نسخه چاپی

2 محاسبه غلط و شكست در كمتر از 6ماه

محاسبات نتانیاهو برای انتخابات زودرس پارلمانی اشتباه از آب درآمد. او یك چهارم كرسی ها در كنست را از دست داد، همان گونه كه برآورد وی در حمایت از رقیب اوباما در انتخابات آمریكا اشتباه بود.

به گزارش نما به نقل از کیهان، وبسايت راديوفردا در تحليلي نوشت: از دست دادن يك چهارم كرسي هايي كه دولت ائتلافي نتانياهو در كنست (پارلمان اسرائيل) در اختيار داشت، نخست وزير راستگراي آن كشور را در اتخاذ سياست خارجي تهاجمي عليه ايران با محدوديت روبرو خواهد ساخت. نتانياهو در 22ماه دسامبر گذشته اعلام داشت: «چنانچه آراء لازم را كسب كنم مقابله با برنامه اتمي ايران هدف اصلي من در دور بعدي نخست وزيري خواهد بود.»


اين تحليل مي افزايد: ايهود اولمرت نخست وزير سابق اسرائيل طي گفتگويي در 12 ماه ژانويه جاري با همان شبكه تلويزيوني (كانال2)، دولت نتانياهو را متهم ساخت كه 11ميليارد دلار طي 4سال گذشته صرف طرحهاي بي نتيجه مقابله با برنامه هاي اتمي ايران نموده است.


راديو فردا ادامه مي دهد: نخست وزير اسرائيل كه گفته مي شود داراي روابط شخصي سرد با باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا است، ضمن پشتيباني از ميت رامني، نامزد حزب جمهوري خواه در انتخابات رياست جمهوري آمريكا، قصد داشت در صورت شكست انتخاباتي رامني و راه يافتن دوباره اوباما به كاخ سفيد، به عنوان «طرح دوم»، موقعيت داخلي خود را از راه كسب اكثريت بزرگتر در مجلس (كنست) تقويت و از اين راه دولت آمريكا را به حمايت از طرحهاي سياست خارجي خود در رابطه با ايران و فلسطينيان غزه متقاعد و يا وادار سازد. با شكست رامني از اوباما، انتظار ابتدايي نتانياهو برآورده نشد.


در يك نتيجه غيرمنتظره براي رئيس دولت اسرائيل، رأي دهندگان اسرائيلي طي انتخابات اخير، به جاي پرداختن به موضوع سياست خارجي، مسائل اقتصادي و سياست داخلي كشور را در انتخاب نمايندگان مورد نظر خود مورد توجه بيشتر قرار دادند.


در ادامه اين تحليل خاطر نشان شده است: به اين ترتيب انتظارات نتانياهو در هيچ يك از دو مسير برآورده نشد. با اعلام نتايج انتخابات، ائتلاف نتانياهو-آويگدور ليبرمن، يا مجبور به داشتن تركيب شكننده اي در پارلمان اسرائيل است و يا ناگزير از سازش با احزاب ميانه و چپ. در هر دو صورت اتخاذ سياست هاي افراطي، منجمله تدارك جنگ خارجي براي دولت وي و كسب حمايت پارلمان در اين زمينه براي وي بسيار دشوار خواهد بود.


نتانياهو در انتخابات اخير 11 كرسي پارلماني را از دست داد.

راديو فردا مي افزايد: اتباع اسرائيل كه تا ميانه سال گذشته به نظر مي رسيد از عملكرد دولت نتانياهو در مجموع راضي به نظر مي رسند، طي انتخابات اخير تا حدود زيادي از كنار مسائل خارجي گذشته و توجه اصلي را به مسائل داخلي خود معطوف ساختند. از اين جهت ضعيف شدن دولت ائتلافي نتانياهو در كنست، توام با بي علاقگي مردم اسرائيل به درگيري نظامي تحريك نشده عليه ايران، امكان پيگيري هر طرح نظامي جنجالي عليه ايران را از دولت نتانياهو سلب خواهد كرد.


در پايان اين تحليل آمده است به اين ترتيب، اشتباه محاسبه نتانياهو براي برگزاري انتخابات و تقويت موقعيت دولت ائتلافي، به جاي دست يافتن به نتايج مورد انتظار، به تضعيف موقعيت داخلي دولت و همچنين احتمال كاهش حمايت متحدان خارجي آن كشور منجر شده است.

۱۳۹۱/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...