نسخه چاپی

بهانه‌های دولت قبل برای تامین واكسن؛ از مذاكرات تا FATF

واردات واكسن كرونا در دولت سیزدهم چگونه انجام شد؟

عکس خبري -واردات واکسن کرونا در دولت سيزدهم چگونه انجام شد؟

پس از ثبت صفر فوتی كرونا در دولت سیزدهم، مسئولان دولت قبل و رسانه‌های حامی آن‌ها در ادعایی خلاف واقع، واردات گسترده واكسن در دولت سیزدهم را مرهون ثبت سفارش در دولت قبل خواندند در حالی كه باید پاسخ دهند پس چگونه در دوران مسئولیت خود، واردات واكسن بدون توافق و پذیرش FATF را ناممكن خوانده بودند؟

اواخر سال ۹۸ بود که زمزمه‌های ورود کرونا به ایران آغاز شد. درنهایت با اعلام رسمی ابتلای برخی افراد به این ویروس، برخی اقدامات که به‌طور عمده شامل محدودیت در تردد و فعالیت صنف‌های مختلف بود برای جلوگیری از شیوع ویروس اجرا شد. با این حال تامین واکسن مطالبه‌ای بود که پس از رشد آمار مبتلایان و فوتی‌ها پررنگ شد.

پس از شدت گرفتن محدودیت‌ها و ناممکن شدن تداوم آن بر اثر تبعات اقتصادی آن بر کسب‌وکار‌ها و خانوارها، مسئله تولید و واردات واکسن به دغدغه‌ای جدی در سطح ملی و مطالبه‌ای از دولت تبدیل شد. در همین ایام برخی کشور‌ها از تولید واکسن کرونا خبر دادند. در این میان تولید گسترده واکسن در چین نقطه امیدی برای تامین واکسن کشور شد.

با این حال دولت وقت بدون بررسی علمی واکسن تولیدی چین و با برخورد سیاسی نسبت به آن، کشور را از واردات این واکسن و عبور سریع‌تر از بحران محروم کرد. مسئولان دولت قبل با تعابیری نظیر «واکسن نامعتبر» و ... سعی در توجیه امتناع خود از واردات واکسن سینوفارم کردند.

پس از تولید واکسن در اروپا و آمریکا، گویی فرصتی برای مسئولان دولت قبل فراهم کرد تا برای تامین نشدن واکسن و حتی امتیازدهی در مذاکرات توجیه تراشی کنند. مسئولان دولت قبل با نامعتبر خواندن واکسن کشور‌های دیگر و اصرار بر تامین واکسن‌های اروپایی و آمریکایی آن‌هم در شرایطی که امکان واردات گسترده این واکسن‌ها اساساً وجود نداشت، زمینه را برای جولان کرونا در کشور و رشد تصاعدی فوتی‌ها فراهم کردند.

با این حال دولتمردان قبل همچنان بر واردات آنچه «واکسن معتبر» می‌خواندند اصرار داشتند آن‌هم بدون آنکه دلیلی علمی و مستند از معتبر یا نامعتبر بودن واکسن کشور‌های مختلف ارائه کنند.

در همین راستا مسئولان دولت وقت وارد نشدن واکسن را ناشی از تحریم‌ها و حل نشدن مسئله FATF خوانده و حل بحران کرونا را به امتیازدهی یک‌طرفه در برجام برای رسیدن به توافق به هر قیمتی و همچنین اجرای دستورات FATF گره زدند. بازی سیاسی دولت قبل با سلامت مردم درنهایت به جایی رسید که تعداد فوتی‌های کرونا در پایان دولت قبل به رقم بی‌سابقه و هراس‌انگیز ۷۰۰ مورد در روز رسید.


 از میراث ۷۰۰ فوتی در شروع دولت سیزدهم تا دستاورد صفر فوتی

 با شروع به کار دولت سیزدهم، بهانه‌جویی جای خود را به مدیریت کارآمد و پاسخگو داد. دولت جدید بدون هیچ بهانه‌ای پیگیری واردات واکسن و حمایت از تولید داخلی آن را در دستور کار قرار داد. جهش در رقم واردات واکسن پس از آغاز به کار دولت سیزدهم، اثربخشی اقدامات دولت در این موضوع را نشان داد.

