نسخه چاپی

تاكید صالحی بر حقوق ایران در دریای خزر

وزیر امور خارجه با بیان اینكه ایران هرگز از حقوق خود در خزر عقب‌نشینی نخواهد كرد، گفت: ایران از نعمت ۱۵ همسایه برخوردار است و این تعداد همسایه را نعمت الهی و فرصتی ارزشمند تلقی می‌كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی ازدومین اجلاس ملی خزر پرداخت و اظهار داشت: دومین اجلاس ملی خزر از طرف کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ساری آغاز به کار کرد.

وی افزود: این اجلاسبا حضور علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه و قشقاوی، آخوندزاده و کمالوندی معاونان وزارت خارجه، حضرت آیت‌الله طبرسی نماینده ولی‌فقیه در مازندران، آیت‌الله جباری عضو مجلس خبرگان رهبری در استان، نمایندگان استان مازندران آقایان ناصری، شجاعی‌کیاسری و حسینی، طاهایی استاندار مازندران، محمدی‌فر معاون وزیر کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی، معاونین استانداران گیلان و گلستان، امیرسرتیپ نامی، سلامی فرمانده دریابانی جمهوری اسلامی ایران، معاون وزیر نیرو، امیر دریادار صدری و سایر میهمانان تشکیلشد.

«در ابتدا پس از قرائت قرآن کریم، ثنایی دبیر اجلاس گزارشی از اجلاس اول و دستاوردهای آن گزارش ارائه کرد و پس از آن، طاهایی استاندار مازندران ضمن خیر مقدم به میهمانان، مسائل عمده و مهمخطه شمال را ذکر کرد.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: در ادامه جلسه، حضرت آیت‌الله طبرسی نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، از وجود دریا و جنگل به عنوان دو نعمت الهی در خطّه شمال یاد کرد؛ همچنین ایشان درخواست کرد تا حق‌السهم جمهوری اسلامی در دریای خزر در سطح و شأن ملت ایران تعیین شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: در ادامه جلسه، وزیر امور خارجه سخنران اجلاس بود، صالحی ضمن اعلام اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی در حوزه خزر گفت کهاولاً ایران هرگز از حقوق خود در خزر عقب‌نشینی نخواهد کرد و دوم اینکه جمهوری اسلامی بههمه کنوانسیون‌ها و توافقات بین‌المللی با حفظ منافع ملی خود پایبند است و سوم اینکه جمهوری اسلامی به شدت پایبند به اصول دینی و تکالیف و آموزه‌های اسلام است و بالاخره اینکه ایران از نعمت 15 همسایه برخوردار است؛ جمهوری اسلامی این تعداد همسایه را نعمت الهی و فرصتی ارزشمند تلقی می‌کند. جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا صمیمانه‌ترین و دوستانه‌ترین روابط را با همسایگان خود برقرار کند و از هر گونه تنش که اغلب آنها نیز از سوی دشمنان همه کشورهای منطقه مدیریت می‌شود، پرهیز خواهیم کرد.

وی اضافه کرد:صالحی همچنین با اشاره به استقلال و عزت ملت ایران در عرصه بین‌المللی،گفت که ما هزینه استقلال در مقابله قدرت‌های سلطه‌گر را می‌پردازیم، چرابزرگترین مشکل آمریکا در عرصه بین‌المللی ایران است؟ مگر ایران به کدام کشور تجاوز کرده است؟ مگر ایران در امور داخلی کدام کشور دخالت کرده است؟ چه ظلمی به کدام ملت یا کشوری کرده‌ایم؟ چرا باید هزینه بدهیم؛ چون به اصول اسلام و آموزه‌های دینی پایبند هستیم، چون خواهان استقلال خود هستیم، چون حامیان مظلومان هستیم باید هزینه بدهیم؟کشورهای حوزه خزر به توافقات نشست سال 1389 کشورهای حوزه خزر پایبند هستند.

سیدحسین نقویتصریح کرد: سخنران بعدی اجلاس، بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی بود که اولویت‌ها و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی در حوزه خزر را در سه محور اولویت‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی و نظامی ارائه کرد وبا اشاره به اهمیت حوزه سیاسی خزر، گفت که تنظیم و انعقاد رژیم حقوقی دریای خزر با حفظ منافع ملی کشور، جلوگیری از ملاحظات دشمنان کشورهای منطقه از آن طرف دنیا در امور خزر و تحقق هدف راهبردی جمهوری اسلامی ایران به عنوان پل ارتباطی ایران با کشورهای همسایه از جمله اولویت‌های سیاسی است؛ استفاده علمی از منابع دریایی و فسیلی خزر و تقویت ظرفیت‌های ترانزیتی، تجاری و بندری خزر و تحقق احداث خط انتقال لوله‌های نفت و گاز از جمله اولویت‌های اقتصادی منطقه است.

نقوی اضافه کرد: بروجردی همچنین تأکید کرد که تقویت نظامی در جهت سیاست‌های صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران، تقویت روابط ایران - مسکو، مقابله با توطئه‌های آشکار و مصوب آمریکا برای نفوذ و ایجاد بحران در منطقه، چپاول منابع و سرمایه‌های منطقه از جمله اولویت‌های امنیتی حوزه خزر است.

ویتأکید کرد: در ادامه جلسه محمدی‌فر معاون وزیر کشور، ناصری نماینده بابل در، امیر دریادار دومصدری مشاور عالی فرمانده کل ارتش از جمله سخنرانان این اجلاس بودند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درپایان خاطرنشان کرد: کوثری رئیس کمیته دفاعی، محسنی‌ثانی رئیس کمیته امنیتی، شوشتری رئیس کمیته حقوق بشر و حسینی عضو هیئت رئیسه از جمله اعضای کمیسیون امنیت ملی حاضر در این اجلاس بودند.

۱۳۹۱/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...