نسخه چاپی

الخطیب را از ائتلاف اخراج كنید

پیشنهاد رئیس «ائتلاف ملی معارضان» سوری جهت گفت‌وگو و مذاكره با نظام سوریه با واكنش‌های تندی بین معارضان مواجه شده و تشدید بیش از پیش شكاف‌ها بین معارضان را به دنبال داشته است.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از عربی پرس نوشت: به نظر می‌رسد، پیشنهاد شیخ «معاذ الخطیب»، رئیس ائتلاف ملی معارضان سوریه برای نشستن پای میز مذاکره و گفت‌وگو نه تنها به مذاق شماری از معارضان سوری خوش نیامده است، بلکه واکنش طرف‌های حامی آنها را نیز به دنبال داشته است.
در این راستا شماری از روزنامه‌نگاران وابسته به رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس ضمن انتقاد از پیشنهاد الخطیب، وی را به همکاری با نظام سوریه و معارضان یا به اصطلاح انقلابیون سوری نیز رئیس ائتلاف ملی معارضان را به زیر پا گذاشتن اصول و مبادی ائتلاف و انقلاب متهم کرده و حتی خواستار اخراج وی از ائتلاف معارضان شدند.
صرف نظر از پیشنهاد الخطیب جهت گفت‌وگو و مذاکره با نظام سوریه و اعتراض معارضان سوری یا هم‌پیمانان معارضان به این پیشنهاد، این واکنش‌ها بیانگر میزان اعتماد و استحکام روابط بین معارضان سوری از بالاترین تا پایین‌ترین رده آنهاست.
مشاهده شد که پس از اعلام پیشنهاد الخطیب شخصیت‌های برجسته معارض مانند «میشل کیلو» به سرعت به انتقاد از پیشنهاد وی پرداختند، بی‌آنکه تامل کنند، این پیشنهاد در پس خود چه می‌تواند برای آنها داشته باشد.
انتقاد از طرح الخطیب تنها محدود به اعضای شورای ملی و منبر دمکراتیک نمی‌شد، بلکه شماری از اعضای ائتلاف خواستار خروج الخطیب از ائتلاف و استعفای وی شدند.
در این بین واکنش مطبوعات و روزنامه‌نگاران عرب حوزه خلیج فارس بسیار تامل برانگیز است، گویی آنها بیش از خود سوری‌ها نگران سوریه و مردم آن هستند، در این میان «عبد الرحمن الراشد»، از نویسندگان روزنامه‌ فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» که وابسته به رژیم سعودی می‌باشد، درباره پیشنهاد خطیب تا به آنجا رفت که وی را به فروش معارضان سوری به نظام و اعلام شکست انقلابشان متهم کرد.
یک معارض سوری درباره طرح معاذ ال خطیب گفت: کسانی‌که طرح الخطیب را رد می‌‌کنند، در واقع خواستار گسترش دامنه بحران و از بین رفتن تمام افق‌های حل و فصل مسالمت‌آمیز آن هستند.
وی با اشاره به اینکه پس از طرح الخطیب معارضان سوری به دو بخش موافق و مخالف تقسیم شدند، می‌افزاید: شیخ بیش از هرکس دیگری با انقلاب سوریه آشناست و می‌داند که هم اکنون این انقلاب در چه وضعیتی به سر می‌برد.
این معارض سوری تاکید کرد که شیخ سخنی را بر زبان آورد که بسیاری از معارضان جرات بیان آن را ندارند، چون اوضاع هم اکنون در سوریه برای همه روشن و شفاف است.
وی می‌افزاید: هم اکنون همه چیز برای جامعه بین المللی درباره سوریه و بحران حاکم بر این کشور و ماهیت واقعی ارتش آزاد و معارضان برملا شده و به نظر می‌رسد که طرح الخطیب تنها فرصتی است که معارضان برای نجات خویش از باتلاقی که در آن گرفتار آمده‌اند، باید از آن استفاده کنند.

۱۳۹۱/۱۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...