نسخه چاپی

پشت پرده شایعه انفجار فردو چه بود؟

عکس خبري -پشت پرده شايعه انفجار فردو چه بود؟

رسانه های غربی در جدیدترین جوسازی علیه ایران، مدعی انفجار در تاسیسات فردو شده و به تحلیل این اتفاق پرداخته اند.

به گزارش نما و به نقل از روزنامه شما، رسانه های غربی در جدیدترین جوسازی علیه ایران، مدعی انفجار در تاسیسات فردو شده و به تحلیل این اتفاق پرداخته اند.
ماجرا از آنجا آغاز شد که وبسایت آمریکایی WND که وابسته به محافظه‌کاران است، به نقل از "حميد رضا ذاکری" يک ايرانی فراری از کشور که از سالها پيش خود را مرتبط با تشکيلات اطلاعاتی و شورای امنيت ملی ايران معرفی کرده بود، در ادعایی مضحکانه نوشت که انفجاری «مهیب» در روزهای گذشته در سایت اتمی فردو در قم رخ داده است و تمامی ۲۴۰ کارشناس هسته‌ای و کارکنان آن در دل کوه گرفتار شده و وضعیت اضطراری در محل برقرار است.
این وب سایت مدعی شده بود که ایران به سختی در تلاش است تا از انتشار این خبرها جلوگیری کند و لذا منطقه را زیر پوشش مقررات سختگیرانه قرار داده و رفت و آمد افراد عادی را قطع کرده و بزرگراه قم- تهران هم تحت کنترل است.
در ادعایی دیگر، فردی به نام رضا کهلیلی که خود را جاسوس آمریکا در ایران معرفی کرده، به روزنامه المانی دی ولت گفته که ، انفجار حدود شش روز پیش، یعنی یک روز پیش از انتخابات پارلمانی در اسرائیل رخ داده است و در پی آن تماس حدود ۲۴۰ نفر با دنیای خارج قطع شده است.جالب آنکه در برخی منابع دیگر نیز اعلام شده که ارتباط 190 نفر با دنیای خارج قطع شده است!
بنا بر ادعای این گزارش، امواج ناشی از این انفجار تا 3 مایل آن سو تر پیش رفته و به همین دلیل آزاد راه تهران – قم برای چند ساعت مسدود شده است. همچنین گفته می شود که مقامات آمریکایی نیز در جریان وقوع این انفجار قرار گرفته اند.
این وب سایت که خود نیز تایید نشدن این خبر را خاطرنشان می کند ، مدعی است  انفجار در ساعت 11:30 دقیقه صبح روز دوشنبه اتفاق افتاده است.
سایت غنی سازی فوردو ده ها متر زیر زمین بنا شده و در آن دو آسانسور تعبیه شده است. پله های اضطراری نیز در این سایت به چشم می خورد و به گفته منبع خبری دبلیو ان دی، دسترسی به راه خروج اضطراری جنوب غرب این سایت امکان پذیر نیست.  
پس از طرح این ادعاها بود که ایران به این خبر واکنش نشان داد و خبر انفجار در سایت فردو را دروغ دانست. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در این خصوص گفت که «براساس تحقیقات صورت گرفته از مسئولان سازمان انرژی اتمی این موضوع به هیچ عنوان در هیچ ابعادی صحت ندارد.»
علاء الدین بروجردی ضمن تکذیب قاطع خبر وقوع انفجار در تاسیسات فردو، تصریح کرد: خبر دروغ وقوع انفجار در تاسیسات فردو، شو تبلیغاتی غرب در آستانه مذاکرات هسته ای است برای تاثیر گذاری بر نتیجه مذاکرات است .
سردار مسعود جزايری، معاون فرهنگی و امور بسیج ستاد کل نیروهای مسلح  نیز در حاشیه مراسمی در تهران گفت که انفجار در فردو را تکذيب کرد.
روز دوشنبه  جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به ادعای یک رسانه امریکایی در باره وقوع انفجار در تاسیسات فردو گفت: «ما اطلاعاتی که این ادعاها را تایید کند نداریم و ما فکر نمی‌کنیم که این گزارش معتبر باشد.»کارنی در این باره گفت: ما اطلاعاتی که این ادعا را تایید کند نداریم و معتقد نیستیم که گزارش معتبری باشد.
از سوی دیگر آوری دیچتر، وزیر دفاع داخلی اسرائیل روز یکشنبه با اشاره به خبر منتشر شده در برخی رسانه های غربی مبنی بر وقوع انفجار در سایت غنی سازی فوردو، مدعی شد از انفجاری که به انسان ها آسیب نزند، استقبال می کند.
روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز با تردید درباره این گزارش نوشته بود رسانه‌های غربی که به منابع اطلاعاتی دسترسی دارند با احتیاط با این خبر برخورد کردند. هاآرتص همچنین در منبع این خبر که شخصی به نام رضا کهلیلی است، تردید کرده و نوشته است سازمان‌های اطلاعاتی عمده، این ادعا را جدی نگرفتند؛ مضاف بر اینکه قرینه‌ای هم برای ادعای وی در دسترس نیست.

در همين حال، ژنرال ذخيره اسرائيلی و عضو ارشد حزب ليکود "موشه بوگی يعلون" که از او به عنوان يکی از دو گزينه برای احراز پست وزارت دفاع در دولت جديد اسرائيل نام برده می شود، روز يکشنبه در مصاحبه با راديوی سراسری اسرائيل، در پاسخ به پرسشی در مورد اينکه از گزارش های رسانه های آمريکايی، از جمله وبسايت WND در مورد انفجاری سهمگين در تاسيسات هسته ای فردو در قم چه می داند، تنها گفت: من هم اين را در روزنامه های امروز خواندم. با این حال خبر انفجار در فردو جالب است و از آن استقبال می کنيم.
لازم به ذکر است، این اولین باری نیست که رسانه های انگلیسی زبان مدعی انفجار در سایت فردو هستند. چندی پیش نیز یک روزنامه انگلیسی ابعاد جدیدی از انفجار در نزدیکی سایت فردو را منتشر کرد.
در این راستا ساندی تایمز مدعی شده بود که جزئیات انفجار مرموز شبکه خطوط برق میان قم و فردو فاش شده است و نوشت که یک ابزار نظارتی جاسوسی مخفی شده میان صخره ها پس از آن که سربازان ایرانی قصد جابه جایی آن را داشتند، منفجر شد.
این گزارش به نقل از منابع جاسوسی غرب مدعی شده بود: سربازان ایرانی یک وسیله نظارتی جاسوسی را کشف کردند که در ظاهر یک سنگ، در نزدیکی تأسیسات فردو کار گذاشته شده بود.

۱۳۹۱/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...