نسخه چاپی

لاوروف:استفاده ایران از سانترفیوژهای مدرن درراستای تعهدات این كشور به آژانس است

عکس خبري -لاوروف:استفاده ايران از سانترفيوژهاي مدرن درراستاي تعهدات اين کشور به آژانس است

وزیر خارجه روسیه استفاده تصمیم ایران برای استفاده از سانترفیوژهای مدرن در تأسیسات نطنز را با تعهداتی كه تهران به آژانس دارد، هم‌راستا دانست.

به گزارش نما، فارس به نقل از خبرگزاری راشاتودی نوشت: وزیر خارجه روسیه قصد ایران برای استفاده از سانترفیوژهای مدرن‌تر در نطنز را در راستای تعهدات ایران را مطابق با تعهدات ایران با موافقت‌های پادمانی دانست.

پیش از این رسانه‌ها از نامه‌ای از طرف ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر دادند که در آن تهران به این نهاد نظارتی سازمان ملل درباره استفاده از نسل جدیدتری از سانتریفیوژها در مجتمع غنی‌سازی نطنز اطلاع‌رسانی کرده بود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این رابطه گفت: «آژانس به ما گفته است که ایرانی‌ها سانترفیوژهایی از نسل جدید را نصب خواهد کرد. ایران همه چیز را در راستای تعهداتی که به موافقت‌نامه پادمانی دارد، انجام می‌دهد.»

موافقت‌نامه پادمانی که در سال 1974 بین ایران و آژانس به امضا رسید معیارهای مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای تهران را مشخص می‌کند. ایران در حال حاضر اورانیوم را تا 20 درصد غنی‌سازی می‌کند که برای تأمین سوخت رآکتورهای هسته‌ای و انجام تحقیقات پزشکی کافی است، اما فاصله بسیار زیادی با غنی‌سازی لازم برای تولید بمب ـ چنانکه کشورهای غربی ادعا می‌کنند ـ دارد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «به آژانس در این مورد اطلاع‌رسانی شده و این نهاد نظارت لازم را انجام خواهد داد. این جنبه قانونی موضوع است، اما جنبه سیاسی آن هم این است که ما همراه با سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته‌ایم تا در خلال مذاکرات فعالیت‌های غنی‌سازی را متوقف کند.»

منظور لارووف از مذاکرات، مذاکره احتمالی ایران با کشورهای 1+5 خواهد بود که در صورت حصول توافق بر روی مکان و زمان آن در ماه آینده صورت خواهد گرفت. دور قبلی این مذاکرات در روزهای 18 و 19 ژوئن در مسکو برگزار شد.

هدف از این مذاکرات، رفع چیزی است که کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا، آن را «نگرانی‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران» می‌خوانند. این کشورها برنامه هسته‌ای ایران را دارای ابعاد نظامی و در راستای تولید بمب هسته‌ای می‌دانند. ایران همواره این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

۱۳۹۱/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...