گشایش در واردات واکسن پس از آغاز به کار دولت سیزدهم به حدی مشهود بود که شیب واردات واکسن پس از شروع به کار دولت سیزدهم بسیار تندتر شد. ورود مستقیم شخص رئیس جمهور به موضوع واردات واکسن، تماس با مقامات کشور‌های مختلف و رایزنی با آن‌ها برای تهیه واکسن نمودی از پیگیری جدی دولت تا بالاترین سطح برای حل مسئله کرونا بود.

چهار برابر شدن واردات در دولت سیزدهم

نگاهی به آمار واردات واکسن در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم، رشد چند برابری واردات واکسن در دولت سیزدهم را نشان می‌دهد. از مجموع حدود ۲۰۷ میلیون دوز واکسن واردشده به کشور تا پایان اردیبهشت سال جاری، حدود ۱۴۰ میلیون دوز در ۹ ماه آغازین دولت سیزدهم و ۲۲ میلیون دوز در ۶ ماه پایانی دولت قبل بوده است؛ به عبارت دیگر در دولت گذشته روزانه تنها حدود ۱۲۶ هزار دوز واکسن به کشور وارد می‌شد. در مقابل، اما در دولت سیزدهم روزانه حدود ۴۶۷ هزار دوز واکسن به کشور وارد شده است.


 مصادره دستاورد دولت به‌جای پاسخگویی برای جان باختن هزاران ایرانی

پس از کاهش چشمگیر آمار مبتلایان و به‌ویژه فوتی‌های کرونا، مسئولان دولت قبل و رسانه‌های حامی آنان بدون اشاره به اظهارات خود مبنی بر «ناممکن بودن واردات واکسن بدون توافق و پذیرش کامل FATF»، تلاش می‌کنند تا دستاورد دولت سیزدهم در مدیریت بحران کرونا را به نام دولت قبل مصادره کنند.

مسئولان دولت قبل با این ادعا که واکسن‌های واردشده در دولت سیزدهم ناشی از ثبت سفارش در دولت قبل بوده، سعی در مصادره دستاورد دولت سیزدهم در این زمینه دارند. این ادعای دروغ آنان در حالی است که عمده واکسن‌های وارداتی کشور، واکسن سینوفارم چین بوده که مسئولان دولت قبل از آن به‌عنوان «واکسن نامعتبر» یاد کرده و با واردات آن مخالفت می‌کردند. همچنین عمده سفارش‌های ثبت شده دولت قبل برای واردات واکسن مربوط به واکسن‌های کووکس و آسترازنکا بوده که بخش اعظمی از آن هیچ‌گاه به کشور وارد نشد.

اظهارات خلاف واقع مسئولان دولت گذشته و حامیان رسانه‌ای آن‌ها برای دستاوردسازی دروغین برای خود در حالی است که با اهمال همین مسئولان در تامین واکسن و همراهی همین رسانه‌ها، درمجموع هزاران ایرانی قربانی بازی سیاسی دولت با بحران کرونا شدند. در چنین شرایطی مسئولان دولت قبل و حامیان آن‌ها به جای پاسخگویی نسبت به جان باختن هزاران ایرانی، اکنون در مقام مدعی ظاهر و کنترل کرونا را به نام خود مصادره می‌کنند. این افراد البته در زمان مسئولیت نیز هیچ‌گاه پاسخگوی سیاست‌های خود نبودند، اما بد نیست به این سوال پاسخ دهند که اگر واردات گسترده واکسن و کنترل کرونا آن‌هم در زمان دولت سیزدهم مرهون زحمات آنان بوده، پس چگونه در دوران مسئولیت، واردات واکسن بدون توافق و بدون پذیرش FATF را ناممکن می‌خواندید؟
منبع: ایرنا

۱۴۰۱/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...