نسخه چاپی

ترفند جدید كلاهبرداران با كلیدواژه «بیمه درمان رایگان»/ كارت طلایی كه ارزشش از حلبی كمتر است!

عکس خبري -ترفند جديد کلاهبرداران با کليدواژه «بيمه درمان رايگان»/ کارت طلايي که ارزشش از حلبي کمتر است!

اخیراً برخی شركت های خصوصی بیمه با بیمه شدگان تماس گرفته و در قبال وعده ارائه خدمات تكمیلی آنها را تهدید به پرداخت هزینه می كند، خبرگزاری فارس صحت و سقم این ماجرا را پیگیری كرده است.

به گزارش نما، تلفنش زنگ می‌خورد، صدای پشت تلفن می‌گوید از شرکت‌های زیرمجموعه بیمه سلامت تهران تماس می‌گیرم. بلافاصله شروع به پرسیدن مشخصاتش می‌کند، از کدملی گرفته تا شماره بیمه، می پرسد برای بیمه ماهیانه هزینه‌ای پرداخت می‌کنید، با تعریف و تمجید از خدمات طلایی بیمه ای، وی را به خریدکارت طلایی بیمه ترغیب می‌کند.

این شهروند پس از شنیدن توضیحات وسوسه انگیز نماینده شرکت ترغیب می شود تا کارت طلایی بیمه را خریداری کند. برای اینکه خیالش راحت شود از تماس گیرنده سوال می پرسد شما وابسته به کدام سازمان بیمه ای هستید و بلافاصله با پاسخ «تأمین اجتماعی» مواجه می شود، شنیدن نام سازمان تأمین اجتماعی دلش را قرص می کند تا در خرید کارت طلایی بیمه مسرتر شود.بالاخره همسرش بیمار است و حالا می تواند با پرداخت هزینه ای اندک او را رایگان درمان کند تا زیر بار هزینه های کمرشکن درمان نرود اما این همه ماجرا نیست.

از چگونگی ارائه خدمات بیمه، سوال می پرسد صدای پشت تلن پاسپخ می دهد: ما می توانیم در قبال پرداخت هزینه ای چندصدهزار تومانی خدمات رایگان و یا نیم بهای درمان به شما ارائه دهیم. در لابه لای توضیحات نماینده شرکت از او می‌پرسد که اگر تمایلی به ثبت درخواست نداشته باشد یا بخواهد ثبت نام را به زمان دیگری موکول کند چه کاری باید انجام دهد؟ با پاسخ و واکنش عجیب صدای پشت گوشی مواجه می شود! « نمی شود ما اطلاعات شما را ثبت کرده ایم اگر پاسختان منفی باشد بیمه شما قطع می‌شود» و همین پاسخ کافیست تا این شهروند از ترس قطع خدمات بیمه پایه هزینه خرید کارت طلایی را پرداخت کند غافل از اینکه قرار نیست در ازای پرداخت این هزینه هیچ خدمتی دریافت کند.

در موردی دیگر یکی از شهروندان نیز در تماسی که با خبرگزاری فارس داشته است به ارائه توضیحاتی مشابه همین ماجرا می پردازد «برخی از شرکت‌های این چنینی با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند می‌توانید دارنده یک کارت طلایی شوید و اگر شما در این بیمه نامه ثبت نام نکنید بیمه نامه پایه شما را قطع می‌کنیم. این شرکت های بیمه با هزاران ترفند مردم را فریب می دهند و خدا می‌داند چه کسانی را سرکیسه کرده‌اند؟ معمولاً فریب‌خوردگان این شرکت‌های کلاهبرداری برای پیگیری هزینه‌های از دست رفته، اقدامی قانونی نمی‌کنند، برهمین اساس این تلاش‌های کلاهبرداران ادامه می‌یابد.»

این مالباخته درباره نحوه مواجهه خود با ان شرکتها توضیح می دهد: « یکی از کارمندان این شرکت کذایی از طرقی شماره تلفن منزل ما را به دست آورده بود، با همسرم تماس گرفته و تمامی مشخصات بنده را گرفته بود، پس از آن با من تماس گرفت و گفت شما آقای فلانی هستید، با کمال تعجب گفتم بله، پاسخ داد: تمام اطلاعات و مشخصات شما را داریم آیا می خواهید در تأمین اجتماعی برای شما بیمه ای تشکیل دهیم تا بتوانید از خدمات بیمه تکمیلی برخوردار شوید، ما کارت طلایی به شما می دهیم که با هر بار تمدید بتوانید از خدمات درمانی رایگان و نیم بها استفاده کنید، در پاسخ به این خواسته آنها پاسخ منفی دادم. پاسخ دادند نمی شود اگر پاسختان منفی باشد بیمه شما قطع می‌شود که بعداً مجبور شدم پول را پرداخت کنم.

به گفته وی، پس از پرداخت، یک کارت شبیه کارت بانکی به درب خانه ما ارسال شده و همسرم هزینه چندصدهزار تومانی را پرداخت کرد که برای درمان به آنجاهایی که قرارداد داشتند مراجعه کنیم اما همه گفتند این مراکز تنها در تهران است و ما هیچ خدماتی ارائه نمی‌دهیم.»

