد از رکوردشکنی تجارت ۴ میلیارد دلاری دو کشور و برنامه افزایش ۹۰۰ درصدی آن‌.

در مجموع برخی رسانه‌ها بدون توجه به کارنامه دولت‌ها در گسترش تعاملات اقتصادی با سایر کشورها سعی می‌کنند تصویر فریبکارانه‌ای را به مخاطب القا کنند، موضوعی که در سفر سیدابراهیم رئیسی به روسیه و دیدار با پوتین در فاصله صندلی دو رئیس‌جمهور انجام شده بود.
منبع: فارس

۱۴۰۱/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...