نسخه چاپی

اسم رمز دولت اسلامی

اسم رمز دولت اسلامي

حمیدرضا ترقی

اسم رمز دولتهای ما باید این باشد: کسب رضای الهی و کار برای مردم؛ اصلاً باید هدف را در این دو جمله خلاصه کنیم. اگر رضای الهی هدف انسان شد، این در همه‌ی فعّالیّتهای ما، در همه‌ی اقدامهای ما، در نوع کارکرد ما اثر خواهد گذاشت.
(امام خامنه ای 9/6/1402 )
جهتگیری شهیدان رجائی و باهنر:
ما از این دو شهید، چه نمادی در ذهن داریم که بخواهیم وزرای ما و مسئولین و مدیران ارشد ما در هدایت به سمت آن نماد پیش بروند؟ [آن نماد] چیست؟ کارکرد اینها که جلوی چشم ما نیست؛ فرصتی نشد؛ شهید رجائی حدود یک ماه رئیس‌جمهور بود، شهید باهنر [هم] در همین مدّت نخست‌وزیر بود؛ شهید رجائی چند ماه هم نخست‌وزیر بود، با آن شرایط سختی که آن روز داشت. بنابراین، کارکرد این دو بزرگوار مورد نظر نیست و هیچ نشانه‌ای و اثری از کارکرد اینها نداریم. پس مسئله چیست؟ نکته‌ی مطرح شدن این دو نفر چیست؟ نکته در نیّت آنها است، در جهت‌گیری آنها است. جهت‌گیری این دو نفر شهید عزیز، جهت‌گیری انقلابی و الهی بود.9/6/1402
جهت گیری انقلابی و الهی دارای مفاهیمی عمیق وروشن و تعیین کننده است زیرا هم علائم الهی بودن درآن پیداست
و هم علائم انقلابی بودن .
رسیدن به مقام وجهه الهی که انسان تمام حرکات و اعمال خود را برای قرب به خدا ورضایت او به انجام رساند و از غیر او و جلب رضایت غیر او دوری کند کار اولیاء الهی است ولذا اعمال صالح وجه خدای تعالی است . اما م رضا ع به اباصلت فرمودند :وجه الله انبیاء رسل وحجج اویند که بندگان به وسیله وساطت آنان متوجه به خدای متعال و دین و معرفت او می گردند.پس جهت گیری این دوشهید متوجه کردن جامعه به صفات الهی و توحید وکسب رضای الهی بوده است
اما جهت گیری انقلابی :از آنجا که چالش هر تحول بزرگ اجتماعی ؛ حفظ جهت گیرهای آن انقلاب و تحول بسوی اهداف
آن است لذا صیانت از این جهت گیری از اهمیت بالایی برخوردار است .لذا اگر این جهت گیری توسط مردم و مسئولان در نسل های بعدی حفظ نشود ممکن است انقلاب به ضد خود تبدیل شود .
کسب رضای الهی با خدمت به مردم
همه‌ی شهدای ما و همه‌ی مجاهدین فی‌سبیل‌الله که مخلصانه در کار جهاد هستند، هدفشان رضای الهی است؛ رضای الهی و کار برای مردم که این هم مشمول رضای الهی است؛ یعنی خدای متعال این را از ماها خواسته که برای مردم کار کنیم.9/6/1402
اسم رمز دولت اسلامی
اسم رمز دولتهای ما باید این باشد: کسب رضای الهی و کار برای مردم؛ اصلاً باید هدف را در این دو جمله خلاصه کنیم. اگر رضای الهی هدف انسان شد، این در همه‌ی فعّالیّتهای ما، در همه‌ی اقدامهای ما، در نوع کارکرد ما اثر خواهد گذاشت. آن وقتی که شما در خانه دارید فکر میکنید برای کاری که بر عهده‌ی شما است یا کار وزارت را که سنگین بوده، ناچار شدید شب ببرید خانه و در خانه روی آن کار کنید، هیچ کس نمیفهمد، هیچ کس به شما احسنت نمیگوید برای این کار، کسی اطّلاع ندارد، امّا شما این کار را میکنید؛ برای چه؟ برای رضای الهی؛ این درست است؛ در کارکرد ما اثر میگذارد، در انتصابات ما اثر میگذارد.9/6/1402
