نسخه چاپی

لاريجاني:

كشورهای منطقه نقش دلالی سیاسی دارند

رییس مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه كشور سودان در مساله فلسطین به خوبی عمل كرده است، گفت: در شرایطی كه بسیاری از كشورها در منطقه تنها در مورد فلسطین حرف می‌زنند و گاه نقش دلالی سیاسی بازی می‌كنند، كشور سودان در این زمینه نقش مثبتی را ایفا كرده و از عقلانیت خوبی برخوردار بوده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، علی لاریجانی شب گذشته بعد از ورود به خارطوم در ضیافت شام سفارت جمهوری اسلامی ایران در سودان و در جمع ایرانی‌های مقیم این کشور، ضمن گرامیداشت ایام فرخنده میلاد پیامبر (ص) گفت: جمهوری اسلامی ایران با کشور سودان روابط نزدیکی دارد. کشور سودان دوست و برادر ماست.

وی افزود: در اوضاع کنونی منطقه مسئولان سودانی از عقلانیت خوبی در هدایت امور برخوردار بودند بخصوص به مساله فلسطین توجه خاصی داشته که باید آن را قدر بدانیم.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها در منطقه تنها راجع به مساله فلسطین حرف می‌زنند اما در مقام عمل ورود پیدا نمی‌کنند و حتی گاه نقش دلالی دارند به طوری که در این رابطه با وجود داشتن منابع مالی غنی، به جای حمایت از مردم فلسطین، منابع خود را برای کشورهای زورگو خرج می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: گاهی شیطنت‌هایی که در منطقه بروز پیدا می‌کند با پول کشورهای منطقه اتفاق می‌افتد، چنین رویکردی در کشور سودان مشاهده نمی‌شود. مسئولان این کشور نقش مثبتی در این امور داشته و ثابت‌ قدم بوده‌اند از این جهت می‌توان گفت که ارتباط با کشور سودان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه ایران و سودان از لحاظ سیاسی و اقتصادی رایزنی‌های دیپلماتیک و همکاری‌های خوبی داشته‌اند، گفت: هیچ‌گاه ایران و سودان نقطه‌ی چالش‌برانگیزی نداشته‌اند و همیشه رایزنی‌ها خوب بوده است از این رو باید از این مجال و ظرفیت‌های این کشور استفاده کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت‌های کشور سودان برای سرمایه‌گذاران ایرانی تعریف شده نیست، اظهار کرد: سرمایه‌گذاران با زمینه‌های قابل سرمایه‌گذاری در این کشور آشنا نیستند. مطمئنا سرمایه‌گذاری برای سودان مفید است چرا که ایران همواره علاقه‌مند است کشورهایی همچون سودان استقبال اقتصادی و سیاسی خود را حفظ کرده و روی پای خود بایستند، این اتفاق برای عظمت اسلام مفید است، این همان استراتژی است که جمهوری اسلامی به دنبال آن است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که باید از ظرفیت‌های کشور سودان استفاده کرد تا شاهد استقلال و شکوفایی این کشور باشیم. از این رو ضروری است اتاق بازرگانی و نهادهای دولتی در این زمینه تحرک بیشتری داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه سفرش به سودان برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس اسلامی است، گفت: این اجلاس فرصتی است برای گفت‌وگو با کشورهای مختلف در زمینه‌های متفاوت و مطمئنا تلاش می‌کنیم تا با مسئولان سودانی نیز در ابعاد مختلف گفت‌وگو داشته باشیم.

لاریجانی در ادامه با گرامیداشت میلاد پیامبر اکرم (ص)،‌اظهار کرد: وجود نازنین حضرت محمد (ص) باعث اعتلای همه مسلمانان شد. آیین مقدس اسلام توانست نگاه جدیدی به حیات بشر در دنیای امروز نشان دهد.

وی افزود: تفکری که در متن تفکر اسلامی رشد پیدا کرد در ساحت حیات معنوی بشر تعریف شد. انسانی که در تمدن تک‌ساحتی رشد پیدا کرده است، در دنیای امروز دچار چالش شده‌ و گاهی از غربت خود یاد می‌کند،با آیین پیامبر اکرم (ص) می‌تواند تمام وجودش پرورش پیدا کند.

نماینده مردم قم همچنین گفت: در تفکر اسلامی، آزادگی و دریدن پرده‌هایی که انسان‌ها را محدود می‌کند، وجود دارد.

رییس قوه مقننه احیای تفکر جهادی در دهه‌های اخیر را باعث سرفرازی مسلمانان دانست و اظهار کرد: این تفکرات باعث شده است که کشورهای دیگر نسبت به اسلام و ایران حساسیت داشته باشند چون ایران بعد از انقلاب کانون موج‌آفرینی در مورد اسلام بوده است که مطمئنا به ضرر کشورهای غربی است.

لاریجانی در پایان با اشاره به سالروز آغاز ولایت حضرت مهدی (عج)، گفت: امشب آغاز ولایت امام زمان(عج) است که برای ما شیعیان بسیار مبارک می‌باشد. پشتوانه عظیم وجود امام زمان(عج) حیات جدیدی به تمامی انسان‌ها می‌بخشد. در مکتب ما که بر اساس ولایت آن حضرت شکل گرفته است چنین دورنمایی از آینده باعث تکاپو، فعالیت و تلاش می‌شود از این رو انقلاب مهدی انقلاب حیات‌بخش و تحرک‌بخشی برای بشریت است و وجه دیگری است که انقلاب‌های امروز را می‌تواند هدایت کند.

۱۳۹۱/۱۱/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...