نسخه چاپی

برف وباران با گرد وخاك می آید

مدیركل پیش‌بینی هشدار سریع سازمان هواشناسی كشور نسبت به بارش شدید برف و باران در استان‌های شمالی كشور و اختلال تردد در راه‌های منتهی به آنها هشدار داد.

به گزارش نما، مهندس عبدالرضا امیدوار شهری روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی گفت: بر این اساس در روز سه‌شنبه در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بارش شدید برف پیش‌بینی شده است که بدین ترتیب در برخی مناطق این استان‌ها به ویژه در مناطق مرتفع و راه‌های ارتباطی کوهستانی البرز، اختلال در تردد جاده‌ای پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت از اواخر سه‌شنبه در استان‌های خراسان‌ شمالی و شمال استان خراسان رضوی نیز مشاهده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به سبب افزایش سرعت وزش باد بر روی عراق، گرد و خاک سبب کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی در جنوب استان خوزستان و پس از آن استان بوشهر خواهد شد، افزود: در این مدت به دلیل وزش باد شدید و طوفانی بودن آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان، توصیه می‌شود که شناورهای سبک از ترددهای غیر ضروری در این مناطق خودداری کنند.

مدیرکل پیش‌بینی هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور از وزش باد شدید و طوفان گرد و خاک در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان خبر داد و گفت: بر اساس نقشه‌های هواشناسی از اواخر سه‌شنبه و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، وزش باد شدید و طوفان گرد و خاک در برخی نقاط استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان پیش‌بینی شده است که بر این اساس در این مناطق شاهد کاهش دید افقی و کیفیت هوا خواهیم بود. از سوی دیگر این طوفان موجب اختلال در تردد راه‌های ارتباطی این استان‌ها نیز خواهد شد.

امیدوار شهری با اشاره به اینکه از عصر دوشنبه و طی روز سه‌شنبه پایداری جوی در تهران کاهش خواهد یافت، افزود: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود از غلظت آلاینده‌های جوی به طور موقت در پایتخت تا پایان روز سه‌شنبه کاسته شود.

مدیرکل پیش‌بینی هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی بیانگر تقویت جریان‌های شمالی و نفوذ هوای سرد تا روز چهارشنبه به نیمه شمالی کشور است که با گذر موج طراز میانی جو همراه می‌شود که از این رو به تدریج در سواحل شمالی کشور و استان اردبیل ابرناکی، بارش برف و باران و وزش باد و در برخی مناطق شمال غرب و ارتفاعات البرز، افزایش ابر و بارش پراکنده برف و باران پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در روز سه‌شنبه، بارش‌ها در سواحل شمالی کشور به ویژه در غرب و مرکز دریا تشدید می‌شود، افزود: از بعدازظهر سه‌شنبه در برخی مناطق دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز کشور نیز افزایش ابر و بارش پراکنده انتظار می‌رود و در شمال غرب، دامنه‌های البرز و سواحل شمالی کشور کاهش محسوس دما رخ خواهد داد.

امیدوار شهری با تاکید بر اینکه این سامانه اوایل روز چهارشنبه در سواحل شرقی دریای خزر و برخی نقاط شمال شرق، شرق و ارتفاعات جنوب شرق کشور فعال بوده و به تدریج از کشور خارج می‌شود، خاطر نشان کرد: بدین ترتیب در روز چهارشنبه کاهش محسوس دما را در شمال شرق و شرق کشور انتظار داریم. همچنین طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برای برخی مناطق شرق و جنوب شرق کشور نیز باد و گرد و خاک انتظار می‌رود. از سوی دیگر از بعدازظهر سه‌شنبه در جنوب غرب و جنوب کشور نیز پدیده گرد و خاک پیش‌بینی شده است.

مدیرکل پیش‌بینی هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: طی روزهای پنجشنبه و جمعه در اغلب مناطق کشور، جوی آرام مستقر بوده و افزایش دما پیش‌بینی شده است که این افزایش دما در سواحل شمالی کشور محسوس خواهد بود.

وی به وضع هوای تهران اشاره کرد و به ایسنا گفت: بر این اساس در روز سه‌شنبه آسمان تهران ابری با بارش پراکنده در اوایل شب، کاهش ابر، گاهی وزش باد پیش‌بینی شده است که حداقل و حداکثر دمای تهران در این روز با 4 درجه کاهش به 3- و 3 می‌رسد. همچنین در روز چهارشنبه، آسمان پایتخت صاف تا کمی ابری در اواخر وقت غبارآلود پیش‌بینی شده است که حداقل و حداکثر هوا در این روز 5- و 4 خواهد رسید.

مدیرکل پیش‌بینی هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: در روز سه‌شنبه استان‌های آذربایجان شرقی و همدان با حداقل دمای 14 درجه سانتیگراد زیر صفر سردترین و هرمزگان با حداکثر دمای 21 درجه سانتی‌گراد بالای صفر، گرم‌ترین استان‌های کشور خواهند بود. همچنین در این مدت حداقل دمای 27 استان کشور به زیر صفر خواهد رفت.

۱۳۹۱/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...