اگر چنانچه رضای الهی هدف شد،:
• دشمن من خاطرش جمع است که من به او ظلم نخواهم کرد؛
• رفیق من و دوست من هم مطمئن است که من برای او یک امتیاز رفاقتی قائل نمیشوم.
• مراقب هستیم کسی را که شایسته است سر کار بگذاریم، نه آن کسی را که با ما رفیق است، با ما دوست است،
به خاطر دوستی، بدون صلاحیّت.
خصوصیّت رضای الهی این است. مرحوم شهید رجائی و مرحوم شهید باهنر واقعاً این‌جوری بودند؛ یعنی واقعاً هدفشان رضای الهی بود. این شد دستورالعمل و به‌اصطلاح آن پرچمی که روی آن، اسم این دولت نوشته شده؛
کاربرای مردم :
خدمت به مردم در منظومه فکری و سیاسی امامین انقلاب جایگاه ویژه ای دارد زیرا مردم نقش اول را در حمایت و پشتیبانی از این انقلاب داشته اند و همه مسئولان باید خود را خدمتگزار آنان بدانند به نمونه ای از سخنان رهبر انقلاب
در این خصوص توجه کنید :
• من بارها تصریح کرده‌ام که مسئولان ما خدمتگزاران مردم و به تعبیر واضح و روشن، نوکران مردمند.
• مسئولان باید در خدمت به مردم از یکدیگر سبقت بگیرند و یک نهضت خدمت به مردم راه بیندازند.
• خدمت به مردم، آن هم در ابعاد یک دولت، با محدوده‌ی وسیعی که دارد، چیز مهمی است؛ که وقتی با نیت خالص و برای خدا انجام میگیرد، با هیچ عبادتی واقعاً قابل مقایسه نیست.
• ما اصلاً برای خدمت به مردم آمده‌ایم. فلسفه وجود ما خدمت به مردم است.
• اگر در خدمت ترویج اخلاق و معنویّت و صلاح و رستگاری انسانها قرار دادیم، خیر است
• نمایندگان برای خدمت به مردم آماده‌اند؛ وظیفه آنهاست؛ باید هم این کار را بکنند؛ باید هم خدمت کنند. فلسفه وجود بنده و امثال بنده و دیگر مسؤولان، خدمت است.
• مردم هم تشنه خدمت‌رسانىِ دولت هستند.
• هر جا خدمت باشد، هم مردم طرفدار هستند، هم رهبری طرفدار است.
• مردم‌سالاری این است که مردم مسؤولان را انتخاب میکنند. آن روی دیگر این است که وقتی مسؤولان بر سرِ کار آمدند، همه همّتشان رفع نیازهای مردم و کار برای آنهاباشد.
• خدمت‌رسانی به مردم یک مبارزه‌ی بزرگ و سنگین است؛ زیرا خدمت رساندن به عموم مردم با منافع بعضی گروه‌های خاص تضاد پیدا میکند.
• این ملت به نماینده‌ای احتیاج دارد که این کار را برای انجام خدمت برگزیده است.
• امروز خدمت به ایران و خدمت به ملت ایران، عبارت از خدمت به اسلام است.
• نیّت، خدمت به مردم است. البته توان همه مسؤولان یکسان نیست. ممکن است بعضی توان و امکان بیشتر و بعضی کمتر داشته باشند؛ ولی همه میخواهند خدمت کنند.
بنابر این اسم رمز دولت اسلامی منبعث از آرمان و سیره امامین انقلاب و شهدای دولت شهید رجائی و باهنر کسب رضای الهی و کارو خدمت به مردم است که باید در همه دولتها سرلوحه فعالیتها ی دولتمردان قرار گیرد انشاءالله

۱۴۰۲/۶/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی: