نسخه چاپی

رویای تعبیر نشدنی ناتوی عربی-صهیونیستی

رویای اتحاد علیه ایران

عکس خبري -روياي انتحاد عليه ايران

اتحاد كشورهای مدعی عضویت در ناتوی عربی در حالی شكل می گیرد كه این كشورها هدف خود از تشكیل چنین اتحادی را مقابله با رژیم صهیونیستی عنوان می كنند اما واكنش آمریكا و اسرائیل به تشكیل ناتوی عربی نشان می دهد كه این رژیم نه تنها از تشكیل آن نگران نیست بلكه از وجود آن حمایت هم می كند

به تازگی ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیدار با مقامات اماراتی، از علاقه کشورش به ایجاد اتحادی نظامی مشابه پیمان نظامی آتلانتیک شمالی سخن گفت و اظهار کرد که از شکل گیری پیمان نظامی در خاورمیانه حمایت می کند، او گفته است:" من نخستین فردی خواهم بود که ناتوی خاورمیانه را تأیید می‌کنم" هفته گذشته نیز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و «آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش این رژیم به طور علنی درباره لزوم تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران صحبت کرده و همچنین از آمریکایی‌ها خواستند که در برابر ایران گزینه نظامی اتخاذ کند.
همچنین یک منبع آگاه در گفتگو با روزنامه القدس العربی اعلام کرد: "صحبت‌های پادشاه اردن درباره اهداف روشن این ناتو نشان دهنده ی آن است که اسرائیل قرار است به ناتو خاورمیانه بپیوندد است"
«هشام الغنام» محقق ارشد سعودی در مرکز مطالعات خلیج‌فارس در کمبریج درباره ایده «ناتوی عربی»، نوشت: «با ایده جدیدی مواجه نیستیم؛ هنگامی‌که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ و در اولین سفر خارجی به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی آمد، اصلی‌ترین چیزی که به خاطر دارم، قصد وی برای بازیابی ایده ناتوی عربی تحت عنوان اتحاد راهبردی خاورمیانه بود
یک خبرگزاری روسی هم در یادداشتی در این باره می نویسد:زمزمه‌ها درباره تشکیل «ناتوی خاورمیانه» در حالی شروع شده که چنین اتحادی فاقد هدف یا حتی دشمن مشترک است. خبرگزاری «اسپوتنیک» در یادداشتی به قلم «ایکاترینا بلینووا» نوشت، با شنیده شدن زمزمه‌های تشکیل یک ائتلاف نظامی در غرب آسیا، این سؤال مطرح است که چه هدف یا دشمن مشترکی این کشورها را گرد هم خواهد آورد. کشورهای عضو ناتوی عربی در جنگ سوریه، یمن و عراق متحد عمل کردند و هیچ موفقیتی نداشتند. اکنون ادعای مقابله با ایران را دارند، ایده‌ای که نه‌تنها آن‌ها را موفق نمی‌کند، بلکه بیشتر سردرگم می‌شوند.
اتحاد کشورهای مدعی عضویت در ناتوی عربی در حالی شکل می گیرد که این کشورها هدف خود از تشکیل چنین اتحادی را مقابله با رژیم صهیونیستی عنوان می کنند اما واکنش آمریکا و اسرائیل به تشکیل ناتوی عربی نشان می دهد که این رژیم نه تنها از تشکیل آن نگران نیست بلکه از وجود آن حمایت هم می کند، در واقع با توجه به شواهد و قرائن مشخص است که تشکیل ناتوی عربی یک طرح آمریکایی و هدف آن مقابله با نفوذ ایران در منطقه و تضعیف قدرت محور مقاومت است به همین دلیل است که رژیم صهیونیستی از چنین طرحی حمایت می کند.
اما سوالی که مطرح می شود این است که در صورت وجود چنین تشکلی کدام کشور می تواند مسئولیت آن را بپذیرد؟ عربستانی که در جنگ یمن با شکست مفتضحانه رو به رو شده می تواند عهده دار رهبری چنین تشکلی باشد؟
وانگهی در حال حاضر مردم منطقه به این موضوع آگاه شده اند که تشکیل ناتوی عربی یعنی تقویت رژیم صهیونیستی؛ و دولت های عربی در صورت اجرایی کردن این نوع طرح ها مقبولیت خود را در بین مردمشان از دست خواهند داد.
بنابراین حتی اگر کشورهای عربی به چنین ائتلافی بپیوندند؛ ائتلاف مذکور قبل از آغاز اجرای برنامه‌های خود از هم پاشیده خواهد شد


۱۴۰۱/۴/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...