نسخه چاپی

تاكید سازمان ملل بر اجرای طرح آیت‌الله سیستانی

فرستادە ویژە سازمان ملل در امور عراق ضمن حمایت از طرح پیشنهادی آیت‌الله سیستانی برای خروج عراق از بحران كنونی ، همە مقامات و گروههای سیاسی این كشور را بە گفت‌وگو و میانە روی در دیدگاههای خود دعوت كرد.

به گزارش نما، «مارتین کوبلر» نمایندە ویژە دبیر کل سازمان ملل در عراق در گفت‌وگو با فارس، حمایت خود از طرح آیت‌الله سیستانی دربارە خروج عراق از بحران کنونی را اعلام کرد.

وی اظهار داشت: دیدگاە آیت‌الله سیستانی برای خروج از بحران کنونی عراق، بسیار منطقی و منصفانە است و مقامات سیاسی می‌توانند با عملکرد بە این طرح ، کشور را از بحران کنونی کە در آن گرفتار شدە نجات دهند و از بروز بحران‌های جدی تر جلوگیری کنند.

نمایندە ویژە سازمان ملل بە دیدار اخیر خود با مرجع بزرگ شیعیان عراق در شهر نجف اشرف اشارە کرد و گفت: نقش آیت‌الله سیستانی در عراق برای همە روشن است ، بە همین دلیل برای مشورت بە ایشان عازم نجف شدم از دیدگاههای ایشان دربارە اوضاع کنونی مطلع شدم.

کوبلر تصریح کرد: آیت‌الله سیستانی همە گروههای سیاسی را بە انعطاف و میانە‌روی و پرهیز از جنگ‌های رسانەای دعوت کرد و این دقیقا چیزی بود کە خود سازمان ملل نیز بە دنبال آن است، ما می‌خواهیم مقامات سیاسی و گروههای عراقی، انعطاف بیشتری در گفت‌وگوهای خود نشان دهند.

وی همچنین بە دیدارهای اخیر خود با مقامات سیاسی عراقی در نقاط مختلف این کشور اشارە کرد و گفت: من در این چند روز گذشتە تقریبا با تمامی مقامات سیاسی دیدار کردم و در همە این دیدارها آنها را بە گفت‌وگوی بیشتر و آرام کردن اوضاع دعوت کردم.

فرستادە ویژە دبیر کل سازمان ملل در پایان ابراز امیدواری کرد ، گروههای سیاسی عراق بتوانند با گفت‌وگوهای مداوم عراق را از این مرحلە سخت عبور دادە و نمونەای واقعی از دمکراسی و تسامح را نشان جهانیان دهند.

آیت‌الله سیستانی مرجع بزرگ شیعیان عراق ، اخیرا از دولت خواستە است به تقاضاهای مشروع مردم در استانهای کە هم اکنون تظاهرات در آنها در جریان است پاسخ دادە و در راستای اجرای آنها گام بردارد.

وی همچنین از بلوک بندی های مذهبی و طائفی در عراق بە شدت انتقاد کرد و گفتە است خواستەهای مشروع مردم در هرجای کە باشد ما از آنها حمایت می‌کنیم و دولت نیز موظف است طبق قانون با این خواستەها برخورد کند.

رهبر شیعیان عراق همچنین از دستگاه‌های امنیتی و نیروهای پلیس خواسته در مقابل تظاهر کنندگان خویشتن‌داری کرده با خونسردی رفتار کنند و از درگیر شدن با آنها و انجام کارهایی که به ایجاد تنش در خیابان‌ها می‌انجامد، خودداری کنند.

۱۳۹۱/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...