نسخه چاپی

مدیریت گردش اطلاعات

محمد كاظم انبارلویی

يکي از مهمترين امور مربوط به جنگ نرم، مديريت گردش اطلاعات است . ترديدي نيست که نبايد در آزادي گردش اطلاعات در جامعه اخلال کرد. يکي از «پُز»هايي که امروز غربي ها در جهان مي دهند آن است که گردش اطلاعات بايد در جامعه جهاني آزاد باشد و هيچ کس حق ندارد در آن اخلال کند.
همان هايي که چنين حقي را براي بشر تعريف کرده اند در جوامع خود به شدت اطلاعات را از توليد تا پردازش و نيز نحوه توزيع کنترل مي‌کنند. آنها با پيچيده ترين اشکال با بهره گيري از تازه ترين رهاوردهاي علمي در حوزه جامعه شناسي و روان شناسي «مديريت اذهان» را در کشور خود اعمال مي‌کنند.
«اطلاعات» و «ارتباطات» با مکانيسم هاي کاملا پيچيده در جوامع غربي به بهانه حفظ امنيت ملي تحت کنترل است.
غرب براي اداره جوامع تحت سيطره خود نه تنها گردش اطلاعات و نحوه ارتباطات را در کنترل دارد بلکه از اين طريق کاملا سياستهاي اقتصادي ، فرهنگي و اجتماعي خود را تبليغ و ترويج مي‌کند.
انقلاب اسلامي ايران و شخصيت پر نفوذ امام خميني (ره) به عنوان بنيانگذار جمهوري اسلامي به همراه ملت آگاه و هوشمند ايران طي سه دهه گذشته با عبور از ترفندهاي اطلاعاتي و ارتباطاتي دشمن اجازه اخلال به آنها در گردش صحيح اطلاعات ندادند.
نخبگان از يک سو در ارتباط با رهبري انقلاب اسلامي و نيز در ارتباط با مردم از سوي ديگر مردانه ايستادند و نگذاشتند دشمن به اهداف خود برسد. فتنه 18 تير سال 78و نيز فتنه روزهاي پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري در سال 88 نمونه اي از ايجاد اخلال در گردش اطلاعات در جامعه و نوع ارتباطات در لايه هاي گوناگون جامعه بود.
تجربيات ملت و دولت در مهار فتنه نشان مي دهد بايد يک نگاه نو و يک ارزيابي جديد نسبت به گردش صحيح اطلاعات و ساماندهي ارتباطات در کشور داشته باشيم.اين نگاه به ما کمک مي کند در انتخابات آينده جلوي باز توليد فتنه را بگيريم .
بارها اتفاق افتاده است يک خبر يا يک تحليل دستکاري شده بين نخبگان و بويژه اصولگرايان دست به دست مي چرخد که پس از مدتي معلوم مي‌شود از اصالت برخوردار نيست و متاسفانه منشا داوري و قضاوت نيز قرار مي‌گيرد.
اين نوعي اخلال در گردش اطلاعات بين نخبگان و نيز اخلال در ارتباط بين مومنين است. راه حل برخورد با اين پديده و جلوگيري از کژراهه ها اين است که منبع خبر مورد شناسايي و اخبار بعدي آن مورد تامل و مداقه قرار گيرد.
البته ترديدي نيست که در هر خبري احتمال کذب و صدق مي رود. اما اگر برخي خبرها به لحاظ طبقه بندي در لايه اي از تحليل قرار گيرد به لحاظ فاسد بودن آن کل تحليل را فاسد مي کند. شکاف بين اصولگرايان شکاف بين قوا و شکاف بين نخبگان معمولا از طريق همين دست خبر و تحليل ها فعال نگه داشته مي‌شود. مسئولان در فتنه 88 تلاش خود را کردند که جنگ نرم دشمن کمترين تلفات را داشته باشد اما اين تلاشها به همين سد برخورد کرد . سد اخلال در گردش اطلاعات و سد گردش اطلاعات فاسد و به تبع آن تحليل فاسد مهمترين مانع براي ساماندهي مقابله با جنگ نرم و دسترسي به نتايج شيرين بود. اکنون بسياري از کساني که در فتنه گرفتار شدند مي خواهند به اردوگاه انقلاب و مردم برگردند. اما جريان وسيع اطلاعاتي و ارتباطي غرب که نوعا از طريق ماهواره ها و فضاي مجازي شارژ مي‌شود انبوهي از اخبار دروغ و تحليل هاي نادرست را به صورت بمباران راهي فضاي تنفسي جامعه مي کند گاهي آلودگي از حد هشدار مي گذرد و به حد اضطرار مي‌رسد بايد فکري براي اين پديده کرد .
رسانه ملي و رسانه هاي جمعي در کشور بايد بارصد اخبار صحيح به دوست و دشمن اجازه اخلال در گردش آزاد اطلاعات در کشور را ندهند.

۱۳۹۱/۱۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...