این شهروند توضیح می دهد« این مرکز که خود را وابسته به بهداشت و درمان تهران می داند به من گفت کارتی صادر می شود که این کارت به درب منزل یا محل کار شما ارسال می شود، از این به بعد کلیه خدمات دندانپزشکی اعم از کشیدن،جرم گیری پر کردن با این کارت رایگان است، درباره سایرخدمات داندانپزشکی مانند جراحی فک و صورت و .....بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف ارائه می‌شود. به ما گفتند هزینه این کارت یک نرخ مصوب دارد و برای خود شما و ۵ عضو خانواده شما ۲۳۰ هزار تومانی در نظرگرفته شده است. این هزینه پس از مراجعه نماینده قانونی ما به درب منزل و انجام احراز هویت، دریافت می شود و پس از آن است که اطلاعات شما به سامانه مربوط به مرکز بهداشت و درمان استان تهران ارسال خواهد شد و می توانید از خدمات این کارت به صورت رایگان و نیم بها در کیلینک ها و مراکزی که اعلام شده استفاده کنید اما حالا خبری از درمان ریاگان نیست.»

تأمین اجتماعی برای دریافت وجه با کسی تماس نمی‌گیرد / کلاهبرداران ممکن است برخی اطلاعات هویتی را در اختیار داشته باشند

شکایات مطرح شده توسط این شهروندان را با بیمه سلامت و تامین اجتماعی در میان گذاشتیم، سازمان تامین اجتماعی طی اطلاعیه ای که در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده، اعلام کرده است:

هر نوع تماس تلفنی یا مراجعه حضوری افراد تحت عنوان همکار یا نماینده سازمان تأمین‌اجتماعی برای تقاضای وجه در قبال هر نوع خدمت بیمه‌ای و درمانی از جمله صدور یا تمدید کارت سلامت، قطعاً کلاهبرداری است.

علیرغم هشدارهای مکرر سازمان تأمین‌اجتماعی و تأکید این سازمان مبنی بر اینکه هیچ گونه تماسی از سوی این سازمان برای دریافت وجه در قبال خدماتی از قبیل ارائه کارت هوشمند درمان، کارت طلایی و... با بیمه‌شدگان و بازنشستگان انجام نمی‌شود، متاسفانه شاهد فریب خوردن برخی از بازنشستگان و بیمه‌شدگان از سوی افراد کلاه بردار هستیم.

بیمه‌شدگان و بازنشستگان محترم توجه داشته باشند که در مواردی کلاهبرداران پس از دسترسی غیرقانونی به برخی اطلاعات افراد از قبیل نام و نام خانوادگی، کد ملی، نشانی و شماره تلفن افراد و یا شعبه محل بیمه‌پردازی اقدام به برقراری تماس یا مراجعه به این افراد می‌کنند و به بهانه‌هایی مانند صدور کارت سلامت، برقراری بیمه تکمیلی و ... از آنان درخواست پرداخت وجه در قبال ارائه خدمات موهوم و غیرواقعی می‌کنند.

لذا بار دیگر به اطلاع عموم بیمه‌شدگان و بازنشستگان عزیز سازمان تأمین‌اجتماعی می‌رساند در پی الکترونیکی شدن نسخه‌نویسی و حذف دفترچه‌های تأمین‌اجتماعی، به‌هیچ عنوان قرار نیست کارت یا روش دیگری در ازای دریافت وجه از بیمه‌شدگان، جایگزین دفترچه‌های قدیمی شود و هرگونه ادعایی در این زمینه، غیرواقعی بوده و مورد تأیید این سازمان نیست.

بیمه‌شدگان و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در صورت مواجهه با تماس تلفنی یا مراجعه حضوری افرادی برای دریافت وجه؛ می‌توانند ضمن ارجاع موضوع به پلیس و مراجع قضایی، برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشورت، با مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی با شماره تلفن ۱۴۲۰ تماس بگیرند.

کلاهبرداری با نام بیمه سلامت/ مردم مراقبت باشند

همچنین سازمان بیمه سلامت نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد: مسئله سوء استفاده از عنوان بیمه سلامت و کلاهبرداری از بیمه‌شدگان یکی از جدی‌ترین مسائلی است که در سال‌های اخیر سازمان بیمه سلامت ایران با آن مواجه است. در این قسم از کلاهبرداری،کاربران برخی شرکت‌های خصوصی در تماس با بیمه شدگان سازمان، نسبت به ارائه کلیه اطلاعات فردی و مشخصات سجلی وی اقدام می‌نمایند و ضمن معرفی خود به عنوان کارمند سازمان بیمه سلامت، این اشخاص را اغفال می‌نمایند.

توضیح بیش‌تر آنکه در این قسم پرونده‌ها، افراد سودجو ضمن تماس با آحاد مردم و بیمه شدگان تحت پوشش این سازمان، خود را نماینده وزارت بهداشت و بیمه سلامت معرفی همچنین با ارائه اطلاعات و مشخصات شناسنامه‏ای، بیمه‏ای، آدرس منزل با کد پستی آنان، که مشخص نیست این اطلاعات خصوصی را از چه منبعی به دست آورده‏اند؛ آنها را اغفال و مجاب و گاه تهدید و اجبار به ثبت نام جهت اخذ کارت تخفیف خدمات درمانی (دندانپزشکی، آزمایشگاه، پوست و زیبایی و...) با تخفیف از ۲۰ الی ۸۰ درصد و معمولاً به ارزش ۲۵۰ تا ۳۱۰ هزارتومان می‌نمایند.

منبع: فارس

۱۴۰۱/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...