نسخه چاپی

محمدكاظم انبارلویی مطرح كرد:

3 بحران اصلاح طلبان و علل ورشكستگی آنها

3 بحران اصلاح طلبان و علل ورشكستگي آنها

انبارلویی درباره نوع انفعال جریان‌های اصلاح‌طلب در برابر مواضع اخیر موسوی خاطرنشان كرد: اصلاح‌طلبان به خاطر تناقضاتی كه در مواضع‌شان دارند، دچار ورشكستگی شده‌اند. در همین رابطه عباس عبدی درباره حوادث سال ۸۸ تأكید كرده بود كه اصلاح‌طلبان با حمایت از موسوی وارد وادی تناقضات شده‌اند.

به گزارش نما ،  محمدکاظم انبارلویی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به بیانیه اخیر میرحسین موسوی و دلایل انتشار آن در شرایط کنونی خاطرنشان کرد: ما طی یک سال گذشته شاهد پدیداری یک ابتکار گفتمانی در قالب سرودی تحت عنوان سلام فرمانده بودیم که به‌سرعت ایران و پنج قاره را درنوردید و یک خط فکری از امپراتوری گفتمانی مهدوی در جهان پدید آورد.
همین‌طور در دهه اول محرم هم دیدیم که مسلمانان جهان اعم از شیعه و سنی در تکریم شعائر عاشورا کوشیدند و طبعا در چنین فرآیندی ما با گستره‌ای از قدرت نرم جمهوری اسلامی در داخل و خارج از مرزهای کشور روبه‌رو بودیم که جریان امپراتوری رسانه‌ای غرب را منفعل کرد.
وی اضافه کرد: علاوه‌بر نفوذ جریان فکری نظام اسلامی در حوزه داخلی هم اخبار امیدوارکننده‌ای از پرتاب ماهواره خیام رسید که حاکی از ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی به عنوانی نظام مستقر و کشوری مقتدر بود.
عضو حزب مؤتلفه اسلامی با بیان این‌که گفتمان غربی در برابر این پدیده‌های فرهنگی منفعل بود، گفت: اتاق فکر غرب برای مقابله با این نفوذ معنوی و سیاسی می‌خواست فیلی هوا کند که حاصل آن انتشار بیانیه موسوی بود. توضیح این‌که پیشتر موسوی کتابی نگاشته بود که مقدمه آن در قالب بیانیه وی چند روز پیش منتشر شد.

انبارلویی، موسوی را یک مهره سیاسی سوخته دانست و تصریح کرد: طی چند روز اخیر خوشبختانه روشنفکران جامعه ما از هر جریانی به نقد محتوای این بیانیه پرداختند و نشان دادند که نویسنده آن تا چه اندازه از واقعیات جامعه ایرانی و عرصه‌های بین‌المللی به دورمانده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر این‌که ما مدت‌ها است از فتنه ۸۸ عبور کرده‌ایم، گفت: بیانیه اخیر موسوی نشان داد که او طرفدار اقدامات گروه‌های تروریستی و عملکرد ضدحقوق‌بشری داعش در کشور‌های اسلامی است و اظهارنظر او درباره موضوع بیداری اسلامی که از سوی او بهار عربی خوانده شد، حاکی از آن بود که موسوی به‌طور کلی عظمت و بزرگی مدافعان حرم را که برای خواباندن فتنه در عراق و سوریه با ازجان‌گذشتگی، آشوبگران را سرکوب کردند، نادیده گرفته است.
وی تصریح کرد: غرب به‌رغم همه امید‌هایی که به تشویش اذهان عمومی بعد از انتشار بیانیه اخیر موسوی بسته بود، اما متوجه شد که این اقدامات و تلاش‌ها نمی‌تواند باعث مخدوش شدن فضای گفتمانی انقلاب و مانعی برای بسط و توسعه فرهنگ عاشورا و کربلا شود، به همین واسطه بود که تنها اثر این بیانیه، مانور تبلیغاتی دوروزه رسانه‌های غربی بود.

انبارلویی درباره نوع انفعال جریان‌های اصلاح‌طلب در برابر مواضع اخیر موسوی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان به خاطر تناقضاتی که در مواضع‌شان دارند، دچار ورشکستگی شده‌اند. در همین رابطه عباس عبدی درباره حوادث سال ۸۸ تأکید کرده بود که اصلاح‌طلبان با حمایت از موسوی وارد وادی تناقضات شده‌اند.

این نویسنده و فعال رسانه‌ای ادامه داد: اصلاح‌طلبان از یکسو مدعی طرفداری از نظام و انقلاب و قانون اساسی هستند و از سوی دیگر پیاده‌نظام آن‌ها در خیابان علیه ولایت‌فقیه، رهبری، جمهوریت و اسلامیت نظام شعار می‌داد و جریان اصلاح‌طلب این بیم و نگرانی را دارند که با اعلام مواضع مشخص و تعیین خطوط قرمز، ممکن است پیاده‌نظام خود را از دست بدهند. به همین خاطر در یک عبارت می‌توان گفت که آن‌ها در برهوت تناقضات گرفتار شده‌اند. وی تأکید کرد: اصلاح‌طلبان اگر مدعی پایبندی به خط فکری امام هستند، باید نسبت به اصول منشور برادری امام، وفاداری خود را نشان دهند و علاوه‌بر مرزبندی با مواضع ضدانقلابی برخی از افراد، نسبت به سیاست تجاوزکارانه آمریکا و اروپا واکنش نشان دهند.

انبارلویی یکی از دلایل عدم موضع‌گیری اصلاح‌طلبان درباره بیانیه اخیر موسوی را نگرانی آن‌ها به دلیل از دست دادن حمایت اپوزیسیون دانست و اظهار کرد: تاکنون در عرصه رسانه‌ای حمایت‌هایی از اصلاح‌طلبان از سوی منافقین و سلطنت‌طلبان به دلیل فاصله گرفتن جریان‌های اصلاح‌طلب از نظام فکری و اعتقادی جمهوری اسلامی صورت می‌گرفت و البته این حمایت‌ها هم واقعی نبود، چون ضدانقلاب هم دل خوشی از اصلاح‌طلبان ندارد و بلکه نگاه آن‌ها نسبت به این جریان سیاسی کاملا ابزاری است. وی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی سرمایه‌های اجتماعی خود را از دست داده‌اند و انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که آن‌ها در پایین‌ترین سرمایه اجتماعی خود به‌سر می‌برند.

انبارلویی وجود سه بحران در مجموعه اصلاح‌طلب را عامل شکست آن‌ها دانست و تصریح کرد: وضعیت این جریان سیاسی در حوزه رهبری، مشروعیت و گفتمانی بحرانی است و در شرایط کنونی معلوم نیست که چه کسی شامل خاتمی، موسوی‌خوئینی‌ها، کروبی یا میرحسن موسوی رهبری این جریان را به عهده دارد. از سویی دیگر در عرصه گفتمانی هم با تناقضات زیادی روبه‌رو هستند و در حوزه مشروعیت هم فاقد پایگاه اجتماعی مناسب‌اند و تنها راه رهایی آن‌ها از این وضعیت، غلبه بر این سه بحران است.

منبع: جام جم

۱۴۰۱/۵